• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Liten men naggande

åh supergratttis!!! vad härligt!

vill bli mamma 2009 skrev 2009-07-13 13:07:04 följande:

TACK!Jag har nog inte fattat det än! Efter flera års kämpande har jag äntligen mitt plus!
  • vill bli mamma 2009

Tack för alla gratulationer! Jag hade faktiskt mer eller mindre gett upp, så detta känns så fantastiskt! Mina värden var ju väldigt höga och svåra att få ner med medicin + att min tumör är kvar fortfarande, så jag måste säga att funkar det för mej så finns det hopp för er alla!

Nu får vi hoppas att tumören inte hinner växa alltför mycket under graviditeten och amningen, eftersom jag inte kommer att äta någon medicin mot proaktinomet.

Jag är i vecka 3+5 !!!

• Smoffe
    vill bli mamma 2009 skrev 2009-07-16 15:16:44 följande:
    Tack för alla gratulationer! Jag hade faktiskt mer eller mindre gett upp, så detta känns så fantastiskt! Mina värden var ju väldigt höga och svåra att få ner med medicin + att min tumör är kvar fortfarande, så jag måste säga att funkar det för mej så finns det hopp för er alla! Nu får vi hoppas att tumören inte hinner växa alltför mycket under graviditeten och amningen, eftersom jag inte kommer att äta någon medicin mot proaktinomet. Jag är i vecka 3+5 !!!
    precis så där hade jag unde 07 med min graviditet. Värdena var höga, mensen hade vart borta i 7månader och tumören satt där den satt. Av en ren slump tog jag ett gravtest och testet visade plus. OJ, tänkte vi. min mens hade varit borta i 7månader................. Men vid ett supersnabbt ul/vul visade det sig att jag "bara" var i v.7.

Jag har aldrig mått så bra som under graviditeten, trots att jag egentligen mådde skit. Jag spydde KONSTANT i 9månader. Jag kunde inte ens åka bil utan att ha en ica påse på växelspaken där jag böjde mig ner för att spy i, eller hur jag spydde utanför icabutiken, eller var glad om jag kunde hålla mellan i lyktstolparna när jag gick med hunden... Trots att hela graviditeten var en enda lång spya så kände jag mig så fin, så mallig, så stolt så enormt LYCKLIG att jag ens kunde bli med barn. Jag var 23år och hade/har världens bästa sambo, vi visste att vi ville ha barn, men just då kanske vi inte hade planerat. Men nu blev det som det blev jag älskar vår son mer och mer för varje dag! Kärleken bara växer och växer.. Det är en enorm känlsa och jag säger bara NJUT!
    Sen jag var 16år så har läkarna sagt att "Troligvis kan du inte bli gravid pga detta med tumören, så ställ in dig på en adoption isåfall.." Så gissa hur GLAD jag var att få ringa min läakre och tala om att jag var gravid!

Jag åt inga mediciner under graviditeten och inte under de 4månader som jag pumpade ur mjölken heller (amningen fungerade inte) och mina värden har ALDRIG varit så bra som då.... Tumören växte inte heler under dessa månader heller så nu har min läakre bestämt att jag gärna får bli gravid igen (tack, om de bara kunde gå så lätt............) och så har vi minskat på medicinerna för min kropp tog ner de så bra själv med graviditeten....

Oj, vad jag skrev....
  • pinkiepie

hej alla... fick reda på denna tråd av vill bli mamma 2009..

har tidigare i dag fått svar av läkarna på kvinnokliniken vad som gör att jag läker bröstmjölk... skönt att veta men tycker de är lite läskigt skönt att veta att de är fler

• vill bli mamma 2009
    pinkiepie skrev 2009-07-16 22:21:51 följande:
    hej alla... fick reda på denna tråd av vill bli mamma 2009..
    har tidigare i dag fått svar av läkarna på kvinnokliniken vad som gör att jag läker bröstmjölk... skönt att veta men tycker de är lite läskigt skönt att veta att de är fler
    Välkommen hit. Läs i tråden från början, så lär du dig mycket om prolaktin!
  • pinkiepie
    vill bli mamma 2009 skrev 2009-07-16 23:31:07 följande:
    Välkommen hit. Läs i tråden från början, så lär du dig mycket om prolaktin!
    tack.. jo jag satt i går å läste igenom så man fick ju reda på en del å de uppskatar jag...
  • pinkiepie

en lite fråga jag har nu fått mina tablätter som heter norprolac står att man inte ska dricka alkohol under tiden... hur har ni gort å sakt till era väner varför ni inte får drika? lite nyfiken då jag ska fira en vän som blir 30 så de lär ju bli lite alkohol..

• vill bli mamma 2009
    pinkiepie skrev 2009-07-18 10:32:13 följande:
    en lite fråga jag har nu fått mina tablätter som heter norprolac står att man inte ska dricka alkohol under tiden... hur har ni gort å sakt till era väner varför ni inte får drika? lite nyfiken då jag ska fira en vän som blir 30 så de lär ju bli lite alkohol..
    Jag testade att dricka ett glas vin ett par gånger och blev riktigt dålig, så det kan jag definitivt inte rekommendera. Säg till dina vänner som det är; - att du har problem med hormonerna och därför äter mediciner som ej får kombineras med alkohol. Om du vill veta mer kan du antingen berätta mer eller säga att du inte vet så mycket...
  • nnnn

vill bli mamma 2009 skrev 2009-07-18 14:19:15 följande:

Jag testade att dricka ett glas vin ett par gånger och blev riktigt dålig, så det kan jag definitivt inte rekommendera. Säg till dina vänner som det är; - att du har problem med hormonerna och därför äter mediciner som ej får kombineras med alkohol. Om du vill veta mer kan du antingen berätta mer eller säga att du inte vet så mycket...
    Jag äter norprolac och har absolut inga problem att kombinera det med alkohol, jag blir inte sämre alls. men jag antar att medicinen inte har samma effetkt om man dricker. men med tanke på att man inte dricker så ofta så tror jag inte att det gör så mkt, Men prova dig fram försiktigt för att se vad som passar just dig!
  • pinkiepie

tack för svaren... ja jag kan ju pröva mej fram ett gla vin kan kanske funkar..

men som sakt jag ska prata med mina vänner åxå så man sliper tjat å så risken är väl om man inget säger å inget dricker så får man väl bara höra är du med barn å jag hatar de efter som man kämpat i 2 år på en bebis så vill man inge sådant höra än......

Svar på tråden 3:e prolaktintråden