• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Ekologiskt Godis
    Grizelda skrev 2009-05-20 22:22:47 följande:
    Gump är väl gulligt? Finns det bara i Skåne? Fåglar har ju övergump och undergump även på rikssvenska.
    Fast vi skåningar säger nog inte gump till fåglar:P
  • Grizelda

Ekologiskt Godis skrev 2009-05-20 22:23:59 följande:

Fast vi skåningar säger nog inte gump till fåglar:P
    Jag menar när man beskriver färgen på en fågel... Är själv skåning, förresten.
  • Grizelda

Har en kusin som säger secktember istället för september. Vet inte om det är talfel eller dialekt.

• Velour

Igenklien Detta hör man överallt här i Östergötland. Rätt gulligt dock

• Ghettomamma

kavviaaar(det heter kavjar):)

• HeddaBigBum

Jag tror jag satt och såg samma program för några år sedan och även jag startade en tråd om dessa papprikor. *haha*

• Ekologiskt Godis
    Grizelda skrev 2009-05-20 22:32:07 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-05-20 22:23:59 följande: Jag menar när man beskriver färgen på en fågel... Är själv skåning, förresten.
    Trodde du menade att man bara använde ordet gump på fåglar XP
  • YokohamaNr2
    Xay1de skrev 2009-05-20 19:28:20 följande:
    Det här är lite OT, men det har ju med språk att göra. Har ni börs eller plånbok?
    Jag ar fran stockholm och jag har faktiskt bade bors och planbok, planboken har jag alla kort och sedlar i och i borsen har jag mina mynt