• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym (my goodness)

F-n jag tror jag började med _DEO_ när jag var 12. Inte tusan rakade man sig i underlivet då!! Om inte annat hinner man tröttna på allt jä-la rakande hela tiden... ;)

Jag tycker du _SKA_ moralisera! Barn behöver moraliseringar, speciellt i dessa dagar då de som bestämmer vad alla ska tycka och tänka är media och jämnåriga klasskamrater.

• drever
    MissJulie skrev 2009-06-18 09:46:25 följande:
    Jag har inte orkat läsa alla inläggen men:1) hur MYCKET har hon rakat? Bara bikinilinjen känns ju helt ok, men om hon rakar av allt så är det ju väldigt tveksamt tycker jag... Det är ju nån nymodighet (haha nu låter jag som en pensionär) från porrindustrin som går hand i hand med analsex - dvs många känner sig tvingade till det fast de eg inte vill. Varför vilja se ut som en 7-åring när man just har fått könshår? 2) VARFÖR rakar hon? Om det är för att hon känner sig ofräsch så räcker det ju med bikinilinjen eller om det är för att hon är den enda med hår.. ja, nån måste ju vara först... men då känns det lite mer förståeligt.. Om det är för att "alla andra gör det", då är det mest tragiskt.En kompis till mig började raka allt väldigt tidigt och när hon var 25 sa gyn till henne att hon började få ärrbildningar av all rakning som aldrig skulle gå bort. Hon slutade tvärt. Det kan ju vara ett argument som kanske funkar på en ung tjej?Jag tycker absolut du ska ta upp det med henne men väldigt försiktigt och inte påhoppande på nåt vis. Du kan ju ge henne tips på bra rakhyvlar och att hon ska raka åt ett visst håll osv, och samtidigt flika in alla moralkakor på ett bra sätt. Tex att det räcker med bikinilinjen, att alla ser olika ut, att man bara rakar så mkt man själv vill, bla bla bla... Lycka till!
    nämen hur får du ihop helrakat med anal och porr? jag gör det för jag tycker det är snuggt slönt och mera hygeniskt för min egna del..viktigt hr är väll att hursomhellst inte kränka dottern..hennes underliv liksom...bättre morsar pratar med henne om ev risker och erbjuder att köpa en egen fräsch rakhyvel så man slipper ev problem med ömmande bölder osv.
  • Anonym (LiiLoo)

Haha, när jag var 12 så blev man lite stolt när det började komma hår! Var först i gymnasiet (typ -91) vi började inse att man inte "får" ha hår någon annanstans än på skallen

• Anonym (my goodness)
    Mopsan skrev 2009-06-18 01:38:17 följande:
    Nja jag har svårt att se ett underliv vara vackert oavsett behåring eller ej. Och att håret finns där av en annledning jaha du det är ju ett logiskt resonemang. Underlivet är heller inte skapat för att stängas in i trosor och dyl du skippar allt sånt också då? Blindtarmen vad har den för mening? du väcker så många frågor men jag börjar lätt.
    Men var har du varit de senaste åren? Larm om bla ökade svampinfektioner pga rakade underliv, stringtrosor och tajta byxor. "Vanliga" trosor, som inte åker in i underlivet och lite lösare byxor är mycket bättre än ovanstående. Visst, inte helt "naturligt" heller, men det ger iaf underlivet lite luft. Det gör även behåring.

Var det du som skrev om mens i behåringen?? Öhh? Jag har aldrig fått det och jag rakar mig inte alltid. Jag får mens i tampongen jag.

Blindtarmen tror man att vi behövde för väldigt längesen när vi åt annan sorts mat, innan vi blev jordbrukare, om jag inte minns fel var det när vi åt gräs och sånt. Om det krävs mer energi för kroppen att ta bort något än att behålla det så behåller kroppen det, även om det är onödigt. Gäller även tex bröstvårtor hos män.
  • MissJulie
    drever skrev 2009-06-18 09:52:45 följande:
    nämen hur får du ihop helrakat med anal och porr? jag gör det för jag tycker det är snuggt slönt och mera hygeniskt för min egna del..viktigt hr är väll att hursomhellst inte kränka dottern..hennes underliv liksom...bättre morsar pratar med henne om ev risker och erbjuder att köpa en egen fräsch rakhyvel så man slipper ev problem med ömmande bölder osv.
    Jo, de båda sakerna kom ungefär samtidigt till vår "vanliga" värld (världen utanför porrvärlden alltså). Helrakat och analsex.

Hur kommer det sig att du tycker att det är snyggt att se ut som en 7-åring? Jo, för att idealet nu (från media, jämnåriga osv) säger det. Tror du nån såg ut så på 70-, 80- eller t.o.m. på 90-talet? Don't think so.
  • Anonym (LiiLoo)
    MissJulie skrev 2009-06-18 09:59:59 följande:
    Jo, de båda sakerna kom ungefär samtidigt till vår "vanliga" värld (världen utanför porrvärlden alltså). Helrakat och analsex. Hur kommer det sig att du tycker att det är snyggt att se ut som en 7-åring? Jo, för att idealet nu (från media, jämnåriga osv) säger det. Tror du nån såg ut så på 70-, 80- eller t.o.m. på 90-talet? Don't think so.
    Håller med, under min tonårstid minns jag inte att någon höll på att raka sig...
  • Anonym (Lisa)

Låter som min mamma som blev upprörd för att jag när jag var 15 började raka benen.

Så gjorde man minsan inte på hennes tid o hon var helt chockad...
    Tiderna förändras, modet förändras, ideal förändras. Ungdomar brukar vilja hänga med i hur det "ska vara" nu o föräldrar brukar chockerade stå bredvid o förfasa sig över hur deras barn gör.

Välkommen till världen som tonårsförälder. Välj dina strider mer noga än att ens bry dig om att hon rakar bikinilinje eller så. Du kommer få många större o mer betydelsefulla saker att ta itu med ändå o din dotter behöver att du åtminstonde har förståelse för helt betydelselösa saker som en enkel rakning...

• LyckligtSlut

Förstår dig men hon måste faktiskt få ha rätt till sin kropp så länge hon inte uppenbart skadar den. Det är vad jag tycker iaf. Hon gör det säkert för att de andra tjejerna i klassen gör det, skulle jag tro.

• drever
    MissJulie skrev 2009-06-18 09:59:59 följande:
    Jo, de båda sakerna kom ungefär samtidigt till vår "vanliga" värld (världen utanför porrvärlden alltså). Helrakat och analsex. Hur kommer det sig att du tycker att det är snyggt att se ut som en 7-åring? Jo, för att idealet nu (från media, jämnåriga osv) säger det. Tror du nån såg ut så på 70-, 80- eller t.o.m. på 90-talet? Don't think so.
    Nä men då är då och nu är nu och för min egan del skiter jag fullständigt i hur dom ser ut på film min mus är min och jag tycker den är skitsnygg rakad för min personliga åsiskt är att jag tycker 'är äckligt med kropps hår både på armar och ben och under armhålor ..men det är jag det. Men som sagt om nu dottern fortfarande vill raka sig är det bättre mamma köper bra skum och rakhyvel samt nått efteråt man kan smörja in . Jag tycker man har rätten om sitt underliv när man är 12 det är inget mamma ska hålla på och moralisera och lägga sig i flickan vill raka låt henne göra det. Man kan fråga varför , men om hon vill köra buske , landningsbana eller helrakat ska man få göra det utan att mamma stor och glor över en..
  • gutegirl

Om dottern skulle bleka anus skulle jag bli orolig, men att ta bort lite hår? Äh, det är ju inte så farligt, dottern tycker väl att det är snyggare utan

Förr var det nu fast djävligare desto värre, men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit dåligt!
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....