• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Josefin L

roxy80, välkommen hit!
    Jag fick göra MRT fortast möjligt efter diagnosen, för att se om det berodde på en tumör. Jag fick också göra en synundersökning. Jag har sedan ätit medicin i cirka 2 år och inte gjort någon mer MRT (den första visade inget onormalt).

Jag vet flera som har både mens och ÄL som normalt trots högt prolaktin. Så det verkar vara olika! Jag har normal mens men ÄL-utslag bara nån gång per år.

• Josefin L

Hej allihopa!
    Jag tänkte att det skulle vara intressant att jämföra biverkningar för att se om det finns något röd tråd för oss som medicinerar mot högt prolaktin.
    Mina symtom som har kommit och gått i perioder sedan jag började äta mecidin är:

Otrolig trötthet
    Illamående lite när som helst
    Konstig syn (lite som att ha skygglappar på sig, typ tunnelseende)
    Små, röda prickar på kroppen (ser ut som blodkärl som spruckit)
    Koncentrationssvårigheter
    Sluddrigt tal (orden hoppar lite ibland, och ibland tappar jag ord/stammar)
    Nästäppa

Ja som ni ser, det är ingen rolig lista

• Tussiluskan

Grattis till Ägglossningen, Josefin L!

Jag gör också en lista biverkningar:
    illamående: först ca 2 timmar efter medicinen och rejält, men även lättare illamående som kan skölja över en när som helst.
    yrsel: allt liksom svajar lite, som när man är ute på en stor färja. Yr på kvällarna när jag lägger mig i sängen och måste ligga med huvudet högt.
    Utslag: röda myggbetts-liknande utslag främst på bröstet, men även på andra ställen då och då.
    Oro: jag känner mig på helspänn, ängslig och nervös. Liksom motsatsen till avslappnad och harmonisk, men kommer inte på rätt ord.
    Huvudvärk: inte så illa, men lite nästan jämt.
    Synrubbningar: om jag är i ett mörkt rum eller blundar så blixtrar det
    Sluddrigt tal
    Koncentrationssvårigheter
    trötthet

• Josefin L

Tussiluskan: Jisses, det skulle nästan kunna vara jag som hade skrivit den där biverkningslistan!

• Melnics mamma

Hej! Fick mina provsvar idag. Mitt prolaktin är nere på 18 nu ca 7 v efter vårt ma å ca 4 v me pravidel! Känns som jag svarar bra på medicinen.

När jag började äta pravidel mådde jag jätte illa. Men det har tack å lov försvunnit! Annars känner jag mig väldigt trött å precis som ni skrev kan det "gunga" till ibland!

Kram

• tomcar1

Hej !

Läger mina frågor här istället, då jag inte fick svar på min tråd...

Om det visar sig att man kanske går med högt prolaktinvärde och får behandling för detta, kan man då bli gravid om man inte använder preventivmedel ?
    Vad jag menar är att man kanske inte har kunnat bli gravid under en längre tid och sedan får vetskap om detta och får behandling och kan då bli gravid ?
    Någon som vill svara ? Vilka läkemedel är aktuella ?
    /tomcar1

• Melnics mamma

Ja man kan bli gravid med "rätt behandling" så värdet kommer ner på normalnivå. Själv äter jag Pravidel. Efter att ha ätit pravidel blev jag gravid och har nu en son på 1,5 år

• Melnics mamma

Ja man kan bli gravid med "rätt behandling" så värdet kommer ner på normalnivå. Själv äter jag Pravidel. Efter att ha ätit pravidel blev jag gravid och har nu en son på 1,5 år

• tomcar1

Hej !
    jag vet att jag för flera år sedan låg lite högt. Fick då behandling som sattes ut efetr ett tag. Nu tog man ett nytt prov förra veckan, för att se hur det ligger. Hur lång tid tar provet att få svar på ?

• Smoffe
    Tussiluskan skrev 2009-07-05 18:49:04 följande:
    Grattis till Ägglossningen, Josefin L! Jag gör också en lista biverkningar: illamående: först ca 2 timmar efter medicinen och rejält, men även lättare illamående som kan skölja över en när som helst. yrsel: allt liksom svajar lite, som när man är ute på en stor färja. Yr på kvällarna när jag lägger mig i sängen och måste ligga med huvudet högt. Utslag: röda myggbetts-liknande utslag främst på bröstet, men även på andra ställen då och då. Oro: jag känner mig på helspänn, ängslig och nervös. Liksom motsatsen till avslappnad och harmonisk, men kommer inte på rätt ord. Huvudvärk: inte så illa, men lite nästan jämt. Synrubbningar: om jag är i ett mörkt rum eller blundar så blixtrar det Sluddrigt tal Koncentrationssvårigheter trötthet
    Jag äter (just nu)  Kabergolin  men har ätit flera andra saker under alla år som gått, men biverkningarna verkar vara densamma... och jag är/får

* trött
    * röda utslag på kinderna (ser ut som spruckna blodkärl - kul när man är 25)
    * orolig
    * glömsk. (taskigt närminne, vart la jag mobilen/ nycklarna osv)
    * huvudvärk flera gånger i veckan
    * ökad behåring på benen! (skulle behöva raka varje dag för att hålla fint...!
    * går LÄTT upp i vikt.
    * tappar ord i meningar / sluddrar.

Tog nya tester för ett par veckor sen och prolaktinet var inom normalnivån *jippie*
    men mitt blodvärde var enormt lågt. Så nu äter jag nån superduper järnmedicin som jag ska ta en trippeldos av i tre månader få se om det ger någon effekt...
    ja, alltid ska det vara nått som är galet ;)
Svar på tråden 3:e prolaktintråden