• Minna72

Minnas XII

Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

• Svar på tråden Minnas XII
  • förväntan

Meleahe, skit vad dåligt med3/tim dag. Hade blivit vansignig. Vi har 15 timmar som Joffe, med heltidstaxa??? tror jag.

Essi, vad mysigt ni kommer ha det. Ni kan gå i skogen till hösten och titta på löv och ha fika med er. Vilken jättelyx och mys.

Jag är lite orolig för alla sjukdomar som kommer släpas hem, framförallt svininfl. M har inte mämt dagis 1 gång under hela sommaren. När vi kör förbi blir han alltid tyst och när vi passerar vinkar han glatt och ropar "hejdå daga!!" M leker inte helller direkt med andra barn, utan tittar mest på när de stora leker och lär sig både bra och mindre bra saker( typ spotta och skrika i falsett) som han prövar här hemma. För på dagis uppför han sig exemplariskt .

Vi är annars väldigt nöjda med dagis. Jag tror att när man får barn och väljer att sitt barn ska vara hemma att man kan behålla sin plats, att det är en paus under den tiden. Annars vill vi verkligen inte byta, kan inte bli bättre dagis.

Naffe, sackars din svank!!! Härligt med nedräkning

• Kun

Rossy, Välkommen hem Hoppas ni mår bra

Trion har blivit en kvartett!
  • Kun
    Meleah skrev 2009-08-07 11:23:25 följande:
    Joffe, jag är avundsjuk på erat dagis. Har försökt strida för att Vilya ska få gå tre dagar i veckan a' 5 timmar, men det var tvärkört. Här är det 8:15-11:15 fem dagar i veckan som gäller och ingenting annat. Tycker att känns döhattigt med bara tre timmar om dagen. Dessutom måste vi betala precis lika mycket som när vi hade henne på heltid så jag fattar inte snacket om att det är nedskärningar och att 15-timmars barnen inte får äta mat för att det ska bli billigare.
    Det är samma här (eller 9-12...).
    Håller med döhattigt!
    På mitt dagis säger dom bara: Det är för barnets bästa, dom ska ej sova bort tiden på dagis bla bla bla...
    Jag frågade om 3 dagar  och 5 timmar men det gick icke här heller tyvärr!
    Jag är skitirriterad!

Här är det värsta dårhuset alltså, det har nu tagit mig ca 2 1/2 timme att få i säng stor-M och Lill-M, det är ju såååå varmt ute och all påverkas vi av värmen, dom behöver vila! Och jag med! Vi hade precis somnat så ringer en vän och vill komma hit , jag ville träffa henne så hon kommer strax för att se på lill-M (som nu sover )
    Stor-M är asjobbig, vi har varit hos mina föräldrar då min karl är borta hela dagarna på tillfälligt jobb.
    Mina föräldrar var helt slut när vi åkte därifrån imorse, dom har nu insett vilket slit det är med en nyfödding och en galen ständigt påhittig 2-åring (och överjävlig mot lill-M och mig och det blir då fanimej bara värre när han är med och donar, byter blöja etc...).
    Jag är helt slut!
    Hur fan får ni livet att gå ihop?

Essi, Jag skulle betala 1 miljon för att få ha M på dagis heltid i höst jag bävar för dessa 3 fjuttiga timmar per dag!
    Jag tycker du är tuff, jag beundrar dig faktiskt!

Jag tror jag säger upp mitt föräldraskap snart
  • Kun
    Pess skrev 2009-08-07 13:29:06 följande:
    Det låter helt befängt det du skriver Meleah. Jag skulle ruttna totalt. Vi i sthlm har det fantastiskt bra med 30 timmar per vecka för samma barn och då såklart deltidstaxa. På vårt dagis går dessa barn 09-15 fem dagar i veckan om de så vill. Ert system retar upp mig rejält.
    Men gud vilken dröm!
  • Kun

vi har också heltidstaxa oavsett hur mycket han är där.
    Nu har M inte varit där på 2 månader och vi betalar  ändå heltid + att M:s plats räknas som en heltid i höst fastän han bara är där 15 timmar...
    Suck!

• Kun

nu ska jag tvätta av mig svetten innan vännen kommer
    Bye

• förväntan

Kun, jag tror faktiskt att hur jobbigt det blir med nya bebis faktiskt ´har att göra med hur bra/dåligt storasyskon accepterar det hela. Vi hat ju olika barn. Hoppas M snart börjar acceptera den nya situationen o att ni får lite mysig tid ihop. Så fort M är trött blir det jobbigt här, så han måste verkligen sova sina timmar för att jag ska få ihop det hela. Lyx med 2 sovande barn, äntligen!!! .

• förväntan

Har fått en myrinnvation!!! 100-tal i sovrummet. Bläää och anticimex öppnar på måndag...,

• Serendipity
    Kun skrev 2009-08-07 15:27:31 följande:
    vi har också heltidstaxa oavsett hur mycket han är där.Nu har M inte varit där på 2 månader och vi betalar  ändå heltid + att M:s plats räknas som en heltid i höst fastän han bara är där 15 timmar...Suck!
    Det är samma här, alltid heltidstaxa, men vi har faktiskt 25 timmar så jag ska inte klaga.

Dock vill jag också ta hem Teodor när influensan börjar härja (när?? när ska man gissa??) och såfort det går magsjuka (urrrk) på dagis... JA, visst har det varit skönt att ha 7 helt smittfria veckor nu i sommar, herregud! Jag tror vi vabbat i princip varannan vecka sedan i julas!!!!

Men hur ska man klara av en aktivitetskrävande unge på hemmaplan med en bebis också, jag har inte ens klarat 2 timmar än!!!! Och på tisdag är det skarpt läge (med dagis 9-14 dock).....
Svar på tråden Minnas XII