• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Siili

Jag har plånbok.

Börs är en sån som tanter har tycker jag. En sån som är full med enkronor som de ska betala den dyra, dyra varan med.

• mammaflickan

eller som på stockholmsdialekt busch (börs). När jag ringer till min banktelefonröst så förstår jag inte alltid om hon säjer 70 eller 40 eftersom hon säjer futti på båda. Eller schutti, vet inte riktigt, men det är lite irriterande det med. Denna tråd var riktigt rolig, när man känner för att reta sig på nåt onödigt så är det bara att kolla hit o få fler ideer haha

• Madida

Kanske inte ett uttals problem i sig men när folk säger och skriver Otrogenhet kan jag bli lite irriterad

• Ekologiskt Godis
    Jenglan skrev 2009-05-21 18:17:48 följande:
    jag stör mig på folk som uttalar ordet baguette aom bagUett, det heter bagEtt.
    jag har min egna lilla spin på det där:P Jag får alltid för mig att säga baugett. Fast det är bara nu på senaste åren det blivit så, vet inte riktigt varför:P
  • sursocka

Jag retar mig på mig själv. Vi kallar hårdbröd för spisbröd där jag kommer ifrån. Tolkar det som att man endera förvarade brödet i luckan under ugnen (spisen) eller för att man spisade det. Måste ringa Fredrik Lindtröm och kolla. hur som haver så har jag aldrig kunnat uttala det rätt utan säger ist "SPRI-SPRÖ" Hur fånigt som helst men OMÖJLIGT att tvätta bort.

Liksaså med El-ljus-spår. Säger ist ÄLG-HJULS-SPÅR får jag har alltid trott att det heter det.

Eller kanske hand-KOLVAR ist för hand-klovar...

Och jag ska vara lärare i svenska... pyttsan!

• sursocka

OK EN TILL! VARFÖR kan inte folk skilja på MOTIVATION och MOTIVERING??? Såg det i en tråd just och det skyller jag på uttal! GRRRR!

• Grizelda
    mammaflickan skrev 2009-05-21 13:38:14 följande:
    eller som på stockholmsdialekt busch (börs). När jag ringer till min banktelefonröst så förstår jag inte alltid om hon säjer 70 eller 40 eftersom hon säjer futti på båda. Eller schutti, vet inte riktigt, men det är lite irriterande det med. Denna tråd var riktigt rolig, när man känner för att reta sig på nåt onödigt så är det bara att kolla hit o få fler ideer haha
    Precis! Tycker telefonrösten ska bytas ut mot en skånska. Inga problem att höra skillnad på sjytti och förrrti .