• sensibel

Handlar du på Lidl?

och på den frågan kan jag svara JA.

• Svar på tråden Handlar du på Lidl?
  • mosterYster
    mooogn skrev 2009-06-29 11:59:02 följande:
    Den här sommaren handlas det på Lidl.
    de har mkt bra saker att grilla!
  • Behemot

Hmm, man kanske skulle dit och spana in de där kryddkvarnarna

• mooogn
    mosterYster skrev 2009-06-29 12:02:42 följande:
    de har mkt bra saker att grilla!
    Vi köpte gott kött där till vår inflyttnings-/grillfest Men i sommar handlar vi där eftersom vi måste snåla in även på matkostnaderna...
  • Åsa
    mosterYster skrev 2009-06-29 00:12:42 följande:
    Grejen är väl att fulwhisky och fulrom inte är lika billigt på bolaget. Ska man bara blanda ut det så är det ju cool att köpa billiga saker. PS: det fins även ok vin på Lidl - och jag är k-r-ä-s-e-n...
    Det kan säkert stämma men min poäng är att ett slopat alkoholmonopol inte medför större valmöjligheter vad gäller sorters alkohol, bara vad gäller inköpsställe. Du och lokisse tror (?) att Systembolaget fortsätter sin verksamhet även om alkoholförsäljningen släpps fri. Jag kan inte se någon anledning till detta. Vilka länder med fri alkoholförsäljning har därutöver ett "halvstatligt" försäljningsställe som måste hålla "allt" i lager? Svårt att jämföra iofs när det gäller länder som aldrig haft ett alkoholmonopol typ Sverige och Finland.
    Kanske har Lidl vin du gillar mosterYster men folk har ju olika smak. Hur många sorters alkohol för de? Inte ens ordinära spanska kvartersvinbutiker behöver ha mer än något hundratal är min (iofs begränsade) erfarenhet och jag har hört vingourmeter beklaga sig över utbudet i franska småstäder.
  • lokisse
    Åsa skrev 2009-06-29 19:34:14 följande:
    Det kan säkert stämma men min poäng är att ett slopat alkoholmonopol inte medför större valmöjligheter vad gäller sorters alkohol, bara vad gäller inköpsställe. Du och lokisse tror (?) att Systembolaget fortsätter sin verksamhet även om alkoholförsäljningen släpps fri. Jag kan inte se någon anledning till detta. Vilka länder med fri alkoholförsäljning har därutöver ett "halvstatligt" försäljningsställe som måste hålla "allt" i lager? Svårt att jämföra iofs när det gäller länder som aldrig haft ett alkoholmonopol typ Sverige och Finland. Kanske har Lidl vin du gillar mosterYster men folk har ju olika smak. Hur många sorters alkohol för de? Inte ens ordinära spanska kvartersvinbutiker behöver ha mer än något hundratal är min (iofs begränsade) erfarenhet och jag har hört vingourmeter beklaga sig över utbudet i franska småstäder.
    jag kan tänka mig att det till stor del skulle finnas kvar just av den anledningen att dom har ett väldigt stort sortement.
    och om det nu skulle vara sa att monopolet släpps sa beror det inte pa lidl....alltsa är det lite fanigt att bojkotta dom pga det.... 
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Åsa
    lokisse skrev 2009-06-29 19:41:42 följande:
    släpps sa beror det inte pa lidl....alltsa är det lite fanigt att bojkotta dom pga det.... 
    Är det någon som på fullt allvar har det argumentet?
  • lokisse
    Åsa skrev 2009-06-29 22:11:22 följande:
    Är det någon som på fullt allvar har det argumentet?
    japp
  • mosterYster
    Åsa skrev 2009-06-29 19:34:14 följande:
    Det kan säkert stämma men min poäng är att ett slopat alkoholmonopol inte medför större valmöjligheter vad gäller sorters alkohol, bara vad gäller inköpsställe. Du och lokisse tror (?) att Systembolaget fortsätter sin verksamhet även om alkoholförsäljningen släpps fri. Jag kan inte se någon anledning till detta. Vilka länder med fri alkoholförsäljning har därutöver ett "halvstatligt" försäljningsställe som måste hålla "allt" i lager? Svårt att jämföra iofs när det gäller länder som aldrig haft ett alkoholmonopol typ Sverige och Finland. Kanske har Lidl vin du gillar mosterYster men folk har ju olika smak. Hur många sorters alkohol för de? Inte ens ordinära spanska kvartersvinbutiker behöver ha mer än något hundratal är min (iofs begränsade) erfarenhet och jag har hört vingourmeter beklaga sig över utbudet i franska småstäder.
    Skrev ovan att jag är rätt kräsen. Ja visst kan vingourmeter beklaga sig över utbudet i franska småstäder, men jag beklagar mig endast över att det inte går att köpa lite medelbra vin till grillfesten utan att köa i 20 minuter på bolaget.

Här i Tyskland finns också vinhandlare. De har oftast fantastiska, utsedda viner. Man väljer sig några ställen man gillar, sedan åker man dit några ggr/år och handlar på sig vin . Om man nu har det intresset.

Annars handlar man vin och öl på Toom, Aldi - eller Lidl.
  • lokisse
    mosterYster skrev 2009-06-29 22:32:55 följande:
    Skrev ovan att jag är rätt kräsen. Ja visst kan vingourmeter beklaga sig över utbudet i franska småstäder, men jag beklagar mig endast över att det inte går att köpa lite medelbra vin till grillfesten utan att köa i 20 minuter på bolaget. Här i Tyskland finns också vinhandlare. De har oftast fantastiska, utsedda viner. Man väljer sig några ställen man gillar, sedan åker man dit några ggr/år och handlar på sig vin . Om man nu har det intresset.Annars handlar man vin och öl på Toom, Aldi - eller Lidl.
    eller sa aker man direkt till vingarden nagra ganger per ar helt mysigt!
Svar på tråden Handlar du på Lidl?