• Minna72

Minnas XII

Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

• Svar på tråden Minnas XII
  • Meleah

Pess och Essi: Man ska visst bo i Sthlm hör jag. Hade gärna sett att det fanns lite mer valmöjligheter eftersom vi nu betalar fullt pris, var det subventionerat hade jag inte klagat. Men men...Vingåkers kommun är tydligen en fattig kommun så då mjölkas det ordentligt. Suck, suck, suck...

★ Vilya 070529 ★ Silas 090715 ★
  • Essi73
    Serendipity skrev 2009-08-07 22:30:45 följande:
    Men hur ska man klara av en aktivitetskrävande unge på hemmaplan med en bebis också, jag har inte ens klarat 2 timmar än!!!! Och på tisdag är det skarpt läge (med dagis 9-14 dock).....
    Seren, du är ta mig tusan klok så det med att klura ut hur KOMMER du att göra. Dra dig till minnes när vi hela bunten satt här frustrerade med storsyskonen och inte visste hur FAN man skulle greja det hela. In kom du med sakliga råd, grejade du DET så grejar du det nya nu

Mina lösningar - mutor. Muta muta muta första tiden. Vill han ha russin? Jaa men fram med russin då. Glass? Jaaamen visst, glass får du. Vill han se Dora om och om och om och om igen (tills man själv vill styckmörda Herr Boots) så på med Dora. Sakta makert kommer rutinerna fram. Man blir helt vansinnig, man är helt slut när klockan är läggdags för dem men man blir också, nu om nån gång, en Superhjälte!

Sen tror jag att mycket handlar om att ta ner ens egna krav; DEN biten gick jag bet på ganska mkt i början. Det måste inte var highlife hela tiden, det måste inte vara ordning, storsyskon MÅSTE inte äta "vettig" mat. En kall hotdog och lite juice funkar skitbra.

Och så igen, ta bort allt som inte får pillas på, det som är framme får pillas, så slipper man bli så irriterad över att de pillar på saker de inte får/skall pilla på.
    Jag tror att nyckeln i det hela är att ta ner sina egna krav på hur det skall vara. Ta ner dem till att bara få dagen att gå så smidig som möjligt.
    Jag hade ofta bråttom.. Bråttom till vad kan jag undra nu, jag skulle liksom ingenstans. När jag kom på det släppte en sten, då fick det ta tid att byta blöja på Luna/Boll. Det fick ta tid att göra välling. Det gjorde i slutändan inte så mycket om halva köket var full av russin, flingor, salt, smulor - Boll hade kul när han pillade på det hela, jag fick lugn (och Luna skrek iaf *s*).

Nu förstår jag att Teodor är toknyfiken och allert, Boll är ju lugnare så jag ids inte ge mig i kast med "kloka råd" där för där känner du Teodor bättre
    Men mutor och ta ner sina egna krav, ta det lugnt, det har jag kommit en bit med.

...och nu skall jag sluta roman'isera...
  • Essi73

frustrerade med nyfödda storsyskonen - skall det vara där.

• Nafrung

Intressant med alla tankar om dagis.
    Behöver hjälp. Diskuterade med mannen igår om hur vi ska göra. Kom fram till tre alternativ (och vi tycker givetvis olika )

1. Skola in T på dagis om typ två veckor, låta honom gå där i tre-fyra veckor innnan bebisen kommer och sedan låta honom vara hemma tills P börjar jobba igen i början av november.
    2. Vänta helt med inskolning till början av november och ha honom hemma tills dess.
    3. Skola in honom nu, och inte låta honom vara hemma så länge med nya bebisen, för att inte skapa stort avbrott i dagisvistelsen.

Vad skulle ni göra?

• Nafrung

En tjej på jobbet har nästan likadan dialekt som Pess.... Eftersom jag satt och läste här på tråden så tyckte jag nästan att Pessan var här! Bisarrt!

• Essi73

Naffe jag hade kört på alt.2 nu med facit i handen. Risken blir att ni med alt1 och alt3 får skola in T igen när han kommer tillbaka.

Alt3 är också en bra en, om nu bebisen skulle vara en skrikis så är det skönt för T att få ett avbrott och komma till sitt "lugn" så att säga. Nackdelen där är att T _kan_ (med verklig betoning på kan, inget måste alltså) känna sig undanskuffad så att säga. "Varför får inte JAG vara hemma med mamma och bebis?". Men där märker man ganska snabbt om så är fallet, så var det iaf med Boll. Vi märkte att han undrade dock köpte han att det var helt ok att vara på dagis ändå

Alt1 är den sämsta skulle jag tycka. Det blir lite för mkt hattande så att säga och det kanske får bli en inskolning till.

• Nafrung

Tack för svaret Essi. Jag lutar åt detsamma, dels med tanke på "ny inskolning" och dels med tanke på smittorisk av olika slag. Men P tycker inte som jag (och jag har en känsla av att dagispersonalen helst vill att alla ska skolas in samtidigt, men det sista tänker jag högaktningsfullt skita i..)

• Nafrung

Förväntan, tips om myrinvasion.... Frystejp på valda ställen - dvs deras ingångar - och salt! Salt är ingen myrfavoritkrydda.

Dessutom så "svärmar" myrorna just nu, så om det är några sådana som ska flytta så kan ni kanske städa ur dem och så kommer de inte tillbaka.

• Pess

Naffe. Jag är nästan 70 mil från dig. Men min dialekt kan gå genom ben och märg. Ang. Dagis så är alt. 1 uteslutet tycker jag. Alt 2 är väl det mest tilltalande OM dagis går med på det. Risken är att ni förlorar er plats. Alt 3 är oxå tänkbart. Tror nog T skulle fixa det galant att komma tillbaka efter en kort tid hemma. Och dagis är ju LAJBANS tycker de flesta ungar. Men visst, att ha honom hemma till november om ni båda vuxna kommer vara lediga låter som musik i mina öron.

• Nafrung

Haha, Pess, jag tycker din dialekt låter trevlig. Och min kollega med dialekten är också trevlig.

Alternativ 3 funkar säkert med T, tror också han kommer älska dagis, men sen var det det där med smittan....

Jag ska snacka med dagis, jag menar, om vi betalar så borde vi väl kunna ha vår plats stående till november, jag menar, vi kan ju säga att vi ska starta i oktober och sen skjuta på det lite grann.... {#lang_emotions_dreamer}

Svar på tråden Minnas XII