• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • nnnn
    Socialen skrev 2009-06-04 15:37:44 följande:
    jag hade aldrig äl innan jag fick medicin
    Tack för ditt svar.. hur var det för er andra?
  • Pluttemor
    nnnn skrev 2009-06-04 15:28:45 följande:
    Tråkigt att höra att du inte fått något riktigt svar på ditt problem. Skulle du få komma och ta ett blodprov nu? mjölk i brösten brukar ju vara ett väldigt vanligt symptom för proalktinom.
    Nej.. jag har inte fått något svar av dom ännu.. men dom ska ringa mig antingen idag eller i imorgon känner mig bara så ledsen att dom missade att ta det här testet på mig, Jag har trots allt gjort 3 IVF behandlingar.. Lite måste dom väl tänka! Men det e inte första gången dom gör fel med mig
    Lär som om du skulle leva för alltid, Lev som om du skulle dö imorgon...
  • nnnn

Jag kan tänka mig att du är ledsen över deras slarv! Jag trodde att det var det första dom gjorde på alla som sökte hjälp hos en fertilitets läkare.
    Nu får vi hoppas att du slipper vänta, att dom håller vad dom lovar och ringer upp dig! Chanserna att bli gravid när man har prolaktinom är ändå ganska bra bara man börjar med rätt medicin och får ner värdet. Det är iaf vad dom sagt till mig. Jag hoppas att det verkligen löser sig för dig!

Pluttemor skrev 2009-06-04 16:11:06 följande:
    Nej.. jag har inte fått något svar av dom ännu.. men dom ska ringa mig antingen idag eller i imorgon känner mig bara så ledsen att dom missade att ta det här testet på mig, Jag har trots allt gjort 3 IVF behandlingar.. Lite måste dom väl tänka! Men det e inte första gången dom gör fel med mig
  • Liten men naggande
    nnnn skrev 2009-06-04 15:29:08 följande:
    Puff
    det är ju lite av prolaktinets funktione (eller snarare kroppens sätt att lösa så att vi människor inte får barn för tätt) Prolaktin är till för a man skall kunna amma, tanken är att man då under ammningen inte skall ha någon ägglossning. Jag hade ett par år när jag inte medicinerade och min värden var höga då jag inte ens hade mens... säker i 3 år...väldigt skönt tyckte jag att det var då.

Nu har jag dock fått igång både äl och mens. Mång med prolaktinom har dock inte äl varje månad, det är oftast därför vi har svårare att bli gravida innan vi får rätt medicinering... som jag har skrivit i tidigare tråd så har vetenskapliga studier visat att folk med prolaktinom inte har fler missfall eller högre barnlöshet än någon annan grupp. Det enda man kunde visa var dock att folk med prolaktinom i snitt hade färre barn (vilket ju är naturligt om man ser till att det då kan ta längre tid att pricka in äl.
  • Liten men naggande
    Pluttemor skrev 2009-06-04 10:39:24 följande:
    Jag har pratat med fertenheten, och GISSA VAD! Dom har aldrig tagit ett prolaktinvärdeprov på mig! Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro eller säga längre!!! jag bara gråter..
    så himla märkligt. Se till att ta prov på än gång, bara ett blodprov. och om det skulle visa sig vara prolaktinom eller annars förhöjt prolaktin är det ju superbra om du börjar medicinera så snart som möjligt (många svarar väldigt bra och fort på medicinen). *håller tummarna för dig (ja egentligen inte för att du har prolaktinom men snarare för att allt löser sig*
  • Liten men naggande
    nnnn skrev 2009-06-04 19:45:13 följande:
    Jag kan tänka mig att du är ledsen över deras slarv! Jag trodde att det var det första dom gjorde på alla som sökte hjälp hos en fertilitets läkare.Nu får vi hoppas att du slipper vänta, att dom håller vad dom lovar och ringer upp dig! Chanserna att bli gravid när man har prolaktinom är ändå ganska bra bara man börjar med rätt medicin och får ner värdet. Det är iaf vad dom sagt till mig. Jag hoppas att det verkligen löser sig för dig! Pluttemor skrev 2009-06-04 16:11:06 följande:
    jag var hos en gynekolog i vintras som när ja frågade om mitt prolaktinom sa.."jaja äter du medicin så är det inga problem, kom tillbaka när du är gravid" kändes nästa som om hon inte tog min oro på allvar men det var ändå lugnande p nåot sätt.
  • Pluttemor

Tack för era tummar och ert stöd, Jag återkommer när jag vet mer.

Någon som vet hur fort kroppen återställer sig till normalt prolaktinvärde efter medicinering?

Lär som om du skulle leva för alltid, Lev som om du skulle dö imorgon...
  • jelena2

Det är märkligt det här med högt prolaktinvärde egentligen. Det är ju så lätt att ta ett prov, ändå görs det inte. Jag vet inte hur många ivf-försök jag hade gjort innan det provet togs på mig. Och man vet ju inte allt själv, så man kan vara med och påverka! Tack gode gud för internet ibland och medmänniskor som delar med sig!
    Jag har ätit Pravidel vid ett par tillfällen och fick ner värdet rätt snabbt. Nu när det har blivit "värre" och jag äter Kabergolin istället så har det tagit längre tid att få ner värdet.
    Nu har ju jag äntligen fått barn, så nu är jag inte stressad över det längre. Nu är det tanken att jag har en tumör i skallen som är obehaglig...

• Josefin L

Jag har inte heller någon ÄL.... har bara lyckats få Äl de 3 gånger som jag har provat med hormonsprutor. Att bara få ÄL spontant utan sprutor vore ju ett helt fantastiskt delmål! Hoppas på det snart

• Tussiluskan

Jag fick ner mitt prolöaktinvärde på ett par månader med Pravidel, så till den milda grad att det var "för lågt" och jag mådde dåligt av både det och Pravidelen. Nu har jag helt slutat med medicinen sedan sex veckor tillbaka, dessvärre känns det som om jag börjar återfå mina tidgare symptom på prolaktinom - det spänner i brösten, jag har gått upp i vikt, jag känner mig "slö".

Svar på tråden 3:e prolaktintråden