• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • cruz

Stötte precis på en före detta jobbar kompis på bussen hem. Hennes elvaåring har autismliknande tillstånd och går numera i vanlig skolklass (med 26 st elever). Han behöver inte ens resurs och har mycket kompisar som han leker med. Hon berättade hur förtvivlad hon varit över diagnosen och hur livet ändå har blivit bra för hennes son . Vi pratade också om det här med hur svårt det är att göra säkra utvecklingsbedömningar och hennes uppfattning är att det nästan är omöjligt före barnet är i 8 års åldern. Så länge kan man ju inte vänta , men man kan ju tänka på att göra en ny utvecklingsbedömning också när barnet ska börja mellanstadiet . Det kanske ger en mer nyanserad bild. Sedan fick jag tips på www.primabarn.se. Svindyrt med privat barnpsykiatri, men det håller hög kvalitet och kompetens när det gäller autism. Kan ju vara bara att ha i huvudet ifall man tex. behöver en second opinium eller om det är något speciellt problem som dyker upp i framtiden. Om inte Max självskadebeteende försvinner så småningom, eller om det förvärras kommer vi kanske kontakta dem tex.

• cruz

(Usch hur jag stavar). Jo, det här med generalisering, jag tycker att det är svårt. Hur gör ni? Får ni till det? Jag tänker också att man borde kunna hitta på roliga lekar där man använder matchning, kategorier och det här, men min fantasi är lite vissen. Immitationslekar är ju lite enklare som tex. följa John. Kurra Gömma leker vi mycket också. Sedan gillar mina barn ringdans som Små grodorna och Räven raskar och det är ju jättebra immitation och sångövningar (men det kanske bara funkar när barnen är riktigt små?). Men det borde ju finnas mycket, mycket mer man kunde leka, speciellt nu till sommaren. Är det någon som har några tips?

• Nilsfar

När vi jobbar med son-rise så försöker vi hela tiden träna i ett sammanhang som våra barn förstår. De ser direkt en förståelig nytta av exempelvis sina kommunikationsförsök. Jag tror att vi alla fungerar så att det är mycket lättare att generalisera kunskaper som vi lär oss i ett sammanhang vi förstår. Om vi exempelvis lär oss matematik med exempel från partikelfysik så tror jag de flesta av oss skulle ha svårt att förstå jämfört med om vi får mer vardagsnära exempel.

När det gäller lekar så brukar det bli lättare att kommas på bra lekar om man är mer specifik. Om du t.ex. bestämmer dig för EN sak du vill ha in i leken att träna på och du bestämmer dig för ETT intresse du vill utnyttja i leken så går det mycket lättare.

• SaramedM

Hur ska man hantera en sån här situation:
    M och jag var på Junibacken igår, hon hade jättekul och gjorde som man skulle ( dvs stod i kö vid vissa ställen med många barn)
    Det var bara det att det gjorde ju inte alla andra utan de bara for förbi henne om och om igen
    Hon vart hemskt ledsen och jag kunde inte hela tiden vakta heller

"jag gjorde ju rätt" sa hon! Ja lilla gumman du gjorde rätt

• kaffemamma

svar från datateket:
    Tack för alla länkarna, många spännande program. Jätte bra för oss att kunna förmedla vidare till andra föräldrar. Det enda företag som jag kan komma på och som säljer program för funktionshindrade från andra företag är Frölunda Data AB www.frolundadata.se
    Andra företag som vi köpt in pedagogiska program från gör programmen själva och det är t.ex.
    Allemansdata www.allemansdata.se
    Hargdata AB www.hargdata.se
    Swedish media art AB www.swedishmediaart.se
    och Läramera AB www.laramera.se
    Du kan hitta fler företag bland länkarna på datateksföreningens hemsida www.datatek.info

förlåt att jag är lite goddag yxskaft just nu. Ska svara lite sen tänkte jag.

• madigan

min 4 åriga dotter är anmäld till datatek och till bad.

Vi har fått en serie till henne åxå som ska visa att hon inte får lyfta lillasyster.

• cruz

Nilsfar: tack för ditt svar . Ja, meningen med träningen är ju att man ska ta in den i ett naturligt sammanhang. Jag tycker det är allra lättast när det gäller språk/kommunikationen, för det sker så naturligt i vardagen. Lite svårare med tex. matchning/kategorier. Enkla saker som kräver en viss motorik är också helt hopplöst svårt för Max (pussel och lego tex. ).

SaramedM: Jag känner igen situationen. När Maximilian väl har lärt sig en regel så följer han den stenhårt och så blir han ledsen när andra barn inte gör som man ska.

• mulena

åh, vilken intressant tråd, hinner inte läsa allt nu, men ska göra det. Vi går också på datateket nu och håller på att träna in dataspel och styra med musen etc.

Det jag tänkte fråga er nu är vilken form av skola ni valt till era barn (som börjat sex-års eller första klass?) Vår son ska börja en autism-inriktad särskola på träningsnivå till hösten. Han fyller inte sex förrän i december, men vi valde att flytta honom eftersom vi tror han får bättre hjälp på sin nya skola än på förskolan. Det blir mindre barnbrupp och fler kunniga pedagoger etc. Hur valde ni att göra?

Finns det några barn med autism med utvecklingsstörning, som går i vanlig klass? För vår son skulle detta vara en omöjlighet, eftersom han blir så störd av rörelse runt honom m.m. ja, ni vet säkert vad jag menar;)

• mulena
    madigan skrev 2009-06-08 10:03:37 följande:
    min 4 åriga dotter är anmäld till datatek och till bad.Vi har fått en serie till henne åxå som ska visa att hon inte får lyfta lillasyster.
    Har ni blivit ordinerade bad? vad för bad är det och hur fungerar det?
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4