• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Sixtenssons

Att skriva nåt här inne är direkt = att få skit på sig!!

Ja fattar hur du tänker och ja varför inte..

Alla kan inte spara en massa och ni vill ju gärna göra detta snart än långt fram.
    Så varför inte, precis som du skrev en del sparar massa varje månad inför varför ska det vara "bättre" än betala tillbaka en lagom summa varje månad efter ist..

Gör som NI vill och tycker skit i vad alla andra tycker..

Lycka till!!

• Me o Mike

Nää inte är man en dålig människa heller! Man gör ju som man känner själv.
    Sen kan folk tycka att det inte är så smart att börja sitt nya liv som gifta med lån!!! Men det får väl stå för dom kan jag tycka.

Vi valde att INTE låna utan vi sparade också ca 7000:-/månad..

• Lillan7704

Vårat bröllop kostade en hel del och det sved i plånboken, men vi ville inte låna utan betala allt på en gång.
    För oss kändes det bäst att ha det "klart" när bröllopsdagen var över så att säga...

Men ni gör ju självklart som ni vill TS! Det är ju erat bröllop och era pengar!

• Alfonsina

Blir ju mörkrädd när jag läser att att en del säger att "de inte kan spara". Vadå inte kan? Det är bara att sätta pengarna på ett konto och låta dem stå kvar där.

Förstår inte att man helle sitter med krediter än att man sparar. Hur tänker ni när det kommer till barnuppfostran? Blir bara nyfiken om ni lär dem att ta krediter? Att det är det enda sättet att tex resa på?

• Anonym
    Anonym (*-*) skrev 2009-06-15 07:31:30 följande:
    Sitter nästan o skäms för mitt eget stundande bröllop Gifta oss vill vi, det känns såååå rätt, men något pråligt bröllop har vi inte råd med och det finns bra många andra ställen att lägga stora summor på där dom gör bättre nytta för välbefinnandet.Jag kommer själv att sy min brudklänning med tyger från Ohlssons tyger (billiga stuvbitar), han köper en frack på second handbutiken för några hundra, buketten betalar jag bara självkostnadspris på och en systerdotter till min svägerska gör den (hon är florist)På mottagningen efteråt så kommer vi bara att ha smörgåstårta och tårta till kaffet, dessa görs av en brorsdotter till mig (hon har egen cateringfirma) också till självkostnadspris, alltså vi betalar bara för ingredienserna.Håret får jag ordnat av en systerson som är frisör, och naglarna av en kompis till min syster helt gratis båda två.Festlokalen har min bror ordnat gratis.Senare på kvällen när mottagningen övergår till bröllopsfest så kommer vi att grilla ute och ha sallader och potatissallad till.Det som är av större betydelse för oss båda är att vi vill ha ett riktigt kyrkbröllop med hela våra familjer och våra närmaste vänner, det är i DET vi kommer att ha våra minnen från bröllopet, och det är inget vi kan köpa för pengar.Hmm....känner mig som en riktig snåljåp!!
    Skäms du för ditt bröllop pga att andra väljer att lägga ut mer pengar? Antingen gör man som du, anstränger sig och fixar och trixar för att göra allt billigt eller så gör man det till en dag då man inte ska behöva fixa och trixa. Inget av alternativen är fel :) Jag tycker det låter som att du ordnat allt perfekt!
  • Hädvigg

Sist och slutligen är det ju upp till er, om ni vill ta lån eller inte.

Själv skulle jag inte göra det, eftersom jag ser att det finns mera nödvändiga saker som man kan bli tvungen att låna till längre fram.

Fundera på hur mycket ni kan lägga undan per månad (så ni i alla fall har sparat till en del). Kan ni sälja något eller jobba extra? Att man länge efteråt sitter och betalar av sitt bröllop tror jag inte känns så roligt faktiskt.

• Anonym (*-*)
    Anonym skrev 2009-06-15 23:22:47 följande:
    Skäms du för ditt bröllop pga att andra väljer att lägga ut mer pengar? Antingen gör man som du, anstränger sig och fixar och trixar för att göra allt billigt eller så gör man det till en dag då man inte ska behöva fixa och trixa. Inget av alternativen är fel :) Jag tycker det låter som att du ordnat allt perfekt!
    Då måste jag nog också få erkänna att mina närmaste släktingar är dom som bestämt fördelningen av allt och inget föll på min lott förutom att sitta och få hår, naglar och allt annat gjort.
    Det JAG gjort är min brudklänning.
    Jag tror att jag med mitt bröllop ordnat med små medel kommer att vara minst lika nöjd som dom som behövt låna eller spara en längre tid, jag kommer att få ha alla som jag älskar runtomkring mig och vi kommer att ha skitkul långt in på natten
  • caroline3

det e du och din kille som ska gifta er ni behöver inte säga till någon vart pengarna kommer i från om ni har sparat eller lånat.

jag la 30000 på mitt bröllop då ska tilläggas att min svärmoor fixade maten kallskuret med potatissallad tårtor gjorde hom kläder fick vi billigare hos börllopsfixaren för min svärmor kännde henne. du kan få ett underbart bröllop för 5000 kr det e bara fantasin som sätter grännser.

det du kan göra är att göra det ni vill ni får det lika underbar bröllopsdag vad det nä kostar

• Anonym (herregud)

Skulle det kännas bra och låna pengar till "erat bröllop" ?
    Hur skulle det kännas på bröllopet egentligen, att ni har lånat er pengar och inte lyckats fixa det själva. Neh då är man fan inte mogen till det.
    Eftersom eran ekonomi inte är den bästa får man tänka lite smart än dom där glassiga hollywoodbröllopen .
    Använd fantasin och fixa maten själv osv.
    Man kan få ett riktigt fint bröllop för 5000kr
    Man kan hyra en brudklänning också ..!!!

• drever

klart ni kan låna om ni känner för det, vissa har 2000 i månaden att lägga undan andra har inte det tyvärr ..ingen som vill ta lån frivilligt,,hoppas det blir ett fint bröllop som är värt att minnas massa kramar

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???