Historia skrev 2009-06-25 16:06:10 följande:
Hej allihopJag har också högt prolaktinvärde och medicinerar med pravidel sen drygt ett år tillbaka och har ett lågt och bra värde nu. Jag kan inte bringa så mycket klarhet i sambandet mellan högt prolaktin och sköldkörteln men något samband verkar finnas. När mitt höga prolaktinvärde upptäcktes ville läkaren ta ett nytt prolaktinprov för att se så att värdet inte bara var tillfälligt högt och vid den andra provtagningen ville läkaren också se svar på prov på ämnesomsättning (det är väl sköldkörtelprov?) Jag hade bra värden på ämnesomsättningen men prolaktinvärdet var fortfarande väldigt högt och senare fick jag göra en MR och då upptäcktes mitt adenom. Jag frågade inte upp på vilket sätt dessa värden hade samband med varandra utan tog bara de prov läkaren ville ha.
håller med, jag vet att de har tagit "alla" hormonprov i världen på mig (ink just sköldkörteln) där har jag dock alltid legat "normalt"
Ang test för ÄL. Jag köpte en Clearblue monitor, visst dyr men om man vill kolla sjukdomen under en längre tid så är den ändå billigare än stickor.. jag har haft utslag på ÄL varje månad sen jag testade. Var även hos gyn som kunde "se" att jag hade ägg som mognade. Dock har jag någon gång hört något om att vi med höga prolaktinvärden kan ha sämre äggkvalité..någon som hört något om detta?
Jag menar alla studier tyder på att det egentligen inte är så eller att vi har ökad risk för missfall men det kan ju bara att det tar längre tid att ta sig...