• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Josefin L

Hej tjejer!
    Jag tänkte höra om nån vet nått om ett samband mellan högt prolaktin och problem med sköldkörteln? Jag har fått molande värk på utsidan av halsen, typ som att ha tandvärk fast på utsidan! Har haft så här förut en gång för ca 2 år sedan. Tänkte om det är sköldkörteln som spökar?

mrsS: Hur högt prolaktin hade du? Ja, även fast det är tråkigt att få en sjukdom så är det en lättnad att få en diagnos! Så man får en förklaring till allt som man känner. Jag hoppas det löser sig för er!

• Tussiluskan

Äsh, jag blir så sur!

Jag åt ju medicin i ett halvår och trots den låga dosen så sjönk mitt prolaktin så till den milda grad att det blev alldeles för lågt istället. Min läkare rådde mig därför till att helt sluta med medicien, vilket jag gjorde för ca 6 veckor sedan.

Min mens har ju blivit regelbunden och jag mår bra, så jag trodde att jag var "frisk".

Så i förrgår tog jag ett nytt blodprov och läkaren ringe igår och sa att det tyvärr var uppe i 1000 (alldeles för högt) och att jag måste äta medicinen igen.

Det känns lite surt, men jag visste ju ändå att det är sällan man blir bra, utan de flesta får ta medicinen livet ut. Skulle vara intressant att veta om jag har ägglossning, eller om jag också är en sådan där som får mens utan ägglossning. Hur funkar det med de där stickorna? Mäter de någon hormon i urinen, hur säkra är de, kan man förutsäga när ägglossning är på gång med hjälp av dem?

• Melnics mamma

Jag vet inte om det hör ihop men jag har både för högt prolaktinvärde och "fel" på sköldkörteln. Har för min att min första läkare sa något om sammband iaf.... Jag började äta pravidel först och då hoppades dom på att mina prover på sköldkörteln skulle ändra sig me, men det gjorde dom inte så jag fick börja äta Levaxin me.

KRAM

• Josefin L

Fraggelsmurfen: Vet du vad du har för fel på sköldkörteln? Ja har tagit prover på den men alla är normala enligt läkaren. Men jag läste på nätet att man kan ha fel på sköldkörteln trots att värdena ser normala ut?!

• Melnics mamma

Jag har underproduktion av något hormon, jag har låg ämnesomsättnin. Om man kan ha fel utan att proverna visar något har jag tyvärr ingen aning om. Kram

• Historia

Hej allihop

Jag har också högt prolaktinvärde och medicinerar med pravidel sen drygt ett år tillbaka och har ett lågt och bra värde nu. Jag kan inte bringa så mycket klarhet i sambandet mellan högt prolaktin och sköldkörteln men något samband verkar finnas. När mitt höga prolaktinvärde upptäcktes ville läkaren ta ett nytt prolaktinprov för att se så att värdet inte bara var tillfälligt högt och vid den andra provtagningen ville läkaren också se svar på prov på ämnesomsättning (det är väl sköldkörtelprov?) Jag hade bra värden på ämnesomsättningen men prolaktinvärdet var fortfarande väldigt högt och senare fick jag göra en MR och då upptäcktes mitt adenom. Jag frågade inte upp på vilket sätt dessa värden hade samband med varandra utan tog bara de prov läkaren ville ha.

• Liten men naggande
    Historia skrev 2009-06-25 16:06:10 följande:
    Hej allihopJag har också högt prolaktinvärde och medicinerar med pravidel sen drygt ett år tillbaka och har ett lågt och bra värde nu. Jag kan inte bringa så mycket klarhet i sambandet mellan högt prolaktin och sköldkörteln men något samband verkar finnas. När mitt höga prolaktinvärde upptäcktes ville läkaren ta ett nytt prolaktinprov för att se så att värdet inte bara var tillfälligt högt och vid den andra provtagningen ville läkaren också se svar på prov på ämnesomsättning (det är väl sköldkörtelprov?) Jag hade bra värden på ämnesomsättningen men prolaktinvärdet var fortfarande väldigt högt och senare fick jag göra en MR och då upptäcktes mitt adenom. Jag frågade inte upp på vilket sätt dessa värden hade samband med varandra utan tog bara de prov läkaren ville ha.
    håller med, jag vet att de har tagit "alla" hormonprov i världen på mig (ink just sköldkörteln) där har jag dock alltid legat "normalt"

Ang test för ÄL. Jag köpte en Clearblue monitor, visst dyr men om man vill kolla sjukdomen under en längre tid så är den ändå billigare än stickor.. jag har haft utslag på ÄL varje månad sen jag testade. Var även hos gyn som kunde "se" att jag hade ägg som mognade. Dock har jag någon gång hört något om att vi med höga prolaktinvärden kan ha sämre äggkvalité..någon som hört något om detta?

Jag menar alla studier tyder på att det egentligen inte är så eller att vi har ökad risk för missfall men det kan ju bara att det tar längre tid att ta sig...
  • Josefin L

Hur går det för er?
    Jag fick just utslag på ÄL-stickan för en gångs skull! På dag 16 av en cykel på 24-26 dagar, så det lät ju lite väl sent? Men starkt utslag var det i alla fall och ont i magen hade jag. Kul med lite framsteg!

• Liten men naggande

Josefin L skrev 2009-07-03 18:30:57 följande:

Hur går det för er?Jag fick just utslag på ÄL-stickan för en gångs skull! På dag 16 av en cykel på 24-26 dagar, så det lät ju lite väl sent? Men starkt utslag var det i alla fall och ont i magen hade jag. Kul med lite framsteg!
    hurra! *håller tummarna*
  • roxy80

Hej!

Den här tråden hoppar jag på. Jag och min sambo har försökt få barn över ett år. Lyckades bli gravid efter fyra månaders försök men fick väldigt tidigt mf. Nu har de börjat utreda oss. Nu har de sett på mina prover att jag har högt prolaktin. Har varit och tagit om provet men inte fått svar ännu. Ska till läkare på tisdag då jag skulle få reda på om det ännu är högt. Enl äl-stickor har jag äl varje månad och regelbunden mens. Så jag tycker det vore konstigt om prolaktinet skulle ställa till det. Men jag undrar lite om när man gör MRT för att se om man har en tumör. Om prolaktinet är högt får man medicin först för att se om värdet går ner eller gör man en MRT innan man får medicin?

Svar på tråden 3:e prolaktintråden