• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-06-04 10:43:45 följande:
    Vad det gäller dataspel kan jag rekommendera följande: se till att få en särskild mus från arbetsterapeften på HAB (hade inte vetat att en sån fanns om det inte var för det här forumet) om ni vill låna spel kontakta själva datateket direkt. Om man bor i Stockholm så ligger det i samma hus som Autismcenter för små barn, men trots upprepat tjat fick vi aldrig remiss dit - jag gick helt enkelt dit och anmälde oss. Datateket lämnar väldigt mycket att önska, men man kan ändå få hyra lite lämpliga program. Sosn gillar Kalle Kunskap förskolan bäst hitills. Nu har vi lånat ett som heter Puzzle world som verkade bra och dessutom generaliserar en hel del av det han tränar på i IBT. Vilket får mig att tänka på att det borde vara ganska enkelt att konstruera ett datorspel specifikt för att generalisera IBT. Inte istället för, men som barnet kan tycka är roligt medan man själv lagar mat och samtidigt tjuvtränar lite... Nåja.
    på vilket sätt underlättar den musen?
  • cruz

Vi ringde datateket för ett par veckor sedan och får inte komma förrän tidigast i höst . Hemma kör vi med Kalle Kunskap (den från 18 månader-3 år). Har testat nästa del, men den är lite för svår. Provade Fem myror (också lite för svår för mina 2,5 åringar). Nu kom sambon hem med ett spel som heter Ludde (har ingen aning om vad det är, från 3 år står det). Får väl testa och se.

Ja, jag håller med om att det är perfekt attlåta dem få spela när man ändå inte har tid att aktivera dem som typ vid middagslagningen. Mina tvillingar har sannerligen fått lära sig turtagning tack vare Kalle Kunskap (båda vill ju ha musen samtidigt, men nu accepterar de att vänta på sin tur). Dessutom känns det som om Max lär sig mer genom att sitta vid datorn än om han skulle ligga på golvet och dra tåget fram och tillbaka (vilket är vad han gör om man inte sysselsätter honom).

Det känns som om datateket verkligen är ett ställe som skulle kunna utvecklas. Undrar hur mycket resurser de får?

• Nattljus

Ett väldigt enkelt dataspel som min pojke gillar är PINO, finns i två varianter.

Har också tänkt att det vore enkelt att göra ett dataspel för IBT- träning. Tänk vad enkelt att träna in kategorer tex och göra det lite roligare för barnet. Man kanske skulle fundera på att utveckla ett?

• kaffemamma
    SaramedM skrev 2009-06-04 10:57:34 följande:
    på vilket sätt underlättar den musen?
    Det är en stor styrkula som man kan ställa in på lite olika sätt (tex att man inte behöver hålla musen nertryckt om man ska dra något). Förut så klickade han bara hek vilt och en massa fönster öppnade sig, med den här bled det tydligt hur man gjorde och nu kan han även använda vanlig mus. Ett enkelt tips jag fick var också att stoppa en liten pappersbit under knapparna på musen så att man inte kan klicka - vilket ju inte behövs för tex Kalle Kunskap Lekstugan. Först fick vi låna den på Datateket, sen fick vi en utskriven av habiliteringen.
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-06-04 12:21:10 följande:
    Det är en stor styrkula som man kan ställa in på lite olika sätt (tex att man inte behöver hålla musen nertryckt om man ska dra något). Förut så klickade han bara hek vilt och en massa fönster öppnade sig, med den här bled det tydligt hur man gjorde och nu kan han även använda vanlig mus. Ett enkelt tips jag fick var också att stoppa en liten pappersbit under knapparna på musen så att man inte kan klicka - vilket ju inte behövs för tex Kalle Kunskap Lekstugan. Först fick vi låna den på Datateket, sen fick vi en utskriven av habiliteringen.
    Låter ju jättebra
    M har svårt att hantare datamusen
  • Nilsfar

Jag har full förståelse för att det på grund av tidsbrist kan vara bra med dataprogram till våra barn.

Men om tiden finns så tror jag att det alltid är bättre att lyfta in det man vill träna i ett socialt sammanhang så att man samtidigt kan utveckla det sociala samspelet som är ett av grundproblemen vid autism.
    Om man t.ex. vill träna "kategorier" så går det alltid att skapa en lek kring det där man är två personer som samspelar istället för en dator och en person.

• SaramedM
    Nilsfar skrev 2009-06-04 14:05:30 följande:
    Jag har full förståelse för att det på grund av tidsbrist kan vara bra med dataprogram till våra barn.Men om tiden finns så tror jag att det alltid är bättre att lyfta in det man vill träna i ett socialt sammanhang så att man samtidigt kan utveckla det sociala samspelet som är ett av grundproblemen vid autism.Om man t.ex. vill träna "kategorier" så går det alltid att skapa en lek kring det där man är två personer som samspelar istället för en dator och en person.
    Det är så sant, men jag har märkt att M varvar ner bra framför tv eller datorn och det är bättre än att hon far runt i ettt par timmar
  • Nattljus
    Nilsfar skrev 2009-06-04 14:05:30 följande:
    Jag har full förståelse för att det på grund av tidsbrist kan vara bra med dataprogram till våra barn.Men om tiden finns så tror jag att det alltid är bättre att lyfta in det man vill träna i ett socialt sammanhang så att man samtidigt kan utveckla det sociala samspelet som är ett av grundproblemen vid autism.Om man t.ex. vill träna "kategorier" så går det alltid att skapa en lek kring det där man är två personer som samspelar istället för en dator och en person.
    Jo, det är klart att det är så, men min kille tycker dataspel är kul och det är bra med lite omväxling. Att spela dataspel kan vara väldigt motiverande och om man dessutom lär sig något på köpet så är ju det ingen nackdel.
  • Nattljus

Jag måste fråga er, hur funkar era barn i sammarbete när det gäller testsituationer? Vi håller just nu på med en utvecklingsbedömning av Olle och det är så svårt att motivera honom till samarbete. Det är saker han kan, men han kan bara tvärvägra. Han har stark integritet och ställer inte upp att prestera, bara för att någon ber honom.

Psykologen är toppenbra, men det tog 1 timme med lek och lock och pock att få honom att peka på lite bilder. Testen är ju så omfattande med massor av moment och jag begriper inte hur vi ska få till det. Man vill ju inte att pojken ska bli diagnostiserad ett begåvningshandikapp, bara för att han inte kan prestera på kommando.

• cruz

När det gäller prestation vid test-situationer så känns det verkligen som ett lotteri med Max. Han kan prestera bra om han är på humör, men om han inte har lust då blir det inget samarbete alls.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4