• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • tomcar1

Göta Petter...vilka höga värden ni har/har haft. Vad har ni för symtom då ? jag fick papper idag att jag ska ta om provet så fort det bara går. Denna gång vill de att jag ska åka till provtagningscentarlen på sjukhuset. vet inte om det blev något tokigt sist, för de hade inte sagt vad jag borde tänka på innan. Det var någon med 2 timmars mellanrum sedan man åt sist, vaknade m.m Kan dets tämma ? Jag ska försöka åka upp imorgon och ta nytt.
    /tomcar1

• tomcar1

Hej !
    Nu har doktorn ringt (trodde han hade semester ! ) och talat in på vår telefonsvarare och det dök upp massor av frågor i mitt huvud, men då var det försent att ringa sjukhuset. Mitt prolaktinvärde var för högt, men jag vet inte hur högt. Dessutom var mitt kortisonprov för lågt. Är det något som har med prolaktinvärdet att göra ? Varför har de kikat på det också ? Jag har kortisontabletter prednisolon sedan tidigare och nu ville han att jag skulle öka upp det. Han sa även att han skulle skicka remiss för en datortomografi av huvudet och hypofysen + att jag skulle få ta nya prover. Blev lite orolig. Jag vet att jag gjort en röntgen som såg bra ut för ca 3 år sedan. Kan det förändras fort ? Vad är det man tittar efter ? Hur märker man kroppsligt, att prolaktinvärdet är för högt ? Jag har inte märkt något särskilt.
    /tomcar1

• Tussiluskan

Jag märkte att min prolaktin var förhöjd därför att jag hade spänningar i brösten, bröstmjölk om man klämde, kände mig lite slö och luddig i huvudet och hade gått upp i vikt.

Jag har en tumör på hypofysen, det är det de ser i magnetröntgen. Den här tumören är nästan alltid godartad och krymper med medicinen (t.ex. Pravidel som jag äter).

• tomcar1

Tussiluskan...jag har inga spänningar eller bröstmjölk i brösten. Får bara ont i dem vid mens. Men sista månaden har jagf varit så fruktansvärt trött, men har fått högt blodsocker, så jag tror mer att det är det. På mig verkar det inte som de ska sätta in någon mer medicin är ökad dos kortison. Vet du om det kan påverka prolaktinet eller vet någon annan ?

• Tussiluskan

Nej, att kortison skulle ha något med saken att göra har jag aldrig hört talas om...kanske om du googlar kortison och prolaktin och får reda på något, sorry jag vet inte...

• CiaÅ

Hej allihopa!
    Hittade Er tråd av en slump.
    Äter oxå pravidel och har gjort detta i ca 6 år, hade en "paus" för ett tag sedan då jag var gravid men detta slutade tyvärr tagiskt med att Ludvig dog i min mage v 28 +5.
    Startade sedan med pravidel (dubbel dos) för att stoppa mjölken.
    Nu åter till min vanliga dos, har låga värden (vet inte vad det låg på i siffror) och vi vill bli gravida igen.

Har en fråga; Har ni haft eller har svårt att gå ner i vikt? (om ni är överviktiga förstoss)
    Jag är kraftigt överviktig och har jätte problem med att gå ner (provat det mesta känns det som) och "alla" prover är tydligen normala....

• Albin 080509

igår var jag på MR får svar om 2 veckor
    Har gjort synundersökning som var bra
    har ett prolaktinvärde på 35

Mamma till Albin
  • Smoffe
    CiaÅ skrev 2009-07-11 12:09:32 följande:
    Hej allihopa! Hittade Er tråd av en slump. Äter oxå pravidel och har gjort detta i ca 6 år, hade en "paus" för ett tag sedan då jag var gravid men detta slutade tyvärr tagiskt med att Ludvig dog i min mage v 28 +5. Startade sedan med pravidel (dubbel dos) för att stoppa mjölken. Nu åter till min vanliga dos, har låga värden (vet inte vad det låg på i siffror) och vi vill bli gravida igen. Har en fråga; Har ni haft eller har svårt att gå ner i vikt? (om ni är överviktiga förstoss) Jag är kraftigt överviktig och har jätte problem med att gå ner (provat det mesta känns det som) och "alla" prover är tydligen normala....
    Kul att du hittade hit

Treåkigt med er son. Beklagar.

Jag är oxå överviktig. Med massor med extrakilon som jag av hela mitt hjärta vill ska bort. Problemet är bara att de snarare kommer nya, oavsett vad jag gör, äter eller vilka tabletter jag får.
    Så, du är inte ensam!
  • CiaÅ

Tack för ditt svar Smoffe!

Det är konstigt det där med vikten och sambandet med hypofystumören, dr här i Västerås säger att det inte har något samband, men jag vet inte det jag.. *ler* hypofysen sköter ju alla hormoner och jag tror iaf att det måste ha ett samband, varför är det annars så svårt att gå ner ens ett endaste kg? :-S

Motionerar, sköter min kost och har som sagt tom provat div "bantningsmedel" som andra runt mig har gått ner i vikt av.

Jobbigt att vara överviktig och veta att det kanske ställer till det i förhoppningen om att bli gravid, även om jag fått igång min menstration efter det olyckliga som hände.

Hursom, jag är såååå tacksam för alla Er här på FL. Ni är och har varit helt underbara...

Svar på tråden 3:e prolaktintråden