• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • Liten men naggande
    Melnics mamma skrev 2009-08-16 20:39:35 följande:
    Mamma ullis....Nu när jag är gravid kollar jag synen var 6 vecka.....annars är det inte så ofta kommer inte ihåg hur ofta. Min läkare sa att det va pga att man sluta med sina tabletter och att då tumören på hypofysen kunde växa å påverka synen. På mig har dom iofs inte hittat någon tumör.KRAMAR
    Det stämmer som fraggelsmurfen skriver. När man är gravid så slutar man (oftast) ta tabletterna. Eftersom man inte till röntga gravida så vet man då inte om tumören växer (+ många av våra symptom liknar/inte märks vid en graviditet) om tumören som orsakar/är prolaktinom växer för mkt kan den trycka på synnerven.

Detta gör att man, beroende av hur stor tumör personen hade innan grav (eller om ens ngn), gör synundersökningar. Kan tänka mig att ju större tumör desto oftare kollar man (men det kan ju även vara olika för olika landsting).
  • Melnics mamma

Tack för alla grattis å lycka till! Tog nya prover innan jag visste jag va gravid å ringde å skulle få mina provsvar så gjorde hon mig nervös! Hon mena på att eftersom mitt prolaktinvärde ökat igen så måste jag till gyn å kolla så d inte är mitt ma som spökar! Men jag har ja tagit prover efter ma som varit normala, å mens har jag haft! Inte kan väl kroppen spela mig ett sånt spratt?
    Usch, ja imorn har jag iaf fått tid på gyn för ett ul....

• sushikatten

Tussiluskan: Ja det är jätte svårt att veta hur det är med tabletterna. Jag kände som du att jag blev mer hormonell med pravidel. Jag har svårt att säga ännu så länge hur det går med dostinex.

Andra som har erfarenhet om båda tabletterna?

Tacksam för svar som man är ganska ny i det här.

• Mamma Ullis77
    Liten men naggande skrev 2009-08-17 10:07:06 följande:
    Det stämmer som fraggelsmurfen skriver. När man är gravid så slutar man (oftast) ta tabletterna. Eftersom man inte till röntga gravida så vet man då inte om tumören växer (+ många av våra symptom liknar/inte märks vid en graviditet) om tumören som orsakar/är prolaktinom växer för mkt kan den trycka på synnerven. Detta gör att man, beroende av hur stor tumör personen hade innan grav (eller om ens ngn), gör synundersökningar. Kan tänka mig att ju större tumör desto oftare kollar man (men det kan ju även vara olika för olika landsting).
    Oki.. Tack.. ja hon sa idag oxå att man bara kollade synen när man hade uppehåll  från medicin... Ja skulle inte kolla min syn mer nu innan barnet ommer.. Om de nu inte var nåt fel då.... För ja har ju bara 7 v kvar till BF...

Lycka till alla ni som kämpar på att bli gravida!!!
  • Musche

Lycka ill på ul imorrn.
    Håller alla tummar!

Melnics mamma skrev 2009-08-17 14:58:49 följande:
    Tack för alla grattis å lycka till! Tog nya prover innan jag visste jag va gravid å ringde å skulle få mina provsvar så gjorde hon mig nervös! Hon mena på att eftersom mitt prolaktinvärde ökat igen så måste jag till gyn å kolla så d inte är mitt ma som spökar! Men jag har ja tagit prover efter ma som varit normala, å mens har jag haft! Inte kan väl kroppen spela mig ett sånt spratt? Usch, ja imorn har jag iaf fått tid på gyn för ett ul....
  • Melnics mamma

Tackar!
    Vet inte vad jag ska tro å tänka just nu.....har lite molvärk/mensvärk och sist jag va på toa så va det lite brunt på pappret. Usch, precis så mitt MA börja.....

Usch fy och blä!

KRAMRA

• Josefin L

Hej tjejer, hoppas ni har det bra!
    Min läkare ringde igår och meddelade att mitt prolaktin var 500. Helt ok tyckte hon. Men ska ta ett nytt prov om 1 mån, och då ska jag låta bli att ta Pravidel innan. Hur gör ni andra, tar ni medicinen innan ni tar prolaktinprov?

Tänkte tipsa om en tråd som jag har startat:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46574761.html

• Tussiluskan

Fraggelsmurfen: hur är det med dig? Hoppas allt är OK...

Josefin: jag har tagit medicinen som vanligt vid prov.

Svar på tråden 3:e prolaktintråden