• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Flerbarnstokan
    sofanda skrev 2009-06-16 15:43:18 följande:
    Varför skulle man inte kunna ta lån för ett bröllop? Hur många har inte lån på bil, hus, landställe, båt, CSN mm, mm, mm?Kan inte se skillnaden riktigt...
    Alla de saker du nämner är en investering som leder till att man oftast får ut mer pengar om man säljer, inte mindre (med undantag för bilen som tyvärr ofta kan vara livsnödvändig), CSN leder till högre lön genom en bra utbildning etc.

DVS dessa saker du nämner är mer att se som investeringar. En bröllopsfest är en dag, sedan är den över! Men man får sitta och betala av på den i evigheter. En bröllopsfest är ingen investering. Är det själva "att vara gift" som är viktigt kan man ju göra det i princip gratis på rådhuset/i kyrkan.
  • Tessa

Det skrev jag inte heller.
    Jag svarade bara en annan om att sparande kanske inte är högsta prio när man inte får ekonomin att gå runt.
    Det inlägget var ett svar på sparande, inte om ts lån till bröllopet.
    Tycker ändå att vad folk väljer att använda sina lånade pengar till är deras ensaker.

• Alfonsina
    Tessa skrev 2009-06-16 15:46:10 följande:
    Ett lån är ett lån oavsett vad man använder pengarna till.Som bankman/kvinna borde väl du vara mest intresserad av att personerna betalar tillbaka.Jag bryr mig inte om vad folk lägger sina lånade pengar på.Men att folk lånar till ett bröllop eller en resa istället för en bättre investering är kanske ett sätt för dom att få en ljusglimt i en jävligt jobbig vardag.Vad vet jag.Alla behöver vi ett break ibland.Hur vi gör för att fixa det är väl var och ens ensak så länge det är lagligt:)Själv ska vi campa i svärisarnas husvagn.Självklart förstår jag hur du menar i detta statussamhälle vi lever i.Har själv släktingar som snart kommer gå i personlig konkurs för alla avbetalningar dom har.Allt för att dom ska kunna leva i det allra senaste från kläder till nya vitvaror mm mm.Men det är deras ensak.
    Jo, det är faktiskt skillnad beroende på vad du lånar till. Därför är det lägre ränta och större möjligheter att låna till boende än vad det är att ta ett s.k. blancolån. Tro mig, vi hjälper många ur lånefällan med dyra krediter då banken tyvärr är den sista som får förfrågan att reda ut allting.

Avråder fortfarande att låna till resor och bröllop mm. Sånt bör man spara till!
  • Tessa

Vi får väl se om vi ser ts i ett framtida avsnitt av lyxfällan då.
    Pengar är alltid ett känsligt ämne.
    Speciellt i dagens lågkonjuktur.
    Tycker dock att det finns värre saker att lägga pengar på, sparade eller lånade.
    Vad folk gör med sina pengar är deras ensak.
    Den svenska avundsjukan kommer man aldrig ifrån.
    Det är varken sparad eller lånad.
    Hahaha

• Alfonsina

Förstår inte varifrån du får avundsjukan? Vem är avundsjuk på någon som måste låna pengar?

• Anonym (matte?)

Men Tessa, om man inte har råd att spara -hur har man då råd att låna?
    Ett lån blir ju alltid dyrare, med räntor och uppläggningsavgifter etc.

Så hur räknar du?

• Anonym (matte?)

Alltså, hemskt är det väl inte att låna till en fest. Men man ifrågasätter den logiska förmågan hos de som lånar.
    Själv hade jag tyckt det vore roligare att lägga de där räntepengarna på en finare ring eller ha möjlighet att bjuda fler vänner eller kanske slippa sy klänningen själv...

• sofanda
    Flerbarnstokan skrev 2009-06-16 15:55:57 följande:
    Alla de saker du nämner är en investering som leder till att man oftast får ut mer pengar om man säljer, inte mindre (med undantag för bilen som tyvärr ofta kan vara livsnödvändig), CSN leder till högre lön genom en bra utbildning etc. DVS dessa saker du nämner är mer att se som investeringar. En bröllopsfest är en dag, sedan är den över! Men man får sitta och betala av på den i evigheter. En bröllopsfest är ingen investering. Är det själva "att vara gift" som är viktigt kan man ju göra det i princip gratis på rådhuset/i kyrkan.
    Faktiskt inte alltid studier med CSN- lån som följd ger ett bättre jobb med högre lön per automatik...beror på efterfrågan. Och de som säljer hus vid "fel" tillfälle kan få mindre än de betalt.... Så många som sålt sitt radhus där jag bor och inte fått "igen" pengarna... Allt är inte alltid svart/vitt...
  • AnnaLüceraMehr
    sofanda skrev 2009-06-16 15:43:18 följande:
    Varför skulle man inte kunna ta lån för ett bröllop? Hur många har inte lån på bil, hus, landställe, båt, CSN mm, mm, mm?Kan inte se skillnaden riktigt...Anonym
    Bilen, huset, landstället, båten är saker du har som är värda något(går att sälja)......Utbildning leder ofta till högre inkomst.
    Bröllop eller resor är upplevelser, det är skillnaden......
  • TreSmåHjärtan

Jag tycker det är upp till var och en om man vill låna pengar till sitt bröllop eller ej. Vi lånade 35 000 när vi skulle gifta oss. Vi bestämde oss i maj -06 att vi ville gifta oss, å vi ville göra det samma sommar. Så ett lån va bra för oss. Det blev bortbetalt på två år å jag känner inte att det va nåt dåligt att låna. Det är inget jag ångar att vi gjorde.

Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???