• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Musche
    tomcar1 skrev 2009-08-24 23:05:13 följande:
    pinkiepie...inte ännu ?har för mig att du skrev för länge sedan att du skulle få en tid....Jag hoppas att du får en snart, för det är jobbigt att bara gå och vänta.Dum fråga kanske, men vad gör man om MR avviker ?
    Om de hittar en tumör som spökar för att man inte har ägglossning, så får man äta några piller som gör att den blir mindre och man får ägglossning av sig själv..
  • tomcar1

Musche...okej, för jag vet att jag tog prover för ca 2 år sedan som visade då att jag inte hade någon ÄL, så det kanske är tumören som spökar då. Får se vad läkaren säger om ev. piller.

pinkiepie...jo, man vill ju att det ska hända något. varje dag känns så lååååång.
    /tomcar1

• pinkiepie
    Musche skrev 2009-08-25 13:37:09 följande:
    Om de hittar en tumör som spökar för att man inte har ägglossning, så får man äta några piller som gör att den blir mindre och man får ägglossning av sig själv..
    hej jag äter redan piller norprolac
  • Musche
    pinkiepie skrev 2009-08-25 21:28:57 följande:
    hej jag äter redan piller norprolac
    Jag äter pravidel, för att jag inte har ÄL. Får svar på måndag om tumör eller ej.
    Har inte hört talas om norprolac, är det för tumör?
  • pinkiepie
    Musche skrev 2009-08-25 22:33:50 följande:
    Jag äter pravidel, för att jag inte har ÄL. Får svar på måndag om tumör eller ej. Har inte hört talas om norprolac, är det för tumör?
    ja den är för att hålla eventuell tumör i chak sa läkaren.. vet själv inte så mycket väntar på att få komma till läkare igen men dom vill vänta på mr.
  • små räkorna

jag äter oxå norprolac men inte pga ngn tumör utan för att jag inte har ngn ÄL annars.

♥stolt tvillingmamma♥
  • Mamma Ullis77
    Liten men naggande skrev 2009-08-24 19:21:24 följande:
    Mamma Ullis77 skrev 2009-08-24 18:06:08 följande: håller med, första gången jag gjorde testet blev killen som gjorde det vansinnig på mig för att jag svarade fel hela tiden (är inte så bra på höger och vänster ) Anledningen till att de inte vill att man äter medicinen är för att man inte har gjort tillräckligt med studier för att veta 500 % säkert. Läkarna resonerar då så att de bara har kvar medicinen om det är superoroliga för att mammans tumör ska växa. Kommer inte ihåg vilken sort du åt men Pravidel är t ex påvisat säker att äta under graviditet. Sen så kan jag tänka mig att man om man har enliten tumör inte heller behöver medicinera hela tiden (och är man gravid så behöver man ju inte direkt oroa sig för utebliven ägglossning )
    Vem är bra på höger å väster.. ha ha...
    Jag äter elle åt Dostinex.. Ska tillbaka den 17 sep å kolla synen igen.. Hoppas de är bättre då....
    Jag har ingen tumör...Intevad dem såg på MR iaf....
  • Liten men naggande

Mamma Ullis77 skrev 2009-08-26 08:58:35 följande:

Vem är bra på höger å väster.. ha ha...Jag äter elle åt Dostinex.. Ska tillbaka den 17 sep å kolla synen igen.. Hoppas de är bättre då....Jag har ingen tumör...Intevad dem såg på MR iaf....
    märkligt...jag menar om man inte har någon tumör borde ju inte synen påverkas.. (synen påverkas ju därför att tumören trycker på synnerven) Jag är dock ingen expert så kanske är det så att hypofysen växer när man är gravid och det kan trycka ändå. är säkert ingen fara varken för dig eller pyret i magen men det är ju bra att de håller koll på dig!
  • Liten men naggande

små räkorna skrev 2009-08-26 00:08:44 följande:

jag äter oxå norprolac men inte pga ngn tumör utan för att jag inte har ngn ÄL annars.
    norprolac, dostiner och pravidel kan sätta igång ÄL även om överskotter på prolaktin (som ju orsakar utebliven ÄL) inte beror på tumör. Ibland verkar de inte hitta orsaken.

I mitt fall var tumören som störst uppe i 1 cm så den var ju svår att missa (även om de först misstänkte att det kunde vara en cysta..) min värden från i våras var "normala" så nu har jag tid för MR i mitten av september. Om allt ser bra ut så sa min läkare att jag ÄNTLIGEN kommer få grönt ljus för bebisverkstad så hålla tummarna för mig !
  • Mamma Ullis77
    Liten men naggande skrev 2009-08-26 22:10:13 följande:
    Mamma Ullis77 skrev 2009-08-26 08:58:35 följande: märkligt...jag menar om man inte har någon tumör borde ju inte synen påverkas.. (synen påverkas ju därför att tumören trycker på synnerven) Jag är dock ingen expert så kanske är det så att hypofysen växer när man är gravid och det kan trycka ändå. är säkert ingen fara varken för dig eller pyret i magen men det är ju bra att de håller koll på dig!
    Oki..  Ja visst är det bra att dem har koll..... Ja hoppas iaf att allt är lugnt..
Svar på tråden 3:e prolaktintråden