• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Disan

TS inte spelar det ngn roll om hon rakar sig eller inte, trivs hon bättre så är det väl okej? Behöver ju inte vara ngt sexuellt, hon kanske bara tycker att det är fult...

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • MartinaE

Ja du har rätt inlägg 250, sjuk OT. Väldigt onödigt och det är ingen som efterfrågat detta i tråden. Att flickan vill raka sitt underliv har inget att göra med tonårsaborter!

• Kya

hahaha, jag tycker det är underbart hur man kan gå från att raka bort könshår till tonårsaborter i samma tråd.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Mollie77
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 16:03:47 följande:
    av de jag känner som gjort aborter i tonåren har 90% gjort det för att det är ENKELT och för att man slipper använda kondom...det jag läst senaste tiden om våldtäkter handlar om att de ökar, huvudsakligen för att anmälningsfrekvenser har rusat i höjden...
    Märkliga vänner du har...slippa använda kondom,dom slipper använda huvudet oxå för de var bland de dummaste resonemang jag hört..
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • pepsigirl

Hej ts

Jag hade om det varit min 12 åring också reagerat. Jag hade inte tillåtit att hon rakat sig i nedre regionerna när hon inte är äldre.
    DU får försöka lägga fram det på ett snyggt sätt åt henne.

Hoppas det löser sig

kram

• MaDDelicious
    pepsigirl skrev 2009-06-17 16:14:03 följande:
    Hej tsJag hade om det varit min 12 åring också reagerat. Jag hade inte tillåtit att hon rakat sig i nedre regionerna när hon inte är äldre.DU får försöka lägga fram det på ett snyggt sätt åt henne.Hoppas det löser sigkram
    Varför ska du bestämma hur hon sköter sin nedre hygien? Om hon ex. tycker det är äckligt eller jobbigt med könshår, ska du då tvinga henne att ha det?
  • Phlippan87
    Mollie77 skrev 2009-06-17 16:13:38 följande:
    Märkliga vänner du har...slippa använda kondom,dom slipper använda huvudet oxå för de var bland de dummaste resonemang jag hört..
    vänner? det sa jag aldrig, folk jag känner är en helt annan sak, iaf för mig.. men det är nog ett allt vanligare resonemang, tyvärr för det är väldigt lätt att få en abort, konsekvenserna är något många tänker på efteråt..
  • Kya

men när man är i yngre puberteten och börjar bli kroppsmedveten tycker jag inte att det är schysst att mamma ska börja lägga sig i och förbjuda. vill hon av någon anledning raka sig där nere så är det väl hennes ensak, och en tolvåring ska väl ändå få ha lite privatliv utan att föräldrarna ska lägga sig i detta också?

så beror det ju på hur man rakar sig också. vem säger att hon inte trimmar bikinilinjen inför att bada med kompisarna?

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Anonym

Som de tidigare har skriivt, gör inte en sån stor sak utav det.

Fråga om hon använt rakhyveln, om så är fallet, sg till henne att du kan köpa egna rakhyvlar till henne. Brätta även nackdelar emd att raka underlivet. Men gör inte en sån stor grej utav det, för hennes skull.

Detta av egen erfarenhet.

• debban

Har bara läst ts,

mitt råd till dig är att ta med henne till affären och köpa henne egen rakhyvel och lödder så hon inte använder era.
    gör inte så stor grej av det men förklara att det är viktigt att hon har egna saker om hon vill raka sig eftersom man kan få infektioner och så om man använder andras.

att hon vill raka sig om hon har hår där är helt förståligt tycker jag då jag utgår ifrån hur jag själv va som tonåring och kom in i puberteten, alla utvecklas vi ju olika tidigt.

om du inte vet riktigt hur du ska lägga fram det till henne så skulle jag rekomendera att du bara frågar henne om hon behöver det, på så sätt undviker du att det blir en pinsam situation och så behöver hon inte skämmas över faktumet att hon blivit påkommen med att ha lånat pappas rakhyvel.

talar av erfarenhet.

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....