• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym (Skäggstubb)

Om du kommer prata med henne om detta, så tycker jag att för det första så ska du informera henne om att håret växer snabbare ju ofta man rakar. Och det blir verkligen inte snyggt efter ett tag.. (och hårstrårna kan bli riktigt tjocka.. tyvärr har det hänt mig)

Köp för guds skull rakhyvlar till henne också, så hon slipper använda din makes.
    Jag tror inte att han är så där jättesugen på att raka sig med samma rakhyvel som dottern haft och rakat sitt underliv med.

• Birgitta L

Svar till Anonym (mamma):

Eftersom du såg att rakhyveln låg i duschen efter det att din dotter duschat så är det ju en bra start till samtal att du frågar henne vad hon använt den till. Du behöver naturligtvis prata med henne. Fråga henne vad det är som gör att hon vill raka sig.

• Stålmamma

jag gjorde det oxå i den åldern inte för att vara sexig utan för jag tyckte dte va jätte pinsamt att va hårig där nere då näsan inga andra tjejer va det

• Anonym

Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:18:07 följande:

Om du kommer prata med henne om detta, så tycker jag att för det första så ska du informera henne om att håret växer snabbare ju ofta man rakar. Och det blir verkligen inte snyggt efter ett tag.. (och hårstrårna kan bli riktigt tjocka.. tyvärr har det hänt mig) Köp för guds skull rakhyvlar till henne också, så hon slipper använda din makes. Jag tror inte att han är så där jättesugen på att raka sig med samma rakhyvel som dottern haft och rakat sitt underliv med.
    det är bara en myt att håret blir grövre om man rakar sig..
  • Anonym (Skäggstubb)
    Anonym skrev 2009-06-16 22:25:37 följande:
    Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:18:07 följande: det är bara en myt att håret blir grövre om man rakar sig..
    Säg det till min könshår.
  • Anonym (inte alls)
    Anonym skrev 2009-06-16 22:25:37 följande:
    Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:18:07 följande: det är bara en myt att håret blir grövre om man rakar sig..
    inte här mycke grövre o mer hårväxt..lika dant på bena så det så.
  • Anonym

Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:26:45 följande:

du upplever det som grövre eftersom topparna inte är spetsiga längre för man rakar av det.. men det blir inte grövre och växer inte snabbare.
  • Suzanne takes you down

Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:26:45 följande:

Sjukt rolig replik...
  • FaberCastell

En intressant fråga är om det spelar nån roll om det är armhålorna hon rakar eller könet? Varför är det ena ok och det andra inte? Fundera på den.

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....