• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym (snurre sprätt)

Mitt råd:

Köp henne bra rakhyvlar och medel mot röda prickar... =)

Stötta din dotter och moralisera inte

• Avoria

Jag började raka mig mellan benen som 12 åring och på benen som 13 åring. Är idag fullt frisk både fysiskt & psykiskt, haha.
    Jag tycker din dotter kan få göra precis som hon vill när det kommer till rakat eller ej... ^^

• AminasmammaElin

Jag var nog också i den åldern när jag började raka mig. Och har inte blivit ett freak för det=) haha =) är nog ingen fara alls.

• NSternhag

Min syster som är 13 rakar både underlivet, benen och armhålorna - jag kan tycka att det är lite tidigt, men hon gör det av precis samma anledning som gjorde att jag började... Vi känner oss fräschare utan en massa hår... Men hon har egen rakhyvel och hon har ju valt att själv börja raka sig så varför göra en stor grej av det liksom? Själv började jag när jag var 11.

• Pysselgalningen

äähhsch, köp henne en egen rakhyvel, lite intimtvål och nått som är bra mot prickarna (om hon vill använda sånt).

Jag var själv i den åldern när jag började och det är inget fel på mig psykiskt om man skulle börja spekulera i om det är farligt på nått sätt.
    Har hon fått mensen än så kan det bero på det med. För vem vet inte hur äckligt det blir med blodklumpar i håret?! Än värre när de hinner torka och börja skava *iiiiiicks!*

• cavat

Hjälp vad jag måste vara "omodern"! Har inte ens tänkt tanken på att min (nu bara treåriga) dotter skulle börja raka sig och kanske tom ha sex när hon bara är 12 år!!! Jag får panik, kan man låsa in dem tills de blir myndiga?
    Själv höll jag på med hästar och frågade "chans" på killarna i min klass i den åldern, hade ingen tanke på sex och sådant. Ack, ack, annat var det på min tid. Jag börjar väl bli gammal och mossig.

• Anonym (förstår mamman)

nu har jag inte läst igenom alla inlägg i tråden... men många verkar vara på linjen att det inte är så många andra tjejer som har fått hår där nere och därför rakar hon. jag tror att det kan vara tvärt om... en tjej har börjat å då vill ingen annan vara utanför.

sen håller jag med mamman. om jag hade en 12-åring som börjat emd detta så tidigt skulle jag reagera likadant. barnet är bara 12 år. hon ska inte ens veta att man kan raka sig där nere!

men som en annan skrev att eftersom du har sett rakhyveln i duschen så kan det ju vara en idé att börja prata med henne utifrån det.

• vickitoria

Köp en egen rakhyvel och en bra rakgel till henne istället! Att hon rakar sig kan du nog tyvärr inte göra något åt men att hon använder din mans rakhyvel kan du förhindra!

• MissJulie

Jag har inte orkat läsa alla inläggen men:

1) hur MYCKET har hon rakat? Bara bikinilinjen känns ju helt ok, men om hon rakar av allt så är det ju väldigt tveksamt tycker jag... Det är ju nån nymodighet (haha nu låter jag som en pensionär) från porrindustrin som går hand i hand med analsex - dvs många känner sig tvingade till det fast de eg inte vill. Varför vilja se ut som en 7-åring när man just har fått könshår?

2) VARFÖR rakar hon? Om det är för att hon känner sig ofräsch så räcker det ju med bikinilinjen eller om det är för att hon är den enda med hår.. ja, nån måste ju vara först... men då känns det lite mer förståeligt.. Om det är för att "alla andra gör det", då är det mest tragiskt.

En kompis till mig började raka allt väldigt tidigt och när hon var 25 sa gyn till henne att hon började få ärrbildningar av all rakning som aldrig skulle gå bort. Hon slutade tvärt. Det kan ju vara ett argument som kanske funkar på en ung tjej?

Jag tycker absolut du ska ta upp det med henne men väldigt försiktigt och inte påhoppande på nåt vis. Du kan ju ge henne tips på bra rakhyvlar och att hon ska raka åt ett visst håll osv, och samtidigt flika in alla moralkakor på ett bra sätt. Tex att det räcker med bikinilinjen, att alla ser olika ut, att man bara rakar så mkt man själv vill, bla bla bla...

Lycka till!

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....