Musche skrev 2009-07-26 16:44:43 följande:
Hej, en fråga till dig Historia:Adeno, är det så det kallas om man har en tumör? Jag ska göra en R den11/8.. nevös för den... Vet att det inte gör ost, då jag gjort en på min höft tidigare iår, men nervös för vad den ska visa. Jag har haft 25 och 27 i värde på prolkatinet och äter sedan 3v tillbaka pravidel. Hoppas på att det går ner omgående... men man vet ju inte hur bra man tar upp tabletterna eller ej.. hoppas på bra... Fick mens i förrgår, så inget bra denna månad.... :(Kram!
Hej Musche
Ja, det kallas adenom om man har en tumör på hypofysen och de brukar delas in i microadenom som är under 1cm stora och macoradenom som är över 1cm stora. När jag fick min diagnos hade jag ett prolaktinvärde på ca 2000 i en skala där man ska ligga mellan ca 100 och 500. Jag kan inte så mycket om den skala du mäter i så jag vet inte om du ligger jättehögt.
Min mr gick bra, jag hade aldrig gjort någon tidigare och var lite nervös. Undersökningen tog ungefär 30 minuter och efter halva tiden sprutade de in kontrastvätska i min arm men det var inget jag kände av. Jag vet inte om mr med kontrastvätska alltid förekommer vid misstanke om adenom?
Jag äter som sagt pravidel och när jag läser i denna tråd förstår jag att jag har haft tur då jag bara behöver äta 1/2 tablett om dagen och jag fick ett normalt värde efter ca 2 veckors behandling. Efter ytterligare några veckor fick jag mens, något som jag inte hade haft regelbundet under det senaste året och sen dess har min mens varit mycket regelbunden.
När jag hade haft normala hormonvärden i ett halvår gjordes det en ny mr där de kunde se att tumören svarat bra på behandlingen och krymt. Jag har nu fått veta att jag ska äta pravidel i 3 år och sedan göra ett försök att vara utan och se hur kroppen svara på det.
Lycka till med din röntgen och även om det skulle visa på en tumör är iallafall min erfarenhet att den gått bra att behandla.