• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Cocco

Det är faktiskt gratis att gifta sig i Sverige.
    Dessutom kan man ha en lite middag för de närmsta hemma så behöver det inte bli särskilt dyrt.

Att låna till ett stort bröllop tycker jag är vansinne men det är ju jag.

• Hädvigg

Det är många som förväntar sig att bröllopet ska bli "den bästa dagen i ens liv". Är det förväntningar om att allt ska bli perfekt (med stor risk att något går snett)? Jag njöt av min dag och hade precis det bröllop jag ville ha, men ärligt så har jag haft många fantastiska dagar både före och efter. Livet är mycket större än en fest en dag (även om det är för att fira kärleken).

• vadskajaghetadå

i mina ögon är det idiotiskt att låna.
    Sen anser jag att man bör mätta mun efter matsäck.
    vissa anser ju att de inte vill gifta sig alls om de inte har råd med drömbrölloppet, men man märker ju vad det är som är viktigt då, inte att gifta sig utan festen och att ha råd att bjuda in folk till detta evenemang.

sen att sitta på ett jävla lån och vara skild, jo vad kul!

som min mamma och pappa som gifte sig efter 26 år och skilde sig efter 27. tror inte dom är ensamma!!!

• moasmamma07

jag skulle personlign gifta mig med min sabo var som hälst,när som , måste du verkligen ha mat för 20 000? jag skulle skita i gästerna, klänning osv! att lova att älska han är det ända jag vill! jag tycker att det är dumt att vänta ni har varandra nu, ta vara på det, man lever bara en gång, är nu maten ect. så viktig så låna, men då tycker ialla fall du och jag att olika saker är viktiga, men alla har sin dröm!

• pysslar

Jag kan inte varför det skulle vara så hemskt, har man ekonomin till att betala tillbaka lånet så varför inte.

• Anonym (*-*)
    pysslar skrev 2009-06-17 01:44:25 följande:
    Jag kan inte varför det skulle vara så hemskt, har man ekonomin till att betala tillbaka lånet så varför inte.
    Har man inte ekonomi för att kunna spara så hur ska man klara av lånet?
  • Anonym (Gjort det)

Jag har inte orkat läsa hela tråden, utan bara trådstarten. Jag kan bara säga att jag inte tycker det är hemskt att låna till bröllopet. Det gjorde jag och min man. Vi valde att låna för att vi inte ville vänta i flera år. Men man måste ju istället betala för det i flera år efter, men jag tyckte det var värt det!! Sedan valde vi att ha ett "budget"bröllop, så vi behövde inte låna så mycket. Lycka till med bröllopet!

• Ärla Minou

Anonym (*-*) skrev 2009-06-17 08:40:04 följande:

Har man inte ekonomi för att kunna spara så hur ska man klara av lånet?
    Kör du samma resonemang när det gäller billån, huslån mm? Om jag har hög lön, en buffert på banken som jag vill ha kvar. Kan betala säg en tredjedel för något rakt av men behöver låna resterande belopp och då binder upp mig i två år för en summa jag vet att jag kan betala och ändå ha marginaler JUST bara för att jag vill ha "saken" NU utan att rasera min buffert. På vilket sätt har jag då inte råd att låna? Att låna kan vara ett sätt att slippa vänta även när man har gott om pengar. Sen kan man tycka att det är moraliskt fel (dvs om man blir upprörd över när andra lånar) eller känna att det skulle vara fel i ens egen situation men det är en annan sak än att hävda att man inte har råd att låna bara för att man inte vill vänta.
  • TessaS

nu var det inte ställt till mig men jag slänger mig in med dödsförakt...
    Jag tycker det är skillnad när jag lånar till något som är en säkerhet... banken ser det så också, därför det är bättre ränta på hus och billån, än på blancolån.
    Går det åt helvete så kan jag sälja huset, men få är intresserade av att köpa min minnen från bröllopet.
    Så resonerar jag.
    Ärla Minou skrev 2009-06-17 09:57:53 följande:

Anonym (*-*) skrev 2009-06-17 08:40:04 följande:
    Kör du samma resonemang när det gäller billån, huslån mm? Om jag har hög lön, en buffert på banken som jag vill ha kvar. Kan betala säg en tredjedel för något rakt av men behöver låna resterande belopp och då binder upp mig i två år för en summa jag vet att jag kan betala och ändå ha marginaler JUST bara för att jag vill ha "saken" NU utan att rasera min buffert. På vilket sätt har jag då inte råd att låna? Att låna kan vara ett sätt att slippa vänta även när man har gott om pengar. Sen kan man tycka att det är moraliskt fel (dvs om man blir upprörd över när andra lånar) eller känna att det skulle vara fel i ens egen situation men det är en annan sak än att hävda att man inte har råd att låna bara för att man inte vill vänta.
  • Ärla Minou
    TessaS skrev 2009-06-17 10:00:09 följande:
    nu var det inte ställt till mig men jag slänger mig in med dödsförakt...Jag tycker det är skillnad när jag lånar till något som är en säkerhet... banken ser det så också, därför det är bättre ränta på hus och billån, än på blancolån.Går det åt helvete så kan jag sälja huset, men få är intresserade av att köpa min minnen från bröllopet. Så resonerar jag.Ärla Minou skrev 2009-06-17 09:57:53 följande:
    Så resonerar jag med Så för mig känns det inte som en god idé att låna stora belopp till ett bröllop. Men om någon gör en hållbar kalkyl som inte är en glädjekalkyl dvs faktiskt vet att de kommer att kunna betala tillbaka (händer ofta att folk betalar tillbaka "mindre" blancolån så det är inte ett orealistiskt antagande) så tycker jag inte att det är något konstigt med det. Väcker det väldigt starka känslor när andra gör så så tycker jag man ska fundera på varför. Skriver man mer för att berätta hur man själv känner inför att ta ett sånt lån så är det en annan sak. Men försöker man slå fast att man inte kan ha råd att låna om man inte har "råd" (= egentligen inte vill vänta) att spara då har man antingen missförstått eller moraliserar.
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???