zatori skrev 2009-08-30 16:30:06 följande:
Liten men naggande:Kanske ska investera i en sån där fertilitetmonitor. Är de bra?Jag har fört statistik över min mens i flera år för att jag på så vis ska kunna avgöra ungefär när jag blir gravid, om jag blir det, men en monitor är ju såklart ännu bättre! :) Min mens har under alla år sedan jag fick min diagnos, varit väldigt snäll och pålitlig och dykt upp varje månad, även om den ibland varit lite oregelbunden vissa månader. Det är den fortfarande, men kommer, det gör den. Och det är ju positivt. Men sen om man har ägglossning är ju en annan sak. Det var inte förrän ganska nyligen jag fick reda på att man kan ha mens utan att ha ägglossning. Jag trodde att man automatiskt hade ägglossning om man fick mens, vilket tydligen inte var fallet. Jag vet inte hur höga värde jag haft som högst. Kommer inte alls ihåg, men tror inte jag legat på över hundra. Nu har jag som sagt 46. Ska ta nya prover nu i början av september. Jag äter inte någon medicin i nuläget eftersom mina värden var så bra förra året på mitt återbesök hos läkaren och han bestämde sig för att sätta ut medicinen. Sedan dess har jag inte ätit. Och nu har mina värden börjat stiga igen. Vi får se hur det blir om han sätter in mig på medicin igen. Har denna provtagning och en röntgen nu i november att göra och sedan ska väl ett beslut fattas angående detta.Är det ingen av er andra som vill delge sin historia till mig om hur ni först upptäckte att ni hade för högt prolaktinvärde? :)
jag tycker monitorn är riktigt bra, visst den är dyr men jag blev tokig på de vanliga testerna och de är ju inte billiga heller. Den är just nu min bästa vän i badrummet. Sen är man ju också lite orolig för att det är som de ovan säger, att ÄL-stickor inte hjälper oss för att värden kan gå upp utan att man verkligen har ÄL. Jag blev dock lite bättre till mods då min gyn såg att jag faktiskt hade ÄL...
Jag tycker det är märkligt att de har satt ut medicinen på dig..särskilt om värdena stiger. Är iofs ingen läkare så jag kan ju inte säga säkert men det känns som "slöseri" med din tid ifall det nu skulle vara så att din ÄL inte kommer varje månad...har själv märkt att man får ta väldigt stort eget ansvar för att få rätt vård mot vår sjukdom (finns nog beskrivet tidigare i tråden)