• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Mary Lo

Betoningar kan också vara lika irriterande som uttal. Att säga psykoterapeut istället för psykoterapeut till exempel. Jätteirriterande. Psyyyykoterapeut.

• mammaflickan

när nån säjer massäck istället för matsäck, det tycker jag låter skitäckligt.

• Original

Heter det änkestöt eller enkelstöt? Har hört olika och olika förklaringar varför det skulle heta det ena eller det andra?

• Tecken

Takräcke och takräck. Ett är rätt och ett är fel - vilket är rätt?

• Mary Lo
    Lady Dahmer skrev 2009-05-16 19:49:12 följande:
    packet-hållare. GRRRRRRRRR
    Wtf?
  • Lady Dahmer
    Mary Lo skrev 2009-05-16 20:12:03 följande:
    Wtf?
    jorå. I hälsingland så hörs detta märkliga ord ljuda. Jag brukar fråga vad för slags "pack" de planerar att sätta fast på "packet-hållaren".
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • kärålajn
    Tecken skrev 2009-05-16 19:50:37 följande:
    Takräcke och takräck. Ett är rätt och ett är fel - vilket är rätt?
    Tackräcke
    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • k girl
    Grizelda skrev 2009-05-16 16:00:17 följande:
    Mrs K skrev 2009-05-16 09:15:16 följande:
    Finns naturligtvis vissa undantag, men kex tillhör inte dem.
    Hahaha, det gör det ju visst. Kex är ursprungligen ett låneord (från engelskans cakes), precis som till exempel keps (cap) och kö (cue). Därför är även kex undantaget svenska uttalsregler...
  • k girl

Jag kan förresten tillägga att båda uttalen är listade i SAOL.

Svar på tråden Uttal