• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Ärla Minou
    snuttP skrev 2009-06-16 18:40:32 följande:
    Men grejen är den.. har man inte råd att spara så har man inte råd att betala tillbaka på ett lån. Visst man vill kanske gifta sig NU, men nja.. jag personligen skulle verkligen inte vilja gå och betala för mitt bröllop i 30 år.
    Jo för man kanske har råd att spara...bara det att man inte vill vänta med sitt bröllop...eller? Man kan ha råd att spara 2000 i månaden, vill använda hälften av den summan till ett buffertsparande och hälften till ett bröllopssparande bara det att man inte vill vänta i 10 år med att gifta sig?

Till TS: Jag tycker det inte är så stor vits att moralisera över det här med lån. Men man måste vara nykter. Hur stabil är ens ekonomi? Skulle man har råd att betala lånet även om man blev sjukskriven/arbetslös etc? Har man andra buffertar och lite luft i systemet eller lever man riskabelt, på marginalen och utan en enda sparad krona? Sådant får man ta med i beräkningen.

Sen tycker jag man ska fråga sig vad i bröllopet som känns viktigt för en. Och vad man bara tror att man måste. Vad har du drömt om, vad har din blivande man drömt om i bröllopsväg. Vissa saker passar som en härlig fantasi eller avnjuts bäst på bio och annat går att förverkliga. Vill man ha ett filmbröllop? Blir det det fast man har skavsår, sin helt vanliga underbara men till vissa delar knasiga släkt där och ens barn kissar på sig eller blir det ett antiklimax då? Osv osv. Bröllop är givet en kompromiss mellan minst två viljor och dessutom en ekonomi. Vad är viktigt? Vad kan man stryka?
  • snuttP

Ärla Minou skrev 2009-06-16 19:06:57 följande:

Jo för man kanske har råd att spara...bara det att man inte vill vänta med sitt bröllop...eller? Man kan ha råd att spara 2000 i månaden, vill använda hälften av den summan till ett buffertsparande och hälften till ett bröllopssparande bara det att man inte vill vänta i 10 år med att gifta sig?Till TS: Jag tycker det inte är så stor vits att moralisera över det här med lån. Men man måste vara nykter. Hur stabil är ens ekonomi? Skulle man har råd att betala lånet även om man blev sjukskriven/arbetslös etc? Har man andra buffertar och lite luft i systemet eller lever man riskabelt, på marginalen och utan en enda sparad krona? Sådant får man ta med i beräkningen. Sen tycker jag man ska fråga sig vad i bröllopet som känns viktigt för en. Och vad man bara tror att man måste. Vad har du drömt om, vad har din blivande man drömt om i bröllopsväg. Vissa saker passar som en härlig fantasi eller avnjuts bäst på bio och annat går att förverkliga. Vill man ha ett filmbröllop? Blir det det fast man har skavsår, sin helt vanliga underbara men till vissa delar knasiga släkt där och ens barn kissar på sig eller blir det ett antiklimax då? Osv osv. Bröllop är givet en kompromiss mellan minst två viljor och dessutom en ekonomi. Vad är viktigt? Vad kan man stryka?
    Men då känner jag i alla fall. Att antingen väljer man att spara allt man kan och gifter sig så fort man har pengarna. Eller så väntar man 10 år, eller så gifter man sig för dom pengarna man har och väljer bröllop efter plånboken.
  • Ärla Minou
    snuttP skrev 2009-06-16 19:09:15 följande:
    Ärla Minou skrev 2009-06-16 19:06:57 följande:
    Men då känner jag i alla fall. Att antingen väljer man att spara allt man kan och gifter sig så fort man har pengarna. Eller så väntar man 10 år, eller så gifter man sig för dom pengarna man har och väljer bröllop efter plånboken.
    Det låter bra och skönt och enkelt att ha en så avslappnad syn på det hela För mig är stora dyra bröllop inget jag eftersträvat så för mig är det också lätt. Ville bara invädna mot resonemanget att kan man inte spara har man inte råd att låna. Frågan är ju mer vad man tycker är legitimt att låna till. Folk lånar till bilar till exempel. Utan att någon säger åt dem att har de inte råd att spara ihop till bilen så har de itne råd att låna till den heller.
  • Tessa

Jag menar att det finns alltid avundsjuka på vad andra folk har.
    Mycket vill ha mer.
    Det är väl därför endel lånar till att "bättra" på sins status.
    Dom som nu känner att dom måste ha materiella saker för att vara lyckliga.
    För visst finns det såna, som inte har råd, men tar ett lån för att inte ha sämre bil, tv mm än grannen.

Jag vet inte hur folk som knappt har råd att överleva, har råd med lån.
    Ni får fråga en av dom.
    Jag är som sagt ingen expert i detta ämne utan jag spekulerar bara i varför endel tar lån till resor, bröllop och andra saker som endel av er aldrig skulle tänka tanken på att låna till.
    Men alla är vi som sagt olika.
    Ni uttrycker era åsikter och jag mina.

Vad folk vill lägga sina pengar på oavsett om dom är sparade eller lånade är deras ensak.
    Tål att upprepas gång på gång

• Alfonsina
    Tessa skrev 2009-06-16 19:14:21 följande:
    Jag menar att det finns alltid avundsjuka på vad andra folk har.Mycket vill ha mer.Det är väl därför endel lånar till att "bättra" på sins status.Dom som nu känner att dom måste ha materiella saker för att vara lyckliga.För visst finns det såna, som inte har råd, men tar ett lån för att inte ha sämre bil, tv mm än grannen.Jag vet inte hur folk som knappt har råd att överleva, har råd med lån.Ni får fråga en av dom.Jag är som sagt ingen expert i detta ämne utan jag spekulerar bara i varför endel tar lån till resor, bröllop och andra saker som endel av er aldrig skulle tänka tanken på att låna till.Men alla är vi som sagt olika.Ni uttrycker era åsikter och jag mina.Vad folk vill lägga sina pengar på oavsett om dom är sparade eller lånade är deras ensak.Tål att upprepas gång på gång
    Ensak och ensak, många hmanar ju hos Kronofogden tyvärr (fler än vad man tror!) och dessa skulder blir ju sällan betalda. Får man sen skuldsanering så har ju någon annan betalat i slutänden...
  • snuttP

Ärla Minou skrev 2009-06-16 19:13:53 följande:

Det låter bra och skönt och enkelt att ha en så avslappnad syn på det hela För mig är stora dyra bröllop inget jag eftersträvat så för mig är det också lätt. Ville bara invädna mot resonemanget att kan man inte spara har man inte råd att låna. Frågan är ju mer vad man tycker är legitimt att låna till. Folk lånar till bilar till exempel. Utan att någon säger åt dem att har de inte råd att spara ihop till bilen så har de itne råd att låna till den heller.
    Jag håller med dig.. Klart man kan ha råd ändå.. Men vissa saker kan jag i alla fall anse som mer viktiga än andra. Att gifta sig imorron eller att skaffa bil för att kunna ta sig till jobbet är inte riktigt samma sak för mig. Så om jag får ändra lite på det jag skrev..

Att ha råd att sprara eller betala tillbaka lån är inte samma sak. Dock anser jag att "onödiga" saker sparar man till, "viktiga" saker kan man låna till. Jag själv anser inte att ett bröllop för 200 000:- är nåt viktigt, men en säker bil eller ett hus kan va det.
  • Lillmorsan

hällre låna till att gifta sig änn att låna för att åka på ett som det var någon som hade en tråd om

• Tessa

Men det är ju inte bara folk med lån som hamnar hos fogden.
    Det kan ju folk utan lån med göra.
    Och deras ekonomi är väl också deras ensak.
    Det är väl ingen som planerat att hamna hos fogden.
    Det är inte många som beviljas skuldsanering heller.
    Ska vi hacka på alla andra utstötta i samhället som vi med måste betala för när vi ändå håller på eller??

• Ärla Minou
    snuttP skrev 2009-06-16 19:19:51 följande:
    Ärla Minou skrev 2009-06-16 19:13:53 följande:
    Jag håller med dig.. Klart man kan ha råd ändå.. Men vissa saker kan jag i alla fall anse som mer viktiga än andra. Att gifta sig imorron eller att skaffa bil för att kunna ta sig till jobbet är inte riktigt samma sak för mig. Så om jag får ändra lite på det jag skrev..Att ha råd att sprara eller betala tillbaka lån är inte samma sak. Dock anser jag att "onödiga" saker sparar man till, "viktiga" saker kan man låna till. Jag själv anser inte att ett bröllop för 200 000:- är nåt viktigt, men en säker bil eller ett hus kan va det.
    Jag tycker också att det är en bra princip att leva efter. Men tror att det kan funka för folk att göra små avsteg från den vid något enstaka tillfälle i livet. Men att låna jättesummor som 200 000 känns ju risky när det är till något så flyktigt. En bil går ju iaf att sälja även om man inte får tillbaka hela lånesumman.
  • Anonym (nästa år)

Hej Ts. Grattis till bröllopet. Ha inte orkat läsga igenom alla sidor=).. Vi ska gifta oss den 17:e Juli nästa år och vårt bröllop kommer kosta runt 30 000-40 000kr. MEN.. det är festen som kommer kosta. Klänning ha ja hittat en underbar på tradera för 1700kr. vill inte lägga så mycket på kläderna men denna e kanon... Min sambo ska hyra. Vi kommer vara runt 40 personer och vi ska vara på ett slott och det kommer kosta runt 25000kr med mat och dricka till maten och sedan får var och en köpa sin egen dryck efter maten. Men iaf skulle jag säga att köp lite saker då och då så märker ni inte av kostnaden. istället för att köpa fina inbjudningskort så köp vanliga i en vanlig affär för typ 30 kr för 10 st.. det går göra mycket innan så man inte märker av att det blir så dyrt.. Kan säga att om ja inte haft pengar sparade så hade ja med kunnat tänka mig att tagit ett lån.. kommer blir den bästa dagen i ens liv.. Lycka till=)kram

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???