• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Lycklig Mamma
    Koloratur skrev 2009-05-11 20:41:14 följande:
    Hur gör du med kaviar då? Där kan man ju inte se av stavningen hur det "ska" uttalas. Kaviaaar, kavvjar eller kaviiiar? Nej, man måste nog vara lite mer öppen för dialekter. Man kanske skulle åka ner till Skåne och lära folk veta hut och säga R ordentligt? ;)
  • Siili
    mitchi skrev 2009-05-25 10:52:06 följande:
    jågurt, besch, bebis. heter det papper eller pappor? jag utalar pappor och blir fruktansvärt irreterad när dom på tv säger papper eftersom det är något man skriver på! så anser jag.
    Precis som med soper, blöjer, gurker, blommer osv. En del här på fl skriver så också.
  • mitchi
    Siili skrev 2009-05-25 12:01:56 följande:
    Precis som med soper, blöjer, gurker, blommer osv. En del här på fl skriver så också.
    jo tack har sett det.. slog upp en del ord tes dom du skrivit och i svenskan finns inget som heter gurker, blommer, blöjer, soper.
    jag slog upp det i saob.

slog upp bebis i saol och där stod det att det är en variantform till bebis.

• timalillah
    mitchi skrev 2009-05-25 10:52:06 följande:
    jågurt, besch, bebis.heter det papper eller pappor?jag utalar pappor och blir fruktansvärt irreterad när dom på tv säger papper eftersom det är något man skriver på! så anser jag.
    Papper är ngt man skriver på och pappor är fler än en pappa
  • Siili
    mitchi skrev 2009-05-25 14:43:51 följande:
    jo tack har sett det.. slog upp en del ord tes dom du skrivit och i svenskan finns inget som heter gurker, blommer, blöjer, soper. jag slog upp det i saob. slog upp bebis i saol och där stod det att det är en variantform till bebis.
    Det är (tyvärr) dialektalt. Fast jag har svårt att vänja mig vid otyget ändå.
  • mitchi
    timalillah skrev 2009-05-26 11:20:29 följande:
    Papper är ngt man skriver på och pappor är fler än en pappa
    det va de jag menade.
  • Ekologiskt Godis
    TeeTee skrev 2009-05-26 19:51:31 följande:
    Hur uttalar ni farstu?
    Farr-stu (med kort u)
  • Koloratur
    TeeTee skrev 2009-05-26 19:51:31 följande:
    Hur uttalar ni farstu?
    typ fars-tö nästan, fast mera med kort U