• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Meduziz

kliiiiit-å-riss.
    Klittoooris säger jag.

Vete 17 vilket som är rätt egentligen *S*

• hanna elise

Jag blir störd på dom som säger uttalar automatisk dom Ajtomatisk istället för attomatisk.

• Siili
    Xay1de skrev 2009-05-19 23:45:46 följande:
    Mrs K skrev 2009-05-19 23:02:51 följande: Haha, jag trodde det bara var finnar som inte kunde använda bokstaven "b" ordentligt. Den är ju inte så vanlig i finskan
    Ja, det borde snarare bli gapperop då.
  • myspysen
    enannan skrev 2009-05-19 15:47:24 följande:
    Ingendera! Jag säger "kass"!
    kass? ja, hellre det än "kasche" i alla fall! =)

jag jobbar i mataffär och hör ofta kunder som säger "kasche". tycker inte det låter riktigt klokt! Kasse heter det =)
  • Xay1de

Det här är lite OT, men det har ju med språk att göra. Har ni börs eller plånbok?

• Ekologiskt Godis
    Xay1de skrev 2009-05-20 19:28:20 följande:
    Det här är lite OT, men det har ju med språk att göra. Har ni börs eller plånbok?
    alla uttal har ju inte med dialekt eller språk=D
    Jag använder mig dock av plånbok^^
  • Xay1de

Ekologiskt Godis skrev 2009-05-20 19:35:49 följande:

alla uttal har ju inte med dialekt eller språk=D Jag använder mig dock av plånbok^^
    Ja, jag vet inte om jag har hört nån norr om Umeå säga börs...
  • LillaZ

När jag var liten hade jag en börs, men nu har jag en plånbok. Hela min släkt har dock fortfarande börsar och kommer väl alltid att ha det.

Som jag skrev så är jag född och uppvuxen i "Malme", men jag är hobyrikssvensk också. Får till en riktigt fin göteborgska och en bimbostockholmska om jag vill. Men kan prata neutral svenska också. Jag kan alltså byta dialekt hux flux bara sådär, med specifika ord som hör till och allt det där. Har dock lite svårt för att utrota ordet "gump" när jag inte pratar skånska. Det betyder rumpa och jag tycker det är ett väldigt bra ord.

• Grizelda
    LillaZ skrev 2009-05-20 21:05:31 följande:
    När jag var liten hade jag en börs, men nu har jag en plånbok. Hela min släkt har dock fortfarande börsar och kommer väl alltid att ha det.Som jag skrev så är jag född och uppvuxen i "Malme", men jag är hobyrikssvensk också. Får till en riktigt fin göteborgska och en bimbostockholmska om jag vill. Men kan prata neutral svenska också. Jag kan alltså byta dialekt hux flux bara sådär, med specifika ord som hör till och allt det där. Har dock lite svårt för att utrota ordet "gump" när jag inte pratar skånska. Det betyder rumpa och jag tycker det är ett väldigt bra ord.
    Gump är väl gulligt? Finns det bara i Skåne? Fåglar har ju övergump och undergump även på rikssvenska.