• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Melnics mamma

Smoffe...

Jag vet precis hur det känns, fick bekräftat MA för 2v sedan. Det va verkligen jättejobbigt då, men nu börjar det bli bättre. Precis som du så önskade vi ett syskon till vår son och blev superglada över att vi plussa. Lika ledsna blev vi när det blev som det blev. Men sammtidigt vet man ju att kroppen fungerar lite iaf. Hoppas det går vägen hela vägen för er (om ni beslutar er för att försöka igen)

Tack alla som beklagat vårt MA, tack

KRAMAR

• nnnn

Josefin:
    vi går ju till samma läkare du och jag, du vet ju hur han är, det är så svårt att förstå vad han menar jag fick ju ta ett prov först som var för högt och sen så fick jag ta ett nytt som också var för högt. Jag började äta norprolac och när jag var där sist och fick pergotime så sa han att prolaktinvärdet såg bra ut. Men hur kan han veta det om jag inte tagit några nya prover? jag fattade inte riktigt men jag har för mig att mina värden låg på lite över 400. Vad ska det ligga på för att anses vara "normalt"?

Hur känns det att få börja me det till hösten då?? jag antar attv du är ivrig att få sätta igång

• Smoffe

Hej igen.
    Ja det känns enormt tungt just nu. Men det känns helt underbart att veta att vi har lyckats, inte bara en gång utan två! Läkarna som sa till mig att jag "nog" aldrig kommer kunna få biologiska barn pga av detta!
    Så vi har bestämt oss redan för att försöka igen så fort kroppen är redo igen.

Vi är ju unga och vi vet att det går, så det är bara att tänka framåt och tills vi är där så har vi världens mest underbara 19månaders son!

• Liten men naggande

Josefin L skrev 2009-06-01 23:55:25 följande:

Fraggelsmurfen, jag beklagar ditt MF, det måste ha varit jobbigt? Men det betyder att din kropp fungerar i alla fall! Jag hoppas att du lyckas få ett plus som stannar kvar nästa gång. Jag fick goda nyheter av min läkare idag, mitt prolaktin var nere på ca 450! Så lågt har jag aldrig haft. Jag har alltid legat runt 1000 och som lägst 750. Så jag blev verkligen jätteglad! Men jag blev oxå lite fundersam... hur kan prolaktinet gå ner bara så där efter två långa år, trots samma dos medicin? Det enda jag gjorde skillnad var att vara på semester veckan innan (avslappnad... ingen stress...) och vid provtillfället åt jag frukost och var vaken i 3 h + att jag tog en tablett innan provet. Men i vilket fall.... glad att det kan vara lågt NÅN gång!
    ja det är märkligt.... mig tog det ju flera år att få bra värden så jag antar att tumören (om det nu är den som är orsaken) svarar på medicineringen i olika faser. Kul iallafall att dina värden gått ner. Jag tror att vi har diskuterat detta men visst mäts dina värden efter en helt annan skala än min (jag är nu nere på 23 och när tumören var som störst (ca 1 cm) låg jag på 140..
  • Liten men naggande
    Smoffe skrev 2009-06-02 09:51:50 följande:
    Hej. Tack för en ny tråd.Jag har ätit Dostinex under flera år men sist jag var på apoteket så fråga tanten i kassan varför jag inte köpte kabergolin istället. Det var tydligen samma aktiva substans i båda men Kabergolin är BETYDLIGT mycket billigare. Så det kan det ju vara värt om det är samma sak.... *Tips*Jag har oxå vart och gjort ultraljud på hjärtat som någon skrev om. Min läkare sa samma sak, att jag äter för låg dos för att det ska vara farligt, men jag ville ändå ha det bekräftat. Men allt såg som väntat jättebra ut!Jag har för första gången sedan jag fick min mens, för 13år sen, haft tre menasr på rad! Yippie. Perfekt när vi vill försöka satsa på ett syskon år vår son. Lyckligtvis så kunde vi med hjälp av dessa tre menasr räkna ut en ÄL och vi lyckades. Jag blev gravid på FÖRSTA försöket! Helt underbart. Lika underbart som den känslan var lika jobbigt var det när jag började störtblöda 8veckor senare. Ett mf är nu bekräftat av läkaren.... SKIT!
    åh jag beklagar missfallet! Även om det kanske inte är en tröst och du redan har ett barn så är ju det faktum att du plussade ett tecken på att allt fungerar!
  • Josefin L

nnnn: Ja han är ju inte den lättaste att förstå! Låter konstigt att han kan säga att värdet låg bra när du inte har tagit något nytt blodprov? Du får kräva att ta ett nytt! Sedan är han ju inte så mycket för att gå in på detaljer så vill man veta olika värden och sånt så får man nog dra ur honom det
    Jo det känns jättebra att få börja med IVF i höst! Jag är såklart rätt nervös, men mest så längtar jag såklart.

Liten men naggande: Ja precis, min läkare mäter efter den gamla skalan. Vore bra om man kunde hitta nån omvandlingstabell för det är svårt att jämföra med er andra som mäter efter den nya skalan. I gamla skalan ska värdet ligga under 350 ungefär så det är en bit kvar för mig.
    Ja visst är det underligt att det tar sådan tid för kroppen att sänka värdet? Man tycker ju att samma dos medicin inte borde kunna hjälpa efter ett år!

• nnnn

Om man har höga prolaktinvärden har man aldrig äl då? för jag tog blodprov för det denna månad och det visade att jag haft det. då åt ajg enkeldos pergotime. Ja jag får nog kräva att ta ett nytt blodprov

• Jeniz

Hej på er!

Efter mitt första blodprov som låg över 750, så har jag gjort 2st till blodprov och det andra var något förhöjt och fick göra det tredje för att vara på den säkra sidan och de visade under 380... vet inte den riktiga siffran men min gyn sa att det inte var några problem och jag slapp äta medecin mot detta.

men endå så tänker jag att om det diffar så mycket från gång till gång kan det inte bli lika mycket upp då? eller håller prolaktinet nere om det har gått ner? ska man kolla upp med fler blodprov tycker ni?

• Socialen

Åh vilken spännande tråd! Jag fick konstaterat prolaktinom 2005 efter att ha gått utan mens i ett år efter p-pillerstopp och sedan genomgått diverse blodprover och MRT. Jag fick äta Pravidel och 2007 föddes vår son. Jag fortsatte då att äta Pravidel fram till det tidiga ultraljudet i v 7, då min läkare sa att jag inte längre behövde medicinera eftersom jag var gravid. Nästa gång jag blev gravid slutade jag med Pravidel på en gång och fick mf ett par dagar senare. Nu är jag gravid i v. 6 och äter fortfarande Pravidel.

Ni verkar ju vara proffs inom området, tror ni att det kan ha ett samband att jag slutade med Pravidel och fick mf? Vet ni om det är skadligt för fostret om man fortsätter äta Pravidel under graviditeten?

Under förra graviditeten fjordes en synfältsundersökning för att se om tumören växte. Jag skulle bli kallad efter förlossning för en ny kontroll, men de har glömt bort mig i över två år

• Melnics mamma

Jag slutade me mina pravidel så fort jag plussat, min läkare sa jag skulle göra d! Min första graviditet gick utan problem men tyvärr slutade den 2 me ma. Min läkare sa att d inte är bra att äta pravidel när man är gravid för man inte hade gjort så många tester eller vad d nu va. Men jag har en kompis som är gravid med 2 barnet å hon äter pravidel fortfarande (pga hypofystumör). Jag tror inte ditt mf har något att göra me att du slutade att äta pravidel, men jag är ingen läkare . Tror inte heller mitt ma beror på att jag slutade, gjorde jag ju även förra gången.
    Kramar

Svar på tråden 3:e prolaktintråden