• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • snuttP

Jag skulle aldrig få för mig att låna till mitt bröllop. Nä då hade jag valt att ha ett mindre bröllop istället.

Nu hade vi ett mindre bröllop. Gick på ca 40 000:- Det sparade vi ihop..

• Tessa
    Alfonsina skrev 2009-06-15 23:00:09 följande:
    Blir ju mörkrädd när jag läser att att en del säger att "de inte kan spara". Vadå inte kan? Det är bara att sätta pengarna på ett konto och låta dem stå kvar där. Förstår inte att man helle sitter med krediter än att man sparar. Hur tänker ni när det kommer till barnuppfostran? Blir bara nyfiken om ni lär dem att ta krediter? Att det är det enda sättet att tex resa på?
    Men nu är det så att alla kan faktiskt inte spara.
    Det finns folk som precis får ekonomin att gå runt eller ens det. Alla har inte den turen att ha två inkomster. Hur kan man då spara när det knappt finns ett öre över när boende, mat el, mm är betalt?

Om man tvingas låna av släkt och vänner för att klara sig till nästa månad så är kanske inte ett sparande högsta prio och för dessa människor är kanske ett lån till en resa en utväg för att kunna göra något.

Alla har vi olika ekonomiska förutsättningar som jag tidigare skrivit.
    Inse det och bli mörkrädd för något annat som är mer relevant.
    Själv väljer jag att bli mörkrädd för att en 16 åring kan döda en kamrat för att flickvännen säjer det, inte för att ts vill låna pengar till ett bröllop.
    Men alla är vi ju olika och tur är väl det :)
  • Miss Lau

Skrämmande att resonera som så att man inte har råd att spara men att man har råd att låna och sen betala av... Har ni missat hela "lyxfällan-grejen"?

Vi hade ett jättefint och romantiskt bröllop som kostade ca 5000 kr inkl. allt. Och vi sparade ihop pengarna först

• Alfonsina
    Tessa skrev 2009-06-16 15:06:00 följande:
    Men nu är det så att alla kan faktiskt inte spara.Det finns folk som precis får ekonomin att gå runt eller ens det. Alla har inte den turen att ha två inkomster. Hur kan man då spara när det knappt finns ett öre över när boende, mat el, mm är betalt?Om man tvingas låna av släkt och vänner för att klara sig till nästa månad så är kanske inte ett sparande högsta prio och för dessa människor är kanske ett lån till en resa en utväg för att kunna göra något.Alla har vi olika ekonomiska förutsättningar som jag tidigare skrivit.Inse det och bli mörkrädd för något annat som är mer relevant.Själv väljer jag att bli mörkrädd för att en 16 åring kan döda en kamrat för att flickvännen säjer det, inte för att ts vill låna pengar till ett bröllop.Men alla är vi ju olika och tur är väl det :)
    Men tala om för mig hus man preciiis får vardagsekonomin att gå runt och då har råd att ta saker på avbetalning?! Vad är skillnaden från att spara samma summa? *skakar på huvudet*
  • Tessa

Ja du, är inte expert i ämnet. Men smslån, borgenärer,
    Att den ena partnern tar lånet i sitt namn är väl några alternativ.

Sitter inte och försvarar på nått sätt, vill bara att du ska inse att alla är inte likadana och har samma förutsättingar.

Jag känner folk som inte får ihop sin ekonomi men ändå har ett billån för att utan bil klarar dom sig inte, då mannen har sex mil till jobbet.
    Ska dom då säja bilen och vara arbetslösa båda för att kunna spara pengar på banken??

• Butterscotch
    Tessa skrev 2009-06-16 15:32:37 följande:
    Ja du, är inte expert i ämnet. Men smslån, borgenärer,Att den ena partnern tar lånet i sitt namn är väl några alternativ.Sitter inte och försvarar på nått sätt, vill bara att du ska inse att alla är inte likadana och har samma förutsättingar.Jag känner folk som inte får ihop sin ekonomi men ändå har ett billån för att utan bil klarar dom sig inte, då mannen har sex mil till jobbet.Ska dom då säja bilen och vara arbetslösa båda för att kunna spara pengar på banken??
    Jag tycker nog att det är viss skillnad mellan nödvändigheter som bil, för att kunna jobba och slippa gå arbetslös, och inte så nödvändiga saker som att slå på stort med ett dyrt bröllop, om man nu egentligen inte har råd med det.
  • Alfonsina
    Tessa skrev 2009-06-16 15:32:37 följande:
    Ja du, är inte expert i ämnet. Men smslån, borgenärer,Att den ena partnern tar lånet i sitt namn är väl några alternativ.Sitter inte och försvarar på nått sätt, vill bara att du ska inse att alla är inte likadana och har samma förutsättingar.Jag känner folk som inte får ihop sin ekonomi men ändå har ett billån för att utan bil klarar dom sig inte, då mannen har sex mil till jobbet.Ska dom då säja bilen och vara arbetslösa båda för att kunna spara pengar på banken??
    Tycker du inte det är skillnad på lån för att kunna sköta jobbet och ett lån för att resa eller gifta sig?

Jag vet precis hur "Svensson" konsumerar och lånar, min arbetsplats är nämligen banken.
  • sofanda

Varför skulle man inte kunna ta lån för ett bröllop? Hur många har inte lån på bil, hus, landställe, båt, CSN mm, mm, mm?

Kan inte se skillnaden riktigt...

Anonym (herregud) skrev 2009-06-16 11:38:14 följande:

Skulle det kännas bra och låna pengar till "erat bröllop" ?Hur skulle det kännas på bröllopet egentligen, att ni har lånat er pengar och inte lyckats fixa det själva. Neh då är man fan inte mogen till det.Eftersom eran ekonomi inte är den bästa får man tänka lite smart än dom där glassiga hollywoodbröllopen .Använd fantasin och fixa maten själv osv.Man kan få ett riktigt fint bröllop för 5000kr Man kan hyra en brudklänning också ..!!!
    Tror du att alla som har lån på någon/några av de sakerna jag skrev lider och har ångest för att de har lånat pengar för att kunna köpa?? Är man inte mogen att ha bil, hus etc etc??
  • Tessa

Ett lån är ett lån oavsett vad man använder pengarna till.
    Som bankman/kvinna borde väl du vara mest intresserad av att personerna betalar tillbaka.

Jag bryr mig inte om vad folk lägger sina lånade pengar på.
    Men att folk lånar till ett bröllop eller en resa istället för en bättre investering är kanske ett sätt för dom att få en ljusglimt i en jävligt jobbig vardag.
    Vad vet jag.

Alla behöver vi ett break ibland.
    Hur vi gör för att fixa det är väl var och ens ensak så länge det är lagligt:)
    Själv ska vi campa i svärisarnas husvagn.

Självklart förstår jag hur du menar i detta statussamhälle vi lever i.
    Har själv släktingar som snart kommer gå i personlig konkurs för alla avbetalningar dom har.
    Allt för att dom ska kunna leva i det allra senaste från kläder till nya vitvaror mm mm.
    Men det är deras ensak.

• JA77
    Tessa skrev 2009-06-16 15:06:00 följande:
    Men nu är det så att alla kan faktiskt inte spara.Det finns folk som precis får ekonomin att gå runt eller ens det. Alla har inte den turen att ha två inkomster. Hur kan man då spara när det knappt finns ett öre över när boende, mat el, mm är betalt?Om man tvingas låna av släkt och vänner för att klara sig till nästa månad så är kanske inte ett sparande högsta prio och för dessa människor är kanske ett lån till en resa en utväg för att kunna göra något.Alla har vi olika ekonomiska förutsättningar som jag tidigare skrivit.Inse det och bli mörkrädd för något annat som är mer relevant.Själv väljer jag att bli mörkrädd för att en 16 åring kan döda en kamrat för att flickvännen säjer det, inte för att ts vill låna pengar till ett bröllop.Men alla är vi ju olika och tur är väl det :)
    Om man inte "kan" spara, om man inte har två fasta inkomster och behöver låna av folk för att leva, då hoppas jag att de personerna aldrig skullle prioritera ett bröllop, vare sig lånat eller sparat!!
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???