• puss

amma 1-åring offentligt?

vad tycks om det då? att man sitter och ammar en ettåring på en parkbänk i stan, eller inne på ett café?

• Svar på tråden amma 1-åring offentligt?
  • katja74

Det var skönt att höra!
    Jag blev lite oroad där en stund ska jag erkänna.

• Melicca
    Pallas skrev 2009-05-19 20:48:41 följande:
    Vi skäms inte och tycker därför inte att vi behöver smyga undan. Jag ammade inte mina nyfödda i skymundan och gjorde det inte heller med mina 1 år+, den minut de nu ville ammas offentligt.
    Att man går undan och låter barnet få en lugn stund med mamma och maten, behöver väl inte betyda att man skäms.
    Tydligen måste mamman visa omgivningen att här sitter jag och ammar för jag skäms inte.
    Ville barnen ammas offentligt?
  • Natosh
    Melicca skrev 2009-05-19 21:40:42 följande:
    Att man går undan och låter barnet få en lugn stund med mamma och maten, behöver väl inte betyda att man skäms. Tydligen måste mamman visa omgivningen att här sitter jag och ammar för jag skäms inte. Ville barnen ammas offentligt?
    Menar du att barnen vill ammas i skymundan?
  • BulanOchJag
    milla1981 skrev 2009-05-19 20:58:17 följande:
    jag tycker att det är upp till var och en hur länge o vart man vill amma men man kan faktiskt skyla sig med en tunn filt el ngt för man kan faktiskt visa lite respekt för dem som inte tycker om att se kvinnor amma, o visst de behöver inte titta o får skylla sig själva kan man tycka men så fort det är ngn tjej som går toppless så blir det ju ett ramaskri utan dess like, det är ju bara bröst det med bara det att det inte sitter fast ett barn där.. man får tycka vad man vill men glöm inte att de finns de som tycker annorlunda oxå o det får man oxå respektera..
    ska man "respektera" alla som tycker annorlunda så har man ett omöjligt jobb framför sig. det finns alltid nån som protesterar på ett eller annat vis mot vad man än kan tänkas hitta på. låt istället folk göra som dom själva vill så länge det inte är direkt skadligt beteende.
  • Pallas
    Melicca skrev 2009-05-19 21:40:42 följande:
    Att man går undan och låter barnet få en lugn stund med mamma och maten, behöver väl inte betyda att man skäms. Tydligen måste mamman visa omgivningen att här sitter jag och ammar för jag skäms inte. Ville barnen ammas offentligt?
    Jag skiter väl i omgivningen om barnen uttrycker ett behov av amningen. Var, när, hur, hade väldigt liten betydelse i det sammanhanget. Har barnen haft behov av avskildhet har jag gett dem det. Har jag haft ett behov av avskildhet har jag gått undan. Har min omgivning haft behov av att jag gömt mig så har jag försökt tillgodose det i den mån jag funnit det rimligt. Det handlar inte om att jag måste visa upp mig för att försöka göra någon slags social poäng. Det har kretsat kring barnen och deras behov i mesta möjliga mån.
  • Melicca
    Natosh skrev 2009-05-19 21:43:21 följande:
    Menar du att barnen vill ammas i skymundan?
    Jag menar att ammningen är väl en sak mellan mor och barn då ska väl barnet ha mammans uppmärksamhet under tiden, och få ha lugn och ro under sin måltid.
    Det enklaste är väl att mamman går undan lite då, så att barnet får ha sin mamma för sig själv under den tiden.
    Så viktigt är väl inte tex samtalet med vänninan, att man inte kan tillgodose barnet i första hand.
  • puss
    Melicca skrev 2009-05-19 22:03:59 följande:
    Jag menar att ammningen är väl en sak mellan mor och barn då ska väl barnet ha mammans uppmärksamhet under tiden, och få ha lugn och ro under sin måltid.Det enklaste är väl att mamman går undan lite då, så att barnet får ha sin mamma för sig själv under den tiden.Så viktigt är väl inte tex samtalet med vänninan, att man inte kan tillgodose barnet i första hand.
    man måste inte sitta tyst och glo på bebin när man ammar.
    man kan kolla på tv, prata telefon osv.
  • Melicca
    Pallas skrev 2009-05-19 21:50:52 följande:
    Jag skiter väl i omgivningen om barnen uttrycker ett behov av amningen. Var, när, hur, hade väldigt liten betydelse i det sammanhanget. Har barnen haft behov av avskildhet har jag gett dem det. Har jag haft ett behov av avskildhet har jag gått undan. Har min omgivning haft behov av att jag gömt mig så har jag försökt tillgodose det i den mån jag funnit det rimligt. Det handlar inte om att jag måste visa upp mig för att försöka göra någon slags social poäng. Det har kretsat kring barnen och deras behov i mesta möjliga mån.
    Barnets behov är väl ändå att få mat och närhet, att det får känna att det är viktigast för mamman.
    Och min åsikt är att det får barnet bäst när det inte är fullt med folk runtomkring.
  • Natosh
    Melicca skrev 2009-05-19 22:03:59 följande:
    Jag menar att ammningen är väl en sak mellan mor och barn då ska väl barnet ha mammans uppmärksamhet under tiden, och få ha lugn och ro under sin måltid. Det enklaste är väl att mamman går undan lite då, så att barnet får ha sin mamma för sig själv under den tiden. Så viktigt är väl inte tex samtalet med vänninan, att man inte kan tillgodose barnet i första hand.
    Men det är väl knappast det det handlar om? Bara för att pryda människor i omgivningen uppmärksammar mamman innebär väl inte det nödvändigtvis att hon inte har all uppmärksamhet på barnet? Barnet kan tillgodoses i första hand likaväl på en parkbänk som inne på en snuskig cafétoalett. Mamman gör såklart det som är enklast för henne, att hon skulle sitta och amma bland sura människor bara för att jävlas känns lite väl befängt.
Svar på tråden amma 1-åring offentligt?