Vad välkommen jag känner mig! :) Tack.
FraggelSmurfen: Åh, vad härligt att höra att det gick såpass snabbt för dig att bli gravid. Grattis!
Jag är väldigt nyfiken på era historier om hur ni upptäckte att ni hade för högt prolaktin eller en hypofystumör och vore väldigt glad om ni delade med er.
Här kommer min historia:
Jag var 17-18 år. Jag åt p-piller på den tiden. Jag och min dåvarande pojkvän hade åkt till mina föräldrars husvagn i Grebbestad en vecka för att semestra. Jag hade inte känt mig konstig på något vis eller så, men en morgon efter att vi hade varit där några dagar vaknade jag på morgonen av att hela mitt nattlinne var sjöblött! Jag märkte att det kom någon vitaktigt vätska från brösten. Jag ringde storgråtande till mamma och skrek att jag trodde att jag fått bröstcancer eller nåt. (Inte för att det yttrar sig så, men ung och naiv var man. Det var ju i själva verket bröstmjölk som kom.) Jag sa att vi skulle åka raka vägen hem igen. Mamma tyckte att jag skulle lugna mig och försöka slappna av och stanna över helgen också så skulle vi gå till läkaren när vi kom hem. Så det gjorde jag. Hela helgen hade jag en klump i magen och var jätterädd för vad det kunde vara, och bh:n fick jag stoppa kilovis med papper i eftersom det läckte konstant. Det läckte ändå igenom och till sist ville jag knappt lämna husvagnen trots det fina vädret.
Anyway. När vi kom hem togs massa prover och det visade sig att jag hade ett för högt prolaktinvärde. De trodde att det utlösts av mitt p-pillerätande så de slutade jag med. Vi använde istället kondom ett bra tag. Jag fick även göra en magnetröntgen av hjärnan och då upptäcktes en liten utväxt på hypofysen. Jag fick börja med Pravidel och genast slutade mjölken komma ur brösten. Jag mådde bra under tiden jag åt Pravidel och märkte inte alls av min sjukdom. Läkarna informerade mig om att det i vissa fall kunde bli svårare att bli gravid om man hade höga prolaktinvärden, jag som absolut itet tänkte på det i den åldern viftade bort det och tänkte inte på det igen förrän flera år senare.
Åren gick och jag fortsatte ta prover, gå på kontroller och röntgas regelbundet. Jag låg lite, lite för högt för att vara "normal", förmodligen pga att jag ibland glömde bort och slarvade med medicinen. (Jag tog en halv tablett på morgonen och en halv på kvällen)
Sedan flyttade jag och bytte då läkare. Han tyckte vi skulle byta medicin eftersom jag fortfarande låg lite högt i värdena. Jag fick börja med Cabaser isället. Mådde även bra under tiden jag åt dem, förutom att jag blev väldigt trött. Därför tog jag dem när jag skulle lägga mig. Cabaser är en långtidsverkande tablett som jag bara tog en gång i veckan. Passade mig bra, för då var det lätt att komma ihåg.
Efter att ha bott några år i Göteborg flyttade jag sen hem till mitt kära Värmland igen och fick då ännu en ny läkare. Han sa att mina prover såg bra ut och efter att ha gått där ett tag tyckte han att jag kunde sluta med medicinen helt eftersom mina värden äntligen var normala istället för strax över normala. Nu hade jag gått och tänkt på det här med bebisar under en ganska lång period. Jag frågade lite försiktigt om det här med att försöka få barn och han sa att det nog inte var några problem. Jag blev överlycklig! Då hade jag en kopparspiral som jag hade haft i ca 4 år och det var kanske 10-11 månader kvar tills jag skulle ta ut den och då tänkte jag inte sätta in någon ny. Jag ringde min nuvarande sambo och berättade den glada nyheten. Han blev såklart också jätteglad.
I början av mars i år tog jag bort spiralen och genast började babyverkstaden här hemma. I maj hade jag tid för återbesök hos min läkare. Jag klev in med stora förväntningar och ville berätta att vi nu försökte få barn. Han tog dock ned mig på jorden direkt. Han sa att värdena återigen stigit efter att jag slutat med medicinen och att min tumör växt några millimeter. Mitt hjärta sjönk till marken och mitt leende slocknade. Han ville heller inte sätta in någon medicin direkt om det nu inte var så att jag jättegärna ville det själv, för de där medicinerna kunde tydligen påverka hjärtat och klaffarna på sikt. Det skrämde mig som fan! Alternativen var att operera bort tumören (fast det gör de ju inte i onödan om det inte behövs), det andra var att gå och ta regelbundna prover varannan månad och göra en ny röntgen i november, eller då eventuellt börja med medicin igen. Vi kom överens om att jag skulle ta proverna och röntgas i nov. Efter besöket låste jag in mig på en sjukhustoalett och grinade. And here we are now.
Senast jag tog prover, nu i juli, hade värdena stigit ytterligare. Inte mycket, men ändå. Nu ska jag ta nya prover i september. Sen får vi se. Har lust att ringa min läkare ibland och bara be honom sätta in mig på typ Pravidel eller nåt igen. De är ju bra om man VILL bli gravid ju. Men jag vet inte.
Grattis om ni lyckats ta er igenom den här romanen. ;)
Väntar med spänning på att höra Era historier!
/Milla