• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Pluttemor

En fråga till er tjejer:

Kan man ha högt prolaktinvärde och ändå ha regelbunden mens och ÄL? Min läkare på fertilitetsenheten menar på att dom inte behöver göra ett prolaktin test på mig för att jag har regelbunden mens

Lär som om du skulle leva för alltid, Lev som om du skulle dö imorgon...
  • nnnn

jag har regelbunden mens.. och jag tror att jag haft regelbunden äl också men som sagt jag har ju inte tagit nått test förutom förra nånaden och då åt jag pergo.

• Albin 080509

kopierar in från mitt inlägg
    nu planerar ja ju inte barn just nu men innan jag blev gravid med albin hade jag högt prolaktin värde som mest var det nog 75 tror jag nu har jag tagit ett nytt prov och då va de 35...normalt är under 20 så ja har ju inte sådär jätte högt värde nu...kan ju ha varit lite stressad vi provtagningen för ja tog inget vilo prov.
    men är det npgon som haft så lågt värde och ändå haft en tumör?
    gjorde en MR innan jag blev gravid men det dom såg va så ynka litet så ja skulle göra om den men när ja fick ny tid var jag redan gravid...så jag vet ju inte hur de står till där uppe hehe....

• Pluttemor
    nnnn skrev 2009-06-07 17:16:59 följande:
    jag har regelbunden mens.. och jag tror att jag haft regelbunden äl också men som sagt jag har ju inte tagit nått test förutom förra nånaden och då åt jag pergo.
    okej, men då vet du inte om du har för högt prolaktinvärde?
  • nnnn

jag har tagit två blodprov som visade för högt prolaktinvärde så jag äter norprolac för det nu

Pluttemor skrev 2009-06-07 18:14:53 följande:
    okej, men då vet du inte om du har för högt prolaktinvärde?
  • Albin 080509

vilka värden ligger ni på?

• Josefin L

pluttens mamma: Jag har haft oxå regelbunden mens men ingen ÄL dock, trots höagt prolaktinvärde.

Albin 080509: Mitt värde har hela tiden legat runt 1000 (gamla skalan) men nu senaste provet låg det på 450.

• Pluttemor
    Josefin L skrev 2009-06-09 19:19:04 följande:
    pluttens mamma: Jag har haft oxå regelbunden mens men ingen ÄL dock, trots höagt prolaktinvärde.Albin 080509: Mitt värde har hela tiden legat runt 1000 (gamla skalan) men nu senaste provet låg det på 450.
    Tack för ditt svar..
    Men får du omslag på ÄL stickan då?
  • Josefin L

pluttens mamma: Jag provade ÄL-stickor i ett års tid och fick svagt utslag en gång tror jag, så kanske har jag ÄL nån enstaka gång. Men vissa månader har jag starka känningar i magen och ÄL-sekret men ändå inget positivt på ÄL-testen. Konstigt!

• mrsS

Hej, vad bra med en ny tråd. Påbörjade för några månader sedan en utredning på kvinnokliniken i Göteborg då vi försökt att bli gravida i ca 2 år utan resultat. (har en dotter på 4 år som vi är mycket tacksamma för). Idag kom provsvaren som tydligen visade mycket för höga halter av prolaktin. Så jag ska dit imorgon igen för nytt prov. När jag läser om sjukdomen så är det sååå mycket som stämmer för mig. Sedan ett år tillbaka grymt mycket mensrubbningar, förmodligen ingen ägglossning av och till. Deppighet och såååå trött. Senaste 4 månaderna har jag fått migrän - och jag som aldrig har haft ont i huvudet förut!

Jag hoppas nästan att det är detta som är felet, då får jag en förklaring och så går det att behandla, så kanske kanske jag får en bebis igen..

Svar på tråden 3:e prolaktintråden