• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Jojo7777
    Jenglan skrev 2009-05-21 23:13:38 följande:
    håller med, det heter bäbis!och beige uttalas bäsch! =)
    Håller med Bääsch heter det!
  • Jagbyttenick

a mor skrev 2009-05-12 20:46:36 följande:

Säger ni Ramlösa eller Rammlösa? Hur uttalas då samlag?
    De som bor i Ramlösa uttalar det Rammlösa, det är väl det som gäller då eller?
    De följer ju dessutom uttalsreglerna om kort vokal före dubbelkonsonant.

Jag hyser motvilja mot uttalet "ijenkligen" när man menar egentligen.
    Stog istället för stod är också något som retuar upp mig
  • Mannehkunda
    Jenglan skrev 2009-05-21 23:13:38 följande:
    håller med, det heter bäbis! och beige uttalas bäsch! =)
    neeej! det heter bebis och beige uttalas besch(sthlmare) mamma som e gammal göteborgare säger bääsch ibland och det stör mig mycket...
  • Jojo7777

Eller hon på SVT som presenterar vädret.. lite äldre kvinna, kort mörkt hår, som var och varannan gång säger "tempaturen", istället för tempERaturen!!! Åhh, skärp dig liksom!

• Mrs K
    Jojo7777 skrev 2009-05-21 23:26:17 följande:
    Håller med Bääsch heter det!
    *applåderar*
  • Xay1de

Nu vet jag inte om det tagits upp än, men hur uttalar ni yoghurt? Jååågart, jågurt eller jåggurt?

• timalillah
    Xay1de skrev 2009-05-25 10:35:34 följande:
    Nu vet jag inte om det tagits upp än, men hur uttalar ni yoghurt? Jååågart, jågurt eller jåggurt?
    Jågurt
  • Xay1de
    timalillah skrev 2009-05-25 10:37:29 följande:
    Jågurt
    Hade en kompis i högstadiet som sa jååågart. (Jättelångt å-ljud), tyckte det lät helknäppt. Jag säger också jågurt