• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym

Nu vill jag inte oroa dig.. jag började raka mig vid 13 års ålder då jag började bli sexuellt aktiv. Men jag va otroligt tidig med att ha sex och din dotter har säkert inte det. Tycker ni ska prata om det.
    Jag och min mamma och alltid kunnat prata om saker, hon kanske inte alltid gillat vad jag sagt men har alltid tyckt det var skönt att jag var ärlig mot henne..
    När jag fick min mens så fick jag en blomma av mamma som skulle välkomna mig till kvinna. det tyckte jag var jätte fint och verkligen något jag ska föra vidare om jag får en dotter.
    Hoppas ni får prata och att din oro släpper.
    Kramar till er

• Kya
    Anonym skrev 2009-06-17 16:28:07 följande:
    Nu vill jag inte oroa dig.. jag började raka mig vid 13 års ålder då jag började bli sexuellt aktiv. Men jag va otroligt tidig med att ha sex och din dotter har säkert inte det. Tycker ni ska prata om det. Jag och min mamma och alltid kunnat prata om saker, hon kanske inte alltid gillat vad jag sagt men har alltid tyckt det var skönt att jag var ärlig mot henne.. När jag fick min mens så fick jag en blomma av mamma som skulle välkomna mig till kvinna. det tyckte jag var jätte fint och verkligen något jag ska föra vidare om jag får en dotter. Hoppas ni får prata och att din oro släpper. Kramar till er
    då kan jag o-oroa med att säga att jag rakade mig långt innan jag debuterade sexuellt, och tanken var inte att jag rakade mig för en eventuell killes skull. jag rakade mig för att för det första tyckte jag inte om håret där nere, och sen för att de andra tjejerna i klassen gjorde det, och ärligt talat betyder det jättemkt att vara likadan som de andra tjejerna! så det kan vara av en så enkel grej som gemenskapen.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Anonym

TS det enda jag tänker på att om någon påverkat henne till detta? Grupptryck eller sexuelt aktiv, de är viktiga frågor. Men om hon VILL raka sig så låt henne göra det.

För mig var det tvärtom... när jag var typ 16 (inte oskuld då) så kom min morsa skitstolt ut från toan och visade upp sin nyrakade mus!!
    Det dröjde låååång tid innan jag rakade mig och det var endast för jag ville prova hur det var...

• Anonym

ts.

jag började nog också raka mig när jag var 12! hade inte så mkt hår då, men ändå. inga konstigheter med det tycker jag nog...

• Anonym

jag vet inte hur tidigt alla får hår där men jag hade då inte hår när jag va 12 kanske är att hon skäms och inte vill visa de ifall dom andra i hennes klass inte har hår?

• Sephiroth
    Anonym skrev 2009-06-17 16:42:43 följande:
    jag vet inte hur tidigt alla får hår där men jag hade då inte hår när jag va 12 kanske är att hon skäms och inte vill visa de ifall dom andra i hennes klass inte har hår?
    Jag tror nog att de flesta har fått hår vid 12.... XD
    Vi älskar dig redan lilla Bäbis!
  • Anonym (e)

Nä jag hade heller inget hår då!!

Sephiroth skrev 2009-06-17 16:57:36 följande:
  • Anonym (Rakar mig)
    Sephiroth skrev 2009-06-17 16:57:36 följande:
    Jag fick mens som 15åring, håret kom väl när jag var 14+, men jag var också en av de sena i utvecklingen. Efter ett sommarlov kom jag till skolan med både bröst, hår och mens =) Inte en jäkel kände igen mig haha.
  • virre85

Jag började raka mig i den åldern och hel rakar mig fortfarande, jag tycker helt enkelt inte om hår.
    Men varför din dotter rakar sig kan du nog inte få veta om du inte frågar, men jag tror inte det är någon konstig anledning.

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....