Åsa skrev 2009-06-29 19:34:14 följande:
Det kan säkert stämma men min poäng är att ett slopat alkoholmonopol inte medför större valmöjligheter vad gäller sorters alkohol, bara vad gäller inköpsställe. Du och lokisse tror (?) att Systembolaget fortsätter sin verksamhet även om alkoholförsäljningen släpps fri. Jag kan inte se någon anledning till detta. Vilka länder med fri alkoholförsäljning har därutöver ett "halvstatligt" försäljningsställe som måste hålla "allt" i lager? Svårt att jämföra iofs när det gäller länder som aldrig haft ett alkoholmonopol typ Sverige och Finland. Kanske har Lidl vin du gillar mosterYster men folk har ju olika smak. Hur många sorters alkohol för de? Inte ens ordinära spanska kvartersvinbutiker behöver ha mer än något hundratal är min (iofs begränsade) erfarenhet och jag har hört vingourmeter beklaga sig över utbudet i franska småstäder.
Skrev ovan att jag är rätt kräsen. Ja visst kan vingourmeter beklaga sig över utbudet i franska småstäder, men jag beklagar mig endast över att det inte går att köpa lite medelbra vin till grillfesten utan att köa i 20 minuter på bolaget.
Här i Tyskland finns också vinhandlare. De har oftast fantastiska, utsedda viner. Man väljer sig några ställen man gillar, sedan åker man dit några ggr/år och handlar på sig vin . Om man nu har det intresset.
Annars handlar man vin och öl på Toom, Aldi - eller Lidl.