• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Kinya

jiter inte säger vi istället för ids inte.

• TeeTee
    Tecken skrev 2009-05-27 13:49:51 följande:
    Farsta? Det är ju en stadsdel Jag har faktiskt aldrig hört någon säga farsta om farstu. Vilken dialekt talar de?
    västgötska, tror jag... visst låter det knasigt?
  • LilaRos
    TeeTee skrev 2009-05-27 17:01:02 följande:
    västgötska, tror jag... visst låter det knasigt?
    Í min släkt är det en del som pratar västgötska (vächöska) och jag har aldrig hört fasta iaf
  • Grizelda
    LilaRos skrev 2009-05-28 10:13:20 följande:
    Í min släkt är det en del som pratar västgötska (vächöska) och jag har aldrig hört fasta iaf
    "Fastan" sa mina äldre släktingar i nordöstra Skåne om farstun. Jag hade stora problem att förstå texten till "nu är det jul igen". ...det var inte sant, och det var inte sant, för däremellan kommer fastan = farstun?
  • Ekologiskt Godis
    Grizelda skrev 2009-06-03 18:16:19 följande:
    "Fastan" sa mina äldre släktingar i nordöstra Skåne om farstun. Jag hade stora problem att förstå texten till "nu är det jul igen". ...det var inte sant, och det var inte sant, för däremellan kommer fastan = farstun?
    haha XD
  • enannan
    Hihi, vad gulligt :)
  • Ekologiskt Godis

Detta har väl inte så mycket med uttal att göra, men jag är uppväxt med att 'kranen' är näsan. För det sa alltid min pappa o alla släktingar på hans sida XP

• TeeTee
    Det kanske är en generationsfråga och inte dialektfråga?
  • Ekologiskt Godis

Kom på idag att jag säger menuter till minuter.
    "Bussen går om 5 menuter"
    Finns det någon annan som gör det eller är jag helknäpp?:D
    Ingen verkar irritera sig på det dock..^^

• Tecken

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-05 18:05:29 följande:

Kom på idag att jag säger menuter till minuter."Bussen går om 5 menuter"Finns det någon annan som gör det eller är jag helknäpp?:DIngen verkar irritera sig på det dock..^^
    Det låter lite märkligt, men när jag tänker efter så har jag faktiskt en kollega som säger "menuter" också, eller snarare "menutär".