• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • sofanda

jen m 3 skrev 2009-06-16 17:01:06 följande:

Bilen, huset, landstället, båten är saker du har som är värda något(går att sälja)......Utbildning leder ofta till högre inkomst. Bröllop eller resor är upplevelser, det är skillnaden......
    Se mitt inlägg ovan...

En sak till... om man lånar till ett bröllop så lånar man troligtvis inte lika mycket som om man skulle låna till en bil....

Säger inte att jag skulle överväga att låna till mitt bröllop, vi fixade det ändå, hlet själva med sparade pengar. Men jag tycker inte att den som vill låna till sitt bröllop gör helt fel, det är deras ensak.
  • Dr Mupp

Måste det vara så snordyrt då? Vårat gick på under 5000 kr och var helt underbart.

• AnnaLüceraMehr
    sofanda skrev 2009-06-16 17:05:10 följande:
    jen m 3 skrev 2009-06-16 17:01:06 följande:
    Se mitt inlägg ovan...En sak till... om man lånar till ett bröllop så lånar man troligtvis inte lika mycket som om man skulle låna till en bil....Säger inte att jag skulle överväga att låna till mitt bröllop, vi fixade det ändå, hlet själva med sparade pengar. Men jag tycker inte att den som vill låna till sitt bröllop gör helt fel, det är deras ensak.
    Absolut, jag håller med dig om att det är upp till var och en att besluta. Jag skulle heller aldrig säga att det är fel. Tycker personligen att det är skillnad på lån och lån när det kommer till mina egna beslut.
  • sofanda

jen m 3 skrev 2009-06-16 17:08:58 följande:

Absolut, jag håller med dig om att det är upp till var och en att besluta. Jag skulle heller aldrig säga att det är fel. Tycker personligen att det är skillnad på lån och lån när det kommer till mina egna beslut.
    Samma här!

Nu ska jag iväg och springa PARLOPPET!!!!
  • Göteborgsmamman75

I vissa fall tycker jag det är ok att låna.

Tex om man verkligen måste gifta sig med en gång, och det inte kan vänta. Om man exempelvis ska ansöka om adoption, eller någon fått jobb utomlands så partnern måste kunna få följa med eller liknande.

Men just vigseln är ju i o f s gratis, så kan man ju ha tid på sig sedan att spara ihop till festen. man behöver ju inte ha festen i samband med vigseln och då kan man ju hinna spara till det ändå.

• kaji78
    Dr Mupp skrev 2009-06-16 17:07:05 följande:
    Måste det vara så snordyrt då? Vårat gick på under 5000 kr och var helt underbart.
    undrar detsamma, vi lade nog inte heller mer ca 5 000 kr på vårt bröllop

någon hundralapp i dricks till kantorn, ett par ordinära ringar och lite mat hemma för närmaste familjen.

gifter sig gör man väl för att man älskar varandra!?

fest kan man väl ha av vilken anledning som helst, när som helst, förslagsvis när man har råd med det?
  • j 3 n N y

Nu har jag inte läst alla svar här inne men ser att det lutar åt ett och samma håll; lånar man pengar för att gifta sig så är man ett säkert fall för Lyxfällan.

Vi gifte oss nu i maj och hade ett hejdundrande bröllop med en rejäl fest som knappt ville ta slut. Vi finansierade det bl.a. genom ett banklån som vi tog när vi renoverade vår lägenhet (och vi har fortfarande långt kvar innan lånen är uppe i marknadsvärdet på lägenheten). Eftersom man bara gifter sig en gång så ville vi inte kompromissa på vissa saker, men det är ju upp till var och en!
    Men summa summarum så lånade vi alltså pengar för att gifta oss. Och tro mig, oss kommer ni aldrig få se i Lyxfällan.

TS; om ni känner att ni kan hantera ett lån för att kunna gifta er så tycker jag att ni ska låna. Men var säkra på att ni inte sätter er i knipa först.

Lycka till och grattis till det stundande bröllopet!

• CeeJay

Jag tycker inte det är FEL att låna till bröllop. Tycker det är helt ok att betala av i efterhand om man inte vill vänta de år det tar att spara, på så sätt sparar man i "efterhand"

Har man betalningsförmåga och banken godkänner lån tycker jag det är helt ok

• snuttP

Men grejen är den.. har man inte råd att spara så har man inte råd att betala tillbaka på ett lån. Visst man vill kanske gifta sig NU, men nja.. jag personligen skulle verkligen inte vilja gå och betala för mitt bröllop i 30 år.

• lovemyboys

JAG hade aldrig tagit lån för att gifta mej...jag gifter mej för våran skull....ingen annans!! Och har jag inte råd...så anpassar jag mej efter plånboken!!!
    Men det är ju jag det!!

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???