• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Socialen

jag har en tumör med hypofysen, men blev rekommenderad att sluta äta pravidel senaste graviditeten. trodde alla med prolaktinom hade tumör i hypofysen? gud, vad jag är oinsatt i min egen sjukdom!

• Melnics mamma

Dom flesta har väl tumör, men vissa (som jag själv) har ingen synlig tumör iaf. Tror inte d finns en massa olika svar på alla vara frågor men som sagt vad vet jag, är ju ingen läkare .

• Liten men naggande

senast jag var hos min läkare på KI sa hon att pravidel är väl beprövat vid graviditet och att hon hade haft många patienter som ätit pravidel hela graviditeten. Dock så är man ju alltid överförsiktig när det gäller graviditet och medicin så de brukar rekommendera att man slutar med medicinen för säkerhets skull om man inte har en väldigt stor tumör.

har dammsugit nätet på all information som finns om pravidel, prolaktinom mm och det finns inga tecken på samband mellan pravidel/prolaktinom och missfall såvitt jag har hittat.

• Pluttemor

Hej tejer!

Jag har en lång historia bakom mig. Läs gärna min presentaion om ni är intresserade..

Vi har fösökt att bli med barn i över tre år! Jag endometrios, men detta upptcäktes inte förens i dec 08.. innan dom upptäkte endometriosen så trodde dom att det var fel på mina äggledare.. men det var det inte. Jag har gjort 3 IVF behandlingar och jag lyckades bli gravid med tvilingar på tredje försöket, men det slutade med missfall. Missfall på ena tvillingen i v 6 och MA med andra tvillingen i v 10..

Allting har varit tungt och jag har fått felaktig diagnos en gång..

Nu har vi bestämt oss för att pröva på egen hand under sommaren,, men vi kan inte pröva på egen hand allt för länge, för då samlas min endometrios igen..

Jag har dock funderat på en sak, och det är om jag inte har ett högt prolaktinvärde? Jag misstänker det för att jag alltid får ut några droppar mjölk/vätska när jag klämmer på mina bröst.. Jag vet inte om min IVF klinik någonsin har tagit en sådant test på mig? Jag ska ringa och höra med dom lite senare under dagen..

Jag undrar om det är farligt att ha för högt prolaktinvärde? Och om det kan orsaka missfall?

Tacksam för svar! 

Lär som om du skulle leva för alltid, Lev som om du skulle dö imorgon...
  • Pluttemor
    Pluttemor skrev 2009-06-04 09:11:03 följande:
    Hej tejer!Jag har en lång historia bakom mig. Läs gärna min presentaion om ni är intresserade.. Vi har fösökt att bli med barn i över tre år! Jag endometrios, men detta upptcäktes inte förens i dec 08.. innan dom upptäkte endometriosen så trodde dom att det var fel på mina äggledare.. men det var det inte. Jag har gjort 3 IVF behandlingar och jag lyckades bli gravid med tvilingar på tredje försöket, men det slutade med missfall. Missfall på ena tvillingen i v 6 och MA med andra tvillingen i v 10.. Allting har varit tungt och jag har fått felaktig diagnos en gång.. Nu har vi bestämt oss för att pröva på egen hand under sommaren,, men vi kan inte pröva på egen hand allt för länge, för då samlas min endometrios igen.. Jag har dock funderat på en sak, och det är om jag inte har ett högt prolaktinvärde? Jag misstänker det för att jag alltid får ut några droppar mjölk/vätska när jag klämmer på mina bröst.. Jag vet inte om min IVF klinik någonsin har tagit en sådant test på mig? Jag ska ringa och höra med dom lite senare under dagen..Jag undrar om det är farligt att ha för högt prolaktinvärde? Och om det kan orsaka missfall?Tacksam för svar! 
    Glömde tillägga att jag har regelbunden mens..
  • Pluttemor

Jag har pratat med fertenheten, och GISSA VAD! Dom har aldrig tagit ett prolaktinvärdeprov på mig! Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro eller säga längre!!! jag bara gråter..

• Socialen

Liten men naggande skrev 2009-06-03 23:38:46 följande:

senast jag var hos min läkare på KI sa hon att pravidel är väl beprövat vid graviditet och att hon hade haft många patienter som ätit pravidel hela graviditeten. Dock så är man ju alltid överförsiktig när det gäller graviditet och medicin så de brukar rekommendera att man slutar med medicinen för säkerhets skull om man inte har en väldigt stor tumör.har dammsugit nätet på all information som finns om pravidel, prolaktinom mm och det finns inga tecken på samband mellan pravidel/prolaktinom och missfall såvitt jag har hittat.
    Gud vad gulligt! Tusen tack!!!
  • nnnn
    Pluttemor skrev 2009-06-04 10:39:24 följande:
    Jag har pratat med fertenheten, och GISSA VAD! Dom har aldrig tagit ett prolaktinvärdeprov på mig! Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro eller säga längre!!! jag bara gråter..
    Tråkigt att höra att du inte fått något riktigt svar på ditt problem. Skulle du få komma och ta ett blodprov nu? mjölk i brösten brukar ju vara ett väldigt vanligt symptom för proalktinom.
  • nnnn
    nnnn skrev 2009-06-03 10:55:14 följande:
    Om man har höga prolaktinvärden har man aldrig äl då? för jag tog blodprov för det denna månad och det visade att jag haft det. då åt ajg enkeldos pergotime. Ja jag får nog kräva att ta ett nytt blodprov
    Puff
  • Socialen

jag hade aldrig äl innan jag fick medicin

Svar på tråden 3:e prolaktintråden