• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • kaffemamma
    SaramedM skrev 2009-08-03 08:28:20 följande:
    Hoppar bara in med en fråga, visst var det någon här som för rätt länge sen länkade till en undersökning som visade att många fler än man trodde blev av med sin diagnos?
    Hej Zelia skickade mig hela den undersökningen, har för mig att ett samandrag kommer upp om man söker på Pub Med som du hittar från www.ki.se
    En annan forskare (tror jag) som tittat p ådetta hittade jag här: www.webmd.com/brain/autism/news/20090511/researchers-see-recovery-from-autism
  • IlsaBlackWidow

Hej alla!

Fick tips via mail om att dokumentären "Unga utan ord" äntligen visas igen.

På måndag kl 22 i kunskapskanalen, repris onsdag kl 20.

blogg.passagen.se/urkraft/

• kaffemamma
    kaffemamma skrev 2009-08-05 10:37:24 följande:
    Hej Zelia skickade mig hela den undersökningen, har för mig att ett samandrag kommer upp om man söker på Pub Med som du hittar från www.ki.se En annan forskare (tror jag) som tittat p ådetta hittade jag här: www.webmd.com/brain/autism/news/20090511/rese...
    Glömde säga att man ska söka på recovery autism på Pub Med. Jag tror också jag har kvar själva studien i datorn någonstans om du vill inboxa mig din mailadress.
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-08-05 13:36:27 följande:
    Glömde säga att man ska söka på recovery autism på Pub Med. Jag tror också jag har kvar själva studien i datorn någonstans om du vill inboxa mig din mailadress.
    Tack
    Jag ska inte ha den själv utan länka för att jag skriven i en tråd där jag inte blir trodd när jag säger att man kan bli av med diagnosen
  • SaramedM
    madigan skrev 2009-08-05 07:58:13 följande:
    kan man få ett bolltäcke som ett handikapphjälpmedel?
    Ja det kan man i vissa landsting, jag minns inte vart ni bodde

Men ring HAB och fråga, vi har fått det och det har gjort att M numer sover ok
  • madigan

nån som kan vara snäll och svara på min fråga.

• cruz

madigan: Om du tillhör Stockholms läns landsting kan ni nog få bolltäcke som hjälpmedel. I andra landsting kan det variera, precis som Sara skrev.

• SaramedM
    madigan skrev 2009-08-05 19:31:58 följande:
    nån som kan vara snäll och svara på min fråga.
    Finns inget exakt svar, varje landsting avgör själv vilka hjälpmedelman tillhandahåller
  • SaramedM
    madigan skrev 2009-08-05 22:09:38 följande:
    vi bor i norrland
    Vilket län? såska jag se om jag hittar nån info
  • SaramedM
    madigan skrev 2009-08-06 08:41:12 följande:
    västerbotten
    www.vll.se/default.aspx&refid=28148

denna hittade jag men alla hjälpmedel ärinte med på hemsidan utan du får ringaoch fråga om de har bolltäcken
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4