• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Tussiluskan

Hur länge har ni försökt bli gravida? Det låter ju inte så kul om man medicinerar men det inte hjälper?

Josefin L skrev 2009-07-10 16:42:40 följande:

Suck... här kom mensen igen..... *deppig*....
    CiaÅ: ush, så hemskt tragiskt att inte få sin efterlängtade bebis! Ska ni försöka igen? Jag har barn sedan tidigare och börjar bli rädd att det nog inte blir något syskon pga prolaktinomet. Dessutom är jag så rädd att något ska gå fel, som det gjorde för er. Har faktiskt börjat fundera på att adoptera, men börjar kanske bli för gammal för det...och pengar har vi inte heller några över direkt!
  • CiaÅ

Tussiluskan; Vi försöker, började direkt när avslaget slutat på överläkarens innrådan.

Du SKA inte vara rädd att något ska gå fel, man ska ju vara så där onåbar i ens graviditet.. Här i v-ås sa dem på förlossningen när jag frågade hur ofta det händer det som hände, 10-12 per år, och Västerås har ett ganska stort upptagnings område till förlossningen så jag tycker att det var väldigt få ändå.

Vi blev ju gravida trots prolaktinom, har ingen aning om vad mina värden låg på innan men nu efter och efter dubbel dos så ligger det lågt iaf.

Hoppas, hoppas att vi "alla" som väntar på våra små bönor som ska bli till och fästa i oss, får dem att växa och bli till liv i oss, och definitivt att dem stannar kvar och blir till friska starka bebisar!!

• Smoffe
    CiaÅ skrev 2009-07-11 19:26:42 följande:
    Tack för ditt svar Smoffe! Det är konstigt det där med vikten och sambandet med hypofystumören, dr här i Västerås säger att det inte har något samband, men jag vet inte det jag.. *ler* hypofysen sköter ju alla hormoner och jag tror iaf att det måste ha ett samband, varför är det annars så svårt att gå ner ens ett endaste kg? :-S Motionerar, sköter min kost och har som sagt tom provat div "bantningsmedel" som andra runt mig har gått ner i vikt av. Jobbigt att vara överviktig och veta att det kanske ställer till det i förhoppningen om att bli gravid, även om jag fått igång min menstration efter det olyckliga som hände. Hursom, jag är såååå tacksam för alla Er här på FL. Ni är och har varit helt underbara...
    Men du! Jag går oxå i Västerås? Hos Åke T på medicin. Går du med hos honom?
    Min tumör upptäcktes ju innan jag var 18år, så från jag var 16 (när de hittade den) tills jag var 18 var jag skriven på akademiska i uppsala eftersom Västerås inte kunde behandla "barn" (som man så fint är i sjukhusvärlden tills man är 18) sen hamnade jag direkt hos överläkare Åke T.

Ja, jag har oxå pratat med honom om vikten och han tycker inte heller att det borde ha ett samband. Men, varför händer inget då?
  • Historia

Hej
    Jag har inte pratat med min läkare kring prolaktinom och övervikt men jag märkte att åren innan jag fick min diagnos gick jag upp ganska mycket och snabbt i vikt och trots att mina värden är normala nu är det svårt att bli av med kilona som finns, så jag tror absolut på ett samband. Det är så bra att Famljeliv finns för här går det få svar på frågor som läkarna inte verkar kunna svara på genom att jämföra våra symtom och besvär, Tack

• tomcar1

albin 080506...varför synundersökning ? Kan högt prolaktin påverka även det ?

• Josefin L

CiaA: Jag beklargar verkligen att er bäbis flög till himlen....
    Men ni är i full gång med att försöka igen?
    Jag och min sambo har försökt i en herrans massa år och i höst ger vi upp och kör 3 försök med IVF. Funkar inte det så ska vi nog ställa oss i adoptionskö, men jag orkar inte ens tänka så långt fram i tiden! Känns ju som om man kommer bli gammal och grå innan det kommer hända nått på bäbisfronten!

• Josefin L

tomcar1: Om man har högt prolaktin så brukar dom vilja att man gör både en MR och en synfältsundersökning. Har man en tumör på hypofysen så kan det trycka på synnerven som ligger alldeles bredvid.

• tomcar1

Josefin L...okej, hur ter sig synen då ? Har nämligen haft som en hinna för ögonen ett tag, men det kan berö på det höga blodsocker som jag brottas med just nu också. Svårt att veta vads om kan vara vad.

• tomcar1

vill bli mamma 2009....grattis !

Svar på tråden 3:e prolaktintråden