• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • mammaflickan
    timalillah skrev 2009-05-17 22:15:09 följande:
    He he vad gulligt det lät, klbaks (tillbaks) måste vara ngt hon sagt fel från barndomen som ingen rättat henne för. Som min kompis som ibland säger janujari och det snöjar . Fast hon vet att det inte heter så men hon har liksom fastnat i det. Jag säger ibland ostskärare fast jag vet ju att det heter osthyvel. Men jag har alltid sagt så därför är det mest naturligt att det är det som slinker ut. Samma med förkortningen för bibliotek, jag säger bibban och inte bibblan.
    haha, min sambo (43 år) säjer båfflor (våfflor) och falmskärm (fallskärm). själv sa jag länge leverfastej. bibban, haha!
  • enannan
    Jenglan skrev 2009-05-19 14:54:55 följande:
    säger ni kasse eller kasche? jag säger kasse, eller påse! =)
    Ingendera! Jag säger "kass"!
  • Xay1de
    mammaflickan skrev 2009-05-18 09:44:46 följande:
    haha, min sambo (43 år) säjer båfflor (våfflor) och falmskärm (fallskärm). själv sa jag länge leverfastej. bibban, haha!
    Har en gubbe som säger garberob...Fast man får väl skylla på att han är finne
  • Mrs K
    Xay1de skrev 2009-05-19 22:54:36 följande:
    Har en gubbe som säger garberob...Fast man får väl skylla på att han är finne
    Hade en kompis i grundskolan som sa gabberob men hon var inte det minsta finsk
  • En skrutt

Ekologiskt Godis skrev 2009-05-17 08:48:32 följande:

Nu kommer jag blanda in lite engelska, men det är något jag stör mig på. Jag har lärt mig att uttala 'schedule' (schema) som 'skedjul', men har hört hur många som helst från england säga 'tjedjul'.Har mina engelsk lärare lärt mig fel eller är det olika uttal beroende på varifrån England man kommer?
    Det är olika uttal bara..tror att varianten /skedjul/ är vanligare i AmE, i alla fall i somliga AmE dialekter.
  • Meduziz

Jag retar mig på mig själv!
    Säger alltid schemikaal istället för kemmi-kaal
    när jag tänker på engelskans chemical.

Så, dagens bjuda-på-mig-själv.

• LillaZ

Har inte läst tråden, men stör mig väldigt mycket på folk som säger injorera istället för ignorera. *ryyyser* Och jag är ju sån som inte kan hålla käft heller utan säger åt dom att det faktiskt heter ignorera. Men sen säger jag själv t.ex "faktist och "alrig". Är skåning. Och sa "schex" förr i tiden, men har ändrat mig nu till kex efter alltför många tillsägelser.

• Xay1de

Mrs K skrev 2009-05-19 23:02:51 följande:

Hade en kompis i grundskolan som sa gabberob men hon var inte det minsta finsk
    Haha, jag trodde det bara var finnar som inte kunde använda bokstaven "b" ordentligt. Den är ju inte så vanlig i finskan