• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • LilaRos
    TeeTee skrev 2009-05-26 19:51:31 följande:
    Hur uttalar ni farstu?
    typ fachtu (kort u)
  • TeeTee
    Koloratur skrev 2009-05-26 21:41:51 följande:
    typ fars-tö nästan, fast mera med kort U
    Jag frågar därför att hela min mans familj säger farsta med a på slutet. Det kanske också är dialektalt, men det stör mig!
  • Ekologiskt Godis
    Jagbyttenick skrev 2009-05-27 09:23:42 följande:
    Räligt betyder nog ursprungligen otäckt. Det kan ju både vara läskigt och äckligt
    Jag har nog då aldrig sagt rälit till något som är läskigt =O
  • Jagbyttenick

Kan bero på del av Skåne kanske? Är född i Kristianstad och flyttade till Malmö i mellanstadiet, vet att jag säger rälit till båda sakerna men vet inte vilken sida det kommer från

Ekologiskt Godis skrev 2009-05-27 12:11:46 följande:
    Jag har nog då aldrig sagt rälit till något som är läskigt =O
  • Ekologiskt Godis
    Jagbyttenick skrev 2009-05-27 12:40:23 följande:
    Jag har blandning mellan Everöd o Lund/Malmö med mina föräldrar o bägge säger rälit till äckligt=D Fast de kanske inte har lärt mig använda det till läskigt iofs^^
  • Tecken
    TeeTee skrev 2009-05-27 11:40:09 följande:
    Jag frågar därför att hela min mans familj säger farsta med a på slutet. Det kanske också är dialektalt, men det stör mig!
    Farsta? Det är ju en stadsdel Jag har faktiskt aldrig hört någon säga farsta om farstu. Vilken dialekt talar de?
  • petsod

Vet inte om någon har skrivit detta men DigesTIVEkex istället för att använda det engelska uttalet.

Här i Östergötland säger de "kasche" och "scheck" istället för kasse och check.

• Kinya
    Ekologiskt Godis skrev 2009-05-27 12:50:07 följande:
    Jag har blandning mellan Everöd o Lund/Malmö med mina föräldrar o bägge säger rälit till äckligt=D Fast de kanske inte har lärt mig använda det till läskigt iofs^^
    I nordvästra Skåne är räligt=äckligt
  • kråkanbråkan

bamba = skolmatsalen
    ids inte = orkar inte

• Grizelda
    Jagbyttenick skrev 2009-05-27 12:40:23 följande:
    Kommer också från nordöstra Skåne, och tycker rälig i första hand betyder ful, men att det också kan betyda både äcklig och allmänt otrevlig. Både kläder, mat och (andras) ungar kan alltså vara räliga.
    kråkanbråkan skrev 2009-05-27 14:06:20 följande:
    bamba = skolmatsalenids inte = orkar inte
    Bamba är nog helt okänt i Skåne, i alla fall där jag kommer ifrån och där mina barn går i skolan. Vi säger "tyar inte" istället för "ids inte".