• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Josefin L

Havanna78: Välkommen hit! Vet du hur högt värde du har? Har du några symtom på sjukdomen eller av Pravidel?
    Jag har varit lite sugen på att testa naturläkemedel, hade tänkt göra det för någon månad sedan men då hade mitt värde äntligen sjunkit lite. Så nu tänker jag traggla på ett tag till med Pravidel.

Vill bli mamma: Åhneeeej!! Vad ledsen jag blir för din skull!!! Livet suger verkligen. *kramar om*

• Tussiluskan

vill bli mamma 2009 skrev 2009-07-28 08:52:18 följande:

Missfall
    Oh, nej, vad tråkigt! Jag beklagar verkligen. Har inte själv haft missfall någon gång, men mååånga bekanta som haft det och det är verkligen inte roligt.
  • Historia

vill bli mamma 2009: Tråkigt att höra. Tänker på dig/er.

• Melnics mamma

Vill bli mamma....
    Beklagar verkligen! Vet hur det känns fick MA för ca 9 veckor sedan! Är själklart jättejobbigt men man vet ju att kroppen funkar iaf!

LYCKA TILL!!!

• Smoffe
    Havannah 78 skrev 2009-07-28 17:55:34 följande:
    Josefin L skrev 2009-06-01 14:45:49 följande: Hej på er alla, Jag har med för höga värden av prolaktin och har blivit satt på pravidel av min läkare. Har hört talas om att det ska finns "naturläkemedel" som kan ta ner värdena, men ställer mig kritisk till det. Vill höra mer er här på tråden hur era erfarenheter är av detta?
    Hej,
    Jag har ingen erfarenhet av just denna naturmedicin. Men tänk på att allt som säljs på apoteket är det forskat om. Du vet vad det innehåller, du vet ev biverkningar, du vet att du köper dte från kompetent personal, du vet att du fick det utskriven frpn en person som vet vad det handlar om osv osv.

De som säljs på ex hälsokosten är inte ofta forskad på och du vet inte alltid hur och vad det fungerar på. Så prata med din läkare om att du vill testa det, och blanda mediciner inte bakom din läakres rygg. Tänk om de slår ut varanda? Tänk om dina värden ist ökar och ingen tänker på att du ätit annan medicin i 4veckor? Det kan faktiskt göra det värre....

Nej, detta är saker som inte många tänker på men som det är bland de första vi fick lära oss på medicinkursen jag lästa nyligen. En del "superpreparat" som säljs på ex en hälsokost, om de gjorde så  jätte underverk, tror ni inte att ett seriöst läkemedelsföretag hade/velat köpa upp den produkten då och sätta deras fabrikat på och på så sätt få in den bland läkare? På en del produkter så finns de inte ens en ordentlig innehållsdeklaration, eftersom det inte heller är lika hårda regler som på "vanlig" medicin.

Ja, dessa saker tänkte iaf inte jag på innan denna föreläsning. Hoppas ingen tar illa upp för att jag skrev ett ganska långt och ganska negativt inlägg....

Vill bli mamma:
    Jag beklagar verkligen. Jag hade ett mf nu i maj. Jag vet hur tomt och konstigt allt blir, Kram..
  • små räkorna
    vill bli mamma 2009 skrev 2009-07-28 08:52:18 följande:
    Missfall
    NEEEEEJJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!! fy vad tråkigt för dig/er.jag vet hur det känns att få mf.....fick ett själv förra sommaren.det finns inga ord som kan trösta tyvärr,men känner du för att prata så kan du bara inboxa mig!!!!

massor med styrkekramar!!!!!!!!!!!!
    ♥stolt tvillingmamma♥
  • Tussiluskan

Jaha.

Min läkare har hört av sig till mig och tycker att eftersom mina värden gick ner så lågt plus att jag mår så dåligt av Pravidel att jag ska testa det där andra, vad det nu hette.

Men det verkar ju vara lika mycket biverkningar med den? Den ska man ta tre dagar i veckan...

• Smoffe
    Tussiluskan skrev 2009-07-29 15:58:53 följande:
    Jaha. Min läkare har hört av sig till mig och tycker att eftersom mina värden gick ner så lågt plus att jag mår så dåligt av Pravidel att jag ska testa det där andra, vad det nu hette. Men det verkar ju vara lika mycket biverkningar med den? Den ska man ta tre dagar i veckan...
    Jag äter Dostinex. Eller, jag har Dostinex på receptet men hon på apoteket sa att en som heter Kabergolin är samma sak fast ett annat fabrikat och därmed mer än hälften så dyr. Det är 8tabletter i den burken och Kabergolin gick på 256kr om jag inte minns fel, och Dostinex över 500kr på 8tabletter..

Jag äter 1 tablett i veckan. Biverkningar har jag, men jag har ätit tabletterna (Dostinex) i så många år så jag vet inte vad som är "jag" och vad som är biverkningar.

Jag blev även gravid (sonen föddes 07, har även fått mf 08) under tiden jag har ätit dessa, så det ska inte vara helt omöjligt de heller om man vill

Hoppas du mår bättre av dessa.
  • tomcar1

Hej !
    Fick idag veta av en annan doktor än den på endokrin, att mitt prolaktinvärde låg på 600 någonting. Eftersom detta inte är hennes bord, så kunde hon inte säga så mycket mer utan vi får avvakta MR. Inga ändrade medicjner mer än kortisonet. Hon sa att det låga kortisonvärdet kan även påverka prolaktinvärdet.
    /tomcar1

Svar på tråden 3:e prolaktintråden