Serendipity skrev 2009-08-07 22:30:45 följande:
Men hur ska man klara av en aktivitetskrävande unge på hemmaplan med en bebis också, jag har inte ens klarat 2 timmar än!!!! Och på tisdag är det skarpt läge (med dagis 9-14 dock).....
Seren, du är ta mig tusan klok så det med att klura ut hur KOMMER du att göra. Dra dig till minnes när vi hela bunten satt här frustrerade med storsyskonen och inte visste hur FAN man skulle greja det hela. In kom du med sakliga råd, grejade du DET så grejar du det nya nu
Mina lösningar - mutor. Muta muta muta första tiden. Vill han ha russin? Jaa men fram med russin då. Glass? Jaaamen visst, glass får du. Vill han se Dora om och om och om och om igen (tills man själv vill styckmörda Herr Boots) så på med Dora. Sakta makert kommer rutinerna fram. Man blir helt vansinnig, man är helt slut när klockan är läggdags för dem men man blir också, nu om nån gång, en Superhjälte!
Sen tror jag att mycket handlar om att ta ner ens egna krav; DEN biten gick jag bet på ganska mkt i början. Det måste inte var highlife hela tiden, det måste inte vara ordning, storsyskon MÅSTE inte äta "vettig" mat. En kall hotdog och lite juice funkar skitbra.
Och så igen, ta bort allt som inte får pillas på, det som är framme får pillas, så slipper man bli så irriterad över att de pillar på saker de inte får/skall pilla på.
Jag tror att nyckeln i det hela är att ta ner sina egna krav på hur det skall vara. Ta ner dem till att bara få dagen att gå så smidig som möjligt.
Jag hade ofta bråttom.. Bråttom till vad kan jag undra nu, jag skulle liksom ingenstans. När jag kom på det släppte en sten, då fick det ta tid att byta blöja på Luna/Boll. Det fick ta tid att göra välling. Det gjorde i slutändan inte så mycket om halva köket var full av russin, flingor, salt, smulor - Boll hade kul när han pillade på det hela, jag fick lugn (och Luna skrek iaf *s*).
Nu förstår jag att Teodor är toknyfiken och allert, Boll är ju lugnare så jag ids inte ge mig i kast med "kloka råd" där för där känner du Teodor bättre
Men mutor och ta ner sina egna krav, ta det lugnt, det har jag kommit en bit med.
...och nu skall jag sluta roman'isera...