• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Mamma Ullis77
    Liten men naggande skrev 2009-08-24 17:53:46 följande:
    Mamma Ullis77 skrev 2009-08-22 21:50:22 följande: jobbigt, tur att det är så få veckor kvar till BF. Vet även att man ibland vid syn-nedsättning kan återinsätta medicinen för säkerhets skull. Min läkare sa att det inte var några problem för bebisen och att alla bebisarna har mått hur bra som helst även om mamma ätit relativt starka doser under hela grav. Hoppas du bara hade en "dålig dag" på synprovet (jag kan själv tycka att det är lite knepigt att hinna trycka på knappen i rätt tid trots att man ju ser pricken)
    Okej... Ja trodde de var farligt för bebisen om man åt det.. Varför var det så viktigt att sluta med medicinen så fort man vart gravid då??
    Jaa..jag hoppas oxå ja hade en dålig dag då... Mmm... visst är det svårt att se alla blinkningar.. Efter ett tag tycker ja de blinkar mest hela tiden ju.. ha ha....
  • Liten men naggande

Mamma Ullis77 skrev 2009-08-24 18:06:08 följande:

Okej... Ja trodde de var farligt för bebisen om man åt det.. Varför var det så viktigt att sluta med medicinen så fort man vart gravid då??Jaa..jag hoppas oxå ja hade en dålig dag då... Mmm... visst är det svårt att se alla blinkningar.. Efter ett tag tycker ja de blinkar mest hela tiden ju.. ha ha....
    håller med, första gången jag gjorde testet blev killen som gjorde det vansinnig på mig för att jag svarade fel hela tiden (är inte så bra på höger och vänster )

Anledningen till att de inte vill att man äter medicinen är för att man inte har gjort tillräckligt med studier för att veta 500 % säkert. Läkarna resonerar då så att de bara har kvar medicinen om det är superoroliga för att mammans tumör ska växa. Kommer inte ihåg vilken sort du åt men Pravidel är t ex påvisat säker att äta under graviditet. Sen så kan jag tänka mig att man om man har enliten tumör inte heller behöver medicinera hela tiden (och är man gravid så behöver man ju inte direkt oroa sig för utebliven ägglossning )
  • tomcar1

Var och gjorde min MR idag. Det gick bra, men jag kunde inte få kontrast pga mina dåliga njurar. Brukar man alltid ha kontrast annars vid MR på hypofysen ?
    Ungefär en vecka till svaret var färdigt sa de på röngten.
    Bara att vänta och se.

• Musche
    tomcar1 skrev 2009-08-24 19:56:26 följande:
    Var och gjorde min MR idag. Det gick bra, men jag kunde inte få kontrast pga mina dåliga njurar. Brukar man alltid ha kontrast annars vid MR på hypofysen ?Ungefär en vecka till svaret var färdigt sa de på röngten.Bara att vänta och se.
    Jag gjorde min för MR för ca 1,5 v sen. JAg fick kontrastvätska, å det är ju för att man ska få skarpare bilder har jag fattat det som, men är inte säker på om de gör det jämt, meotast som jag läst här på FL iallafall.
    Håller tummarna för dig.
  • tomcar1

musche...okej, tack för svar. Sköterskan sa att det tar längre tid utan kontrast, men bilderna ska visst bli lika bra. Vi får se vads om händer. Läkaren satt bilden var godkänd ur bildsynpunkt iallafall, men sedan får vi se vad själva bilden visar också

• Musche
    tomcar1 skrev 2009-08-24 20:07:42 följande:
    [citat]
    musche...okej, tack för svar. Sköterskan sa att det tar längre tid utan kontrast, men bilderna ska visst bli lika bra. Vi får se vads om händer. Läkaren satt bilden var godkänd ur bildsynpunkt iallafall, men sedan får vi se vad själva bilden visar också
    [/citatA
    Aha, ja min MR tog ca 20 min. Kunde de se bilderna direkt efter menar du? Jag frågade e direkt efter jag var klar om de kunde se, men de kunde de inte sa dom.
  • tomcar1

musche...jo, de kan se om bilderna blev bra, men mer utförligt kikar de på dem efteråt sedan. Min MR tog ca 35 minuter utan kontrast.

• pinkiepie

vilken evig väntan för att få en tid för mr käns de som i allafall. inte fåt någon tid än¨och hatar at få vänta..

• tomcar1

pinkiepie...inte ännu ?
    har för mig att du skrev för länge sedan att du skulle få en tid....
    Jag hoppas att du får en snart, för det är jobbigt att bara gå och vänta.

Dum fråga kanske, men vad gör man om MR avviker ?

• pinkiepie
    tomcar1 skrev 2009-08-24 23:05:13 följande:
    pinkiepie...inte ännu ?har för mig att du skrev för länge sedan att du skulle få en tid....Jag hoppas att du får en snart, för det är jobbigt att bara gå och vänta.Dum fråga kanske, men vad gör man om MR avviker ?
    m de va ett tag sedan läkarn sa att jag skulle få tid. trodde de skulle gå lite fortare en så här. m de är jobbigt som bara den man går ju omkring och grubblar..
Svar på tråden 3:e prolaktintråden