• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • High Heel Bitch

Varför skulle det vara så farligt om hon gjorde det? Förstår inte riktigt..

• Ord blind

Började själv raka ganska tidigt och i tillägg det är sommar!! Hon är ju ganska "tidig" om hon har full behåring, känns väl sådär kul att ha full buske när alla andra är släta och man ska till stranden? Det är väl inget att haka upp sig på att hon rakar sig? Det är ju värre om hon börjar skära sig eller något annat allvarligt! Det finns problem och så kan man skapa problem. Det är min åsikt.

• Anonym (ungmamma)

jag rakade mig i underlivet när ja va 12år då började ja känna mig äcklad utav allt hår som stack ut på sidorna vid troskanten..
    då kände ja bara att ja ville få bort dä som stack ut.. så därför började ja rak när ja va 12år..
    så du ska egentligen inte vara orolig över att din dotter gör dä för dä e som sagt grupptryck och sen vill hon känna sig fräch och inte äcklig..
    så mitt råd till dig är att bara sötta henne till 100% om hon skulle fråga dig någe..
    och att du kan fråga henne om hon gjort det eller inte..
    det är inte farligt och fråga..

• ingra

Jag  är inte lastgammal 35 år. Inte fan rakade jag musen när jag var 12... Herregud. Att få hår är ju en naturlig sak. Mina vänner i klassen hade alla hår och de var ju ett bevis på att man blivit lite äldre likaså med menstruationen inge mer med de. Varför ska man raka av könshåret i den åldern??
    Inte fan gjorde min 12 åring de som idag är 16. I dag kanske hon på sin höjd tunnar ut och rensar lite men inte var de aktuellt som 12 åring. Det är ju nått man knappt kände till i den åldern. Inte fan visste jag att tjejer rakade musen i 12 års ålder. Då måste dem fått lära sig de nånstans. Kanske att man testade att raka benen eller armhålan. Håret behövs ju även av en anl för att hålla bakterier borta. Som vuxen vet du sånt men inte som barn.
    //
    Mamma till snart 4 döttrar

• Bite me

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-17 19:15:19 följande:

Anonym (mamma) skrev 2009-06-16 22:15:16 följande:
    Ehm, det är ju inte privat om hon är tolv och ditt barn och du misstycker, eller hur?Jag tycker du gör rätt som ifrågasätter detta. Det är inte vidare bra att en så ung sak ska börja falla för normtrycket, även om jag kan förstå att hon gör det. :/
    "ung sak" *asgarv*
  • Anonym
    ingra skrev 2009-06-17 20:03:18 följande:
    Jag  är inte lastgammal 35 år. Inte fan rakade jag musen när jag var 12... Herregud. Att få hår är ju en naturlig sak. Mina vänner i klassen hade alla hår och de var ju ett bevis på att man blivit lite äldre likaså med menstruationen inge mer med de. Varför ska man raka av könshåret i den åldern??Inte fan gjorde min 12 åring de som idag är 16. I dag kanske hon på sin höjd tunnar ut och rensar lite men inte var de aktuellt som 12 åring. Det är ju nått man knappt kände till i den åldern. Inte fan visste jag att tjejer rakade musen i 12 års ålder. Då måste dem fått lära sig de nånstans. Kanske att man testade att raka benen eller armhålan. Håret behövs ju även av en anl för att hålla bakterier borta. Som vuxen vet du sånt men inte som barn. //Mamma till snart 4 döttrar
    inte för att vara elak nu,men min kusin är 30 och hon säger att det var så "då".att det var häftigt att ha hår.medans at tdet nu är mer äckligt,allt ska vara renrakat.se bara på alla reklamer mm.finns inget som heter naturlig hårväxt mm,jo men det får inte finnas i dagen läge.själv hoppas jag att det kommer tillbaka,att det är fräckt med hår,slipper man hålla på och trixa där nere jämt. hoppas du inte tar illa upp,är absolut inget illa.
  • Anonym

Ursäkta att jag avviker från trådens ämne, jag vill bara erinra 15gravid om att långt ifrån alla trettonåringar är sexuellt aktiva. Kanske känns främmande för dig att det kan förhålla sig så men så är det (tack och lov!).

• Mollie77
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 16:16:20 följande:
    vänner? det sa jag aldrig, folk jag känner är en helt annan sak, iaf för mig.. men det är nog ett allt vanligare resonemang, tyvärr för det är väldigt lätt att få en abort, konsekvenserna är något många tänker på efteråt..
    Ok men folk man bara känner brukar ju i regel kanske inte berätta att dom gjort abort till folk dom inte är vänner med utan bara känner{#lang_emotions_undecided}

Jag blir lika förundrad varje gång jag hör att folk kör utan livlina{#lang_emotions_frown}
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • ingra
    Anonym skrev 2009-06-17 20:44:33 följande:
    inte för att vara elak nu,men min kusin är 30 och hon säger att det var så "då".att det var häftigt att ha hår.medans at tdet nu är mer äckligt,allt ska vara renrakat.se bara på alla reklamer mm.finns inget som heter naturlig hårväxt mm,jo men det får inte finnas i dagen läge.själv hoppas jag att det kommer tillbaka,att det är fräckt med hår,slipper man hålla på och trixa där nere jämt. hoppas du inte tar illa upp,är absolut inget illa.
    Jag tar inte illa vid mig. Rakar mig själv men jag började definitivt inte som 12 åring utan var betydligt äldre än så. Jag känner mig oxå fräschare och renare som rakad men skulle aldrig nånsin uppmana min 12 åring att raka av könshåret från musen.

Att ha hårväxt är inget man ska skämmas över och om man  nu skulle ha en jättebuske kanske man kan klippa ner den lite isf men att ta bort allt tycker inte jag är rätt.

I dagsläget är de lite svårt att raka sig när man har en jättekula framför. Min gubbe skulle jag inte sätta en rakhyvel i handen på för att raka mig... För jag vill inte råka bli skuren.

//
    Snart 4 barns mamma
  • MiZZMaGiKa

Hej
    Jag är inte lastgammal, 28 år och jag kan ju tycka att raka sigf vid 12 år ganska tidigt! jag var betydligt äldre än 12 när jag började raka mig. Fast å andra sidan är ungdomaran mycket mer tidiga med allt sånt nu än på "min tid".

Jag tycker nog visst att du kan tala med henne om det. Du är ju hennes mamma och tycker nog att man ska kunna prata om sånt då. Lycka till/Monica

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....