• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • kaffemamma

Hej!
    Ett tips om man vill prova dieten är att läsa Autism Unravelled an Karyn Seroussi, tänker själv också beställa hennes "Enceklopedia of dietary intervention". Omega 3 ordinationen enligt DAN-läkare är 15-20 ml / dagen, och inte gå ner till den låga dosen, utan hålla sig till hög dos.
    Det är bra att ta bort en sak i taget, först mjölk - all typ av mjölkproteiner, sen går råden isär om hur länge man bör vänta innan man tar bort gluten och soja: en till 4 veckor. OBS - mycket som är "glutenfritt" innehåller vetestärkelse: för att dieten ska fungera måste all typ av vete bort - det som heter "naturligt glutenfritt" brukar funka. Ilsa Black widow har lagt massa tid på en fantastisk lista över säkra livsmedel - be henne om den!
    Innan man lägger om kosten kan man fundera på om man vill ta några tester först eller om man struntar i det - där kan man resonera lite olika, och framförallt bör man läsa på lite så att man vet att man gör rätt när man väl sätter igång, att man har löst dagisfrågan tex, att det inte finns spår av mjölk eller vete eller soja i det man planerar att ge. Kanske provlaga lite mat, handla, rensa hemma osv. Vi behövde tex en ny brödrost för att undvika brödsmulor från gluten-bröd (och allt glutenfritt bröd hitills måste rostas för att vara gott)
    Det var enklare än jag trodde att gå över till den här kosten när vi väl gjorde det kan jag säga. Men är diagnosen ny så är det ju mycket att ta in. Kosten bör ju - tycker jag- kombineras med en träningsmetod, och det är väldigt viktigt att lösa det.
    Välkommen till tråden!

• sulinajo

Tack för svaret!
    Då kanske vi ska avvakta lite tills vi har varit på hab åtminstone ,vi skulle få komma dit fort som det verkade..eller vad nu snabbt innebär inom landstinget är ju ett lotteri ibland!
    Ska försöka läsa på om kosten så man har mer kött på benen innan man startar upp, kan kanske börja då lilleman ska vara hemma 5 veckor i sommar om det känns ok då!? Får höra med hab vad de tycker också. Dagis är nog inget större bekymmer, de är väldigt sammarbetsvilliga och resursen väldigt engagerad så där har vi haft tur
    Men det är avdelningsbyte i höst så är onödigt att bråkas nu då det ju snart är ny personal...

Utredningen har tagit 2år så man har ju hunnit kika runt lite innan även om man kanske inte lagt ner så mycket tid eller tagit in allt som man gör nu då det är klart..

Äsch vad svamligt det blidde

• kaffemamma

Hej, HAB kommer med största sannorlikhet säga att det är fullkomligt humbug med dieten - inget ni ska lägga tid på. Och de har rätt i att forskningsstödet är klent. Men när man pratat med tillräckligt många föräldrar som upplever dramatiska förändringar så blir bilden en helt annan. En hel del forskning och annat kan du hitta på www.autism.com

• Krickeline

Har lagt denna förfrågan i autism-tråden men den passar ju eg bättre i här i behandlingstråden så jag klistrar in den här med:

Finns det någon med aspberger/HFA-barn i 4-7årsåldern som skulle vilja träna lek genom att ha en liten lekgrupp (2-4 barn)tillsammans med oss? Vi bor i Stockholm (norrförort).

Tänker att vi skulle kunna träffas hos varandra och se om barnen funkar bra ihop. I så fall skulle man kunna träna socialt samspel med dem,tex genom spel och regellekar som gömma nyckel, kurragömma, hunden och benet, charader osv. Det gäller ju att matcha barnen så de är på _ungefär_ samma nivå, så jag beskriver min tjej lite kort här:

Hon är 5 år i höst och har AS. Duktig verbalt och börjar nu även kunna leka med andra barn genom att vi fokuserat på detta i IBT:n. I en till en-situationer kan hon ibland leka fria rollekar med lite äldre barn. I en grupp klarar hon ännu inte fri lek men kan däremot turtagning och regellekar med flera barn, ifall hon övat på dem innan med en vuxen.

Någon som vill testa detta? Vårt dagis är stängt 8 veckor i sommar och då ser vi att hon kommer att ha stort behov av att träffa andra barn.

• sulinajo

Ok, har förstått att bup och hab inte ger mycket för "alternativa behandlingar" men jag tycker åtminstone att vi måste testa om det finns en chans att det fungerar på våran lilleman. Då får de säga vad de vill på hab. De kan ju inte förbjuda en att testa !? Är ju ingen farlig diet i sig bara man håller koll så de får i sig det de ska och behöver som jag förstått det rätt.
    Får fokusera på att få hjälp med annan träning där då.

Tack för länken förresten

• IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-05-07 16:40:49 följande:
    Har lagt denna förfrågan i autism-tråden men den passar ju eg bättre i här i behandlingstråden så jag klistrar in den här med:Finns det någon med aspberger/HFA-barn i 4-7årsåldern som skulle vilja träna lek genom att ha en liten lekgrupp (2-4 barn)tillsammans med oss? Vi bor i Stockholm (norrförort).Tänker att vi skulle kunna träffas hos varandra och se om barnen funkar bra ihop. I så fall skulle man kunna träna socialt samspel med dem,tex genom spel och regellekar som gömma nyckel, kurragömma, hunden och benet, charader osv. Det gäller ju att matcha barnen så de är på _ungefär_ samma nivå, så jag beskriver min tjej lite kort här:Hon är 5 år i höst och har AS. Duktig verbalt och börjar nu även kunna leka med andra barn genom att vi fokuserat på detta i IBT:n. I en till en-situationer kan hon ibland leka fria rollekar med lite äldre barn. I en grupp klarar hon ännu inte fri lek men kan däremot turtagning och regellekar med flera barn, ifall hon övat på dem innan med en vuxen.Någon som vill testa detta? Vårt dagis är stängt 8 veckor i sommar och då ser vi att hon kommer att ha stort behov av att träffa andra barn.
    Hinner inte beskriva Viktor ingående nu men vi bor ju i norrort och skulle gärna prova att träffas. Viktor är dock inte 4 förrän i november men han är högfungerande och har börjar leka med andra barn, går väl bäst med något äldre barn.

Jag kommer försöka ha honom på dagis under personalens semesterveckor, så gott det går och kortare dagar.

Intresse finns iaf så hojta till om det låter bra trots den låga åldern.
  • Nilsfar

En intressant vinkel på dieten är att man kunnat påvisa att ketogen kost, dvs kost med mycket lite kolhydrater i, ger positiva effekter för den som har epilepsi.

Eftersom det finns ett starkt samband mellan epilepsi och autism är det ju ganska rimligt att en kost med lite kolhydrater - som t.ex. glutenfritt lätt blir - har en positiv effekt även vid autism.

• Krickeline

Hej! Såklart kan vi testa hur väl barnen går ihop. Har vi tur så klickar de och då är det ju bara att leka på!
    Vi har ju mailats lite tidigare så jag vet att du nyligen börjat med IBT, så jag hade ändå tänkt kontakta dig för att höra om du vill låna en massa laminerade bildkort som jag använde i början av träningen, men som nu bara ligger här och skräpar.

Vi kan väl mailas om ett datum och lite kring upplägget för träffen.

IlsaBlackWidow skrev 2009-05-07 21:32:30 följande:
    Hinner inte beskriva Viktor ingående nu men vi bor ju i norrort och skulle gärna prova att träffas. Viktor är dock inte 4 förrän i november men han är högfungerande och har börjar leka med andra barn, går väl bäst med något äldre barn. Jag kommer försöka ha honom på dagis under personalens semesterveckor, så gott det går och kortare dagar. Intresse finns iaf så hojta till om det låter bra trots den låga åldern.
  • Septemberknodd

lägger även denna tråd i favoriter.

• kaffemamma
    Nilsfar skrev 2009-05-07 21:56:29 följande:
    En intressant vinkel på dieten är att man kunnat påvisa att ketogen kost, dvs kost med mycket lite kolhydrater i, ger positiva effekter för den som har epilepsi.Eftersom det finns ett starkt samband mellan epilepsi och autism är det ju ganska rimligt att en kost med lite kolhydrater - som t.ex. glutenfritt lätt blir - har en positiv effekt även vid autism.
    Åh, spännande! Har du någon länk där man kan läsa mer?
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4