• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • kaffemamma
    zelia skrev 2009-06-04 18:30:13 följande:
    (Usch hur jag stavar). Jo, det här med generalisering, jag tycker att det är svårt. Hur gör ni? Får ni till det? Jag tänker också att man borde kunna hitta på roliga lekar där man använder matchning, kategorier och det här, men min fantasi är lite vissen. Immitationslekar är ju lite enklare som tex. följa John. Kurra Gömma leker vi mycket också. Sedan gillar mina barn ringdans som Små grodorna och Räven raskar och det är ju jättebra immitation och sångövningar (men det kanske bara funkar när barnen är riktigt små?). Men det borde ju finnas mycket, mycket mer man kunde leka, speciellt nu till sommaren. Är det någon som har några tips?
    mmm, man borde vara bättre på det där. Häromdagen hade vi en väldigt medveten "familjepromenad" där vi lyckades hitta på en rad små saker längs vägen. tex kasta stenar i vattnet - det ville han ju göra: där kan man i vårt fall promta fram meningar: säg ge mig sten, öva ja & nej som vi håller på med osv. Man kan säkert hitta på annat: stor eller liten sten, kasta långt, kasta kort (med det kanske är svårt med motoriken... )Fråga vad folk / hundar / ankor gör: springer, går, äter osv. Jag har inte testat det så mycket än, men ett av de spelen vi lånade från datateket sist verkar vara mycket bra ur träningssynpunkt: Det heter Från par till par och kommer från Allemansdata. Inte det flashigaste precis, men man övar matchning, Matchar bilder, bokstäver, siffror, matcha ljud med bild (någon säger ko så ska du klicka på kon), siffror med antal, sen kan man även träna motsatsord och ord som hör ihop, även om vi inte kommit så långt i vår träning än. Du kan hela tiden välja mellan att ha det i memory-funktion eller med öppna kort så att säga, och svårighetsgrad.
  • madigan
    mulena skrev 2009-06-09 14:08:32 följande:
    Har ni blivit ordinerade bad? vad för bad är det och hur fungerar det?
    Ja vi har blivit ordinerade bad. De är detta med turtagning och samspel bla.
  • madigan

De är på hab och de är väl kanske 6 barn som är i badet och får ha en boll tex och så får nästa vänta på sin tur. Jag är tveksam till att min dotter vill hoppa i första gången, men de var tydligen ok att hon bara observerade till hon är redo.

• IlsaBlackWidow

Nu har jag äntligen bloggat om det superduper perfekta receptet för alla på diet, som klarar av att äta ägg! Detta måste ni bara pröva, helt fantastiskt till massor av olika saker!

blogg.passagen.se/urkraft/

I inlägget före skriver jag om det stora lyckorus jag lever i sen ca 4 veckor tillbaka... Jag tillskriver dieten den största orsaken till detta.

• SaramedM

Måste berätta; har ju en kompsi som syr kläder och som bad om M´s midjemått till byxorna
    frågade henne på skoj om hon hade kvar måttet från sist hon sydde, vilket var precis innan vi la om kosten
    Jo då, det var 7 cm längre!
    Och hon inte vuxit på längden eller gått ner under den här tiden, förstå vad svullen hon måste ha varit

• kaffemamma

Sara Med M: jag måste också dubbelkolla mitt eget minne, men jag är ganska säker på att min kille bajsade ut 2 kilo!! på ett par dagar när vi tog bort Gluten. Han är absolut inte mager, han är en stadig bit, och det är verkligen inte så att maten rinner igenom honom - det var nog helt enkelt gammal förstoppning. Men jag har som sagt lite svårt att lita på mitt eget minne... men vi var på läkarbesök dagarna innan och vägde - jag ska se till att få det resultatet.

Nu har Aftonbladet publicerat en intervju om HBOT: www.aftonbladet.se/kropphalsa/barnhalsa/article5225222.ab

• AnnaKarinN

Hej alla, vad mycket bra information det finns att läsa här. Har en son på 20 månader med autism, diagnosen inte fastställd ännu men enligt läkarbesök för ett par dagar sedan är det ingen tvekan om diagnosen. Den läkare vi träffade fokuserade väldigt mycket på att hitta orsaken till Arvids autism. Har det varit så i era fall också? För min del är det inte det viktigaste just nu utan att gå vidare och hjälpa honom att utvecklas på bästa möjliga sätt. Känner mej otroligt frustrerad över att vården inte ger oss någon hjälp utan att det är en evig väntan. .... Väntar nu på remisser till hab, barnpsykolog och magnetröntgen mm. Vi testar lite på egen hand med dieter men för tillfället vägrar han äta annat än banan......

• cruz

Välkommen till tråden Mulena och AnnaKarinN . För oss var det inte jättemycket fokus på orsaken till Max autism, utan mer på hur han skulle kunna få hjälp. Vi har visserligen gjort en genetisk screening (hittade ingenting avvikande), men man brukar bara hitta något i 10 % av fallen, trots att man ändå ser i tvillingstudier att åtminstone 70 % måste bero på generna. Miljöfaktorer kan ju också spela in, vilket gör bilden ännu mer komplicerad. Det är som att leta efter en nål i en höstack verkligen.

Tack Kaffemamma för tipsen och Ilsa för receptlänken!

• kaffemamma

dålig på att svara just nu. Men hinner sprida lite info gör jag iallafall:

We at rethink autism are very excited to tell you that we have launched our website - www.rethinkautism.com - so please spread the word! Our mission is to offer parents and professionals immediate access to effective and affordable treatment tools for the growing population affected by autism spectrum disorders. According to the latest CDC estimates, one out of 150 babies will be born with autism this year, which means that most of us know or will know someone who is diagnosed with this devastating disorder.

Our web-based program includes a comprehensive curriculum, hundreds of dynamic instructional videos of best practice teaching interactions, step-by-step training modules, and automated progress tracking features.
    Our Senior Clinical Advisor, Dr. Bridget Taylor, personally reviews each of the lesson and training videos accompanying our curriculum, ensuring clinical integrity and the portrayal of research-based teaching strategies.
    We have also engaged well-respected leaders in the field of autism to guide our future development through the Scientific Advisory Board. In addition, we have an extensive free Community section which includes additional resources such as chat groups, Q&A, weekly tips and autism news. This is a great way for parents and professionals to support one another by sharing information and resources!

So for those of you who know families with a child on the autism spectrum, practitioners seeking resources, or anyone else who might be interested, I would greatly appreciate you forwarding along this email. Families and professionals seeking a personal account can subscribe directly through the website. Those interested in an organizational account can also submit their information through the ?Subscribe Now? button on our website, or contact us for more information.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4