• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Ari Gold

Om  man inte förstår skillnaden i ett huslån och ett konsumtionslån kanske man borde ta en grundkurs i ekonomi.

Alla gör som de vill, men jag skulle aldrig i livet vilja starta mitt äktenskap med attt sätta mig i skuld.

• Ärla Minou

Ari Gold skrev 2009-06-17 10:09:58 följande:

Om  man inte förstår skillnaden i ett huslån och ett konsumtionslån kanske man borde ta en grundkurs i ekonomi.Alla gör som de vill, men jag skulle aldrig i livet vilja starta mitt äktenskap med attt sätta mig i skuld.
    Jag förstår skillnaden. Så efter är jag inte. Tvärtom. Blancolån är en sak, lån med säkerhet en annan. Men skiter sig saker, vilket de kan göra så kan man "lyckas" komma ur en husaffär eller ett bilköp med en förlust också. Inga lån är säkra och allt bygger på en kalkyl som man ska försöka se till att det är så realistisk som möjligt.

Men hävdar man att folk inte har råd att låna 10 000 bara för att de inte vill vänta i fem månader med att spara så behöver man också gå kurs.
  • pysslar

Ett billån är isåfall också ett "dåligt" lån, då bilen snabbt förlorar värde, samma med möbler vitvaror osv. Varför nöja sig med ett budget bröllop om man drömmer om en stor fest? Då kan man lika gärna köpa en rostig golf för 5000 och betala kontant än dra på sig lån och köpa en medelbil för 90 000.

• iolanthe
    Hädvigg skrev 2009-06-16 22:15:20 följande:
    Det är många som förväntar sig att bröllopet ska bli "den bästa dagen i ens liv". Är det förväntningar om att allt ska bli perfekt (med stor risk att något går snett)? Jag njöt av min dag och hade precis det bröllop jag ville ha, men ärligt så har jag haft många fantastiska dagar både före och efter. Livet är mycket större än en fest en dag (även om det är för att fira kärleken).
    För mig är bröllopsdagen den största dagen i mitt liv, hittills i alla fall. Vi har fått två underbara älskade döttrar efter att vi gift oss, och visst är det stort att få och föda barn, men ska jag välja ut en dag i mitt liv som den bästa, så är det ändå dagen som jag gifte mig.
  • bambilina

Min kusins äktenskap höll i bara ett år. Hon hade drömbröllopet, hennes ex hade friat uppe på Tilde, osv osv.. Jätte romantiskt! Dom hade varit ihop i 3 år innan dom gifte sig....

Men nu så sitter dom båda och betalar av lånet... 7 år senare...

• Alfonsina
    pysslar skrev 2009-06-17 11:40:42 följande:
    Ett billån är isåfall också ett "dåligt" lån, då bilen snabbt förlorar värde, samma med möbler vitvaror osv. Varför nöja sig med ett budget bröllop om man drömmer om en stor fest? Då kan man lika gärna köpa en rostig golf för 5000 och betala kontant än dra på sig lån och köpa en medelbil för 90 000.
    Självklart är även ett billån ett sämre lån än ett huslån. Och att låna till möbler och vitvaror är inte helelr att rekommendera. Buffert kanske ?
  • j 3 n N y

Ursäkta men jag kan inte låta bli, ni som anser att det är rent av förkastligt att låna till sånt man inte kan sälja, t.ex. en lägenhet eller en bil, hur ställer ni er till studielån? Någon som vill köpa mina 20 poäng nationalekonomi för jag har då ingen nytta av dem

Trist att börja sitt äktenskap med skulder = trist att börja sin karriär med skulder

• pysslar
    Alfonsina skrev 2009-06-17 13:04:52 följande:
    Självklart är även ett billån ett sämre lån än ett huslån. Och att låna till möbler och vitvaror är inte helelr att rekommendera. Buffert kanske ?
    Självklart är det bästa att ha en buffert, men har man inte det så kan man låna. Vill man ha ett stort bröllop, så kan man lika gärna låna till det som att låna till en bil. Det är ju ändå ngt man måste betala tillbaka hur som helst. En ny bil är inte värd många kronor efter 10år, ett äktenskap är förhoppningsvis livslångt. Det är väll ändå det som är tanken ... sen får man leva med sina skulder och förhoppningsvis så tycker man att det var värt det.
  • Jennie med ie

Jag tycker ofta att det är dumt att låna till bröllop, helt enkelt för att många som gör det har en märklig inställning till ekonomi. Det är alltså inte lånet som sådant jag har nåt emot utan mångas resonemang kring det. Många är t ex naiva och 100% säkra på att det aldrig ska ta slut så det gör inget om de betalar i 20 år.... För många blir lånet till bröllopet en startsträcka till en massa andra mindre lån som till slut gör dem skuldsatta upp över öronen. O s v... Så, man bör verkligen täbnka sig för både en och sjutton gånger. Det ska man förvisso med alla lån, men ännu mer när det gäller lån på sådant man sedan inte kan sälja t ex för att kunna återbetala...'

Argumentet emot lån till bröllopet som lyder "varör börja ert gemensamma liv med skulder" är dock lite fånigt, många många många som gifter sig idag har ju skulder redan innan Huslån t ex..

• Alfonsina
    pysslar skrev 2009-06-17 20:18:43 följande:
    Självklart är det bästa att ha en buffert, men har man inte det så kan man låna. Vill man ha ett stort bröllop, så kan man lika gärna låna till det som att låna till en bil. Det är ju ändå ngt man måste betala tillbaka hur som helst. En ny bil är inte värd många kronor efter 10år, ett äktenskap är förhoppningsvis livslångt. Det är väll ändå det som är tanken ... sen får man leva med sina skulder och förhoppningsvis så tycker man att det var värt det.
    Bilen ska vara avbetald på som längst sex år... Och dagen efter bröllopet (eller resan) så finns inget kvar, dagen efter du har köpt en bil kan du i värsta fall sälja den. Går inte att jämföra!
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???