• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • timalillah
    Xay1de skrev 2009-05-25 10:39:43 följande:
    Hade en kompis i högstadiet som sa jååågart. (Jättelångt å-ljud), tyckte det lät helknäppt. Jag säger också jågurt
    Har också hört den versionen av äldre arbetskamrater
  • Xay1de
    timalillah skrev 2009-05-25 10:41:18 följande:
    Har också hört den versionen av äldre arbetskamrater
    Har en karl som är finne, han säger jåggurrrrt, med hårt "r". Tycker det är ett sjukt roligt ord på finska Jågurrti uttalas det ungefär
  • Xay1de
    NoelochJack skrev 2009-05-25 10:47:22 följande:
    Jag säger jååågurt, beesch och bäbis
    Håller med på alla punkter utan den första. Det här med Bäääsch vs. beesch är ju utan tvekan beroende på var i landet man bor
  • mitchi

jågurt, besch, bebis.

heter det papper eller pappor?

jag utalar pappor och blir fruktansvärt irreterad när dom på tv säger papper eftersom det är något man skriver på! så anser jag.

• mammaflickan
    Xay1de skrev 2009-05-25 10:35:34 följande:
    Nu vet jag inte om det tagits upp än, men hur uttalar ni yoghurt? Jååågart, jågurt eller jåggurt?
    jågget
  • mammaflickan

retar mej när nån säjer klatt när dom menar klart