• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym (Olika)

Klart man utgår från sig själv därför skrev jag att allt som behövs är att ge bort en present...för jag utgick från mig själv :) MAn måste ju inte alltid ha en baktanke med en present och alltid börja diskutera saker! JAg som 12 åring ville inte det utan det kom naturligt...av sig själv!

Men man kanske måste förklara allt för sina döttrar för att dom inte ska ta åt sig på fel sätt men då har man redan hamnar lite snett tycker jag!

• Phlippan87
    Mollie77 skrev 2009-06-17 13:42:30 följande:
    Fast ska man raka sig som 12 åring? Tycker de är ngr år för tidigt..Varför ska allt va ok? De ska va string,de ska va rakat o allt ska va ok..Allt är inte ok...ok om hon ansar bikinilinjen,men tar hon bort allt hår så hade jag oxå reagerat..Hon är ett barn ngr år till o de där är inte ok.... De visar att kanske hon håller på med andra saker hon inte är mogen för..
    varför måste allt som har med underliv att göra vara sexuellt?? att hon bara för att hon rakar sig skulle göra annat hon inte är mogen för är nog inte så troligt, men visst, risken finns alltid... men det finsn risker med allt...
  • Phlippan87
    Mollie77 skrev 2009-06-17 14:03:50 följande:
    Eh jag skriver utifrån min åsisk o jag respekterar andras oxå..De jag ofta reagerar på är att allt ska va ok så tidigt... I samma takt så ökar våldtäkter o tonårsaborterna..Kanske ett samband? Jag menade överlag att allt ska va så ok o tidigt små töser blir sex symboler så tidigt.. JA man ska släppa sina barn men inte när dom är 12 kanske?? Kanske gör hon de för ingen annan fått hår där??Jag vet inte men jag skriver de jag tänker på så fortsätt du o gör likaså
    jag tror ärligt talat att anledningen till att våldtäkter har ökat är att anmälningsfrekevensen har ökat... sedan finns massor va rötägg till killar där ute...
    tonårsaborter är inte ett direkt problem i vårat samhälle tycker jag, kolla isf på USA istället, vissa delar av kalifornien är var fjärde graviditet en tonårsgraviditet... i sverige ca 0,15 %... problemet med tonårsaborter beror nog huvudsakligen på att det är så lätt att få genomförra en och riskerna med dem är väldigt sällan nämnda... därför har det blivit ett nytt preventivmedel för många, så andelen ungdomar som har sex har nog inte ökat särskilt mycket
  • Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 15:23:31 följande:
    jag tror ärligt talat att anledningen till att våldtäkter har ökat är att anmälningsfrekevensen har ökat... sedan finns massor va rötägg till killar där ute... tonårsaborter är inte ett direkt problem i vårat samhälle tycker jag, kolla isf på USA istället, vissa delar av kalifornien är var fjärde graviditet en tonårsgraviditet... i sverige ca 0,15 %... problemet med tonårsaborter beror nog huvudsakligen på att det är så lätt att få genomförra en och riskerna med dem är väldigt sällan nämnda... därför har det blivit ett nytt preventivmedel för många, så andelen ungdomar som har sex har nog inte ökat särskilt mycket
    Ta reda på fakta istället för en massa egna spekulationer som du inte har en aning om...
  • Mollie77
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 15:18:28 följande:
    varför måste allt som har med underliv att göra vara sexuellt?? att hon bara för att hon rakar sig skulle göra annat hon inte är mogen för är nog inte så troligt, men visst, risken finns alltid... men det finsn risker med allt...

De måste inte,men de kan va så..

Jag har själv vat barn o vet vad som händer med kropp o själ..

Risker finns alltid o då behöver man inte oroa sig då?

Sen finns de ju två aspekter du kan se att jag skrivit med mina inlägg,,

Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Mollie77
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 15:23:31 följande:
    jag tror ärligt talat att anledningen till att våldtäkter har ökat är att anmälningsfrekevensen har ökat... sedan finns massor va rötägg till killar där ute...tonårsaborter är inte ett direkt problem i vårat samhälle tycker jag, kolla isf på USA istället, vissa delar av kalifornien är var fjärde graviditet en tonårsgraviditet... i sverige ca 0,15 %... problemet med tonårsaborter beror nog huvudsakligen på att det är så lätt att få genomförra en och riskerna med dem är väldigt sällan nämnda... därför har det blivit ett nytt preventivmedel för många, så andelen ungdomar som har sex har nog inte ökat särskilt mycket
    Ja de är möjligt..Samtidigt har man hört att många blir tagna för äldre för dom betett sig äldre osv(med allt vad de innebär)...inte en anledning att våldföra sig på någon förståss
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Phlippan87
    Mollie77 skrev 2009-06-17 15:26:36 följande:
    De måste inte,men de kan va så.. Jag har själv vat barn o vet vad som händer med kropp o själ.. Risker finns alltid o då behöver man inte oroa sig då? Sen finns de ju två aspekter du kan se att jag skrivit med mina inlägg,,
    jag har också varit barn... enligt många är jag fortfarande en liten skitunge så... men inte var det något sexuellt med att jag började raka mig...
    Anonym skrev 2009-06-17 15:26:14 följande:
    Ta reda på fakta istället för en massa egna spekulationer som du inte har en aning om...
    ge mig gärna fakta... med källhänvisningar.. tills dess kommer jag säga vad jag TROR... finns inget förbud mot att spekulera, i så fall får du gärna visa mig det med
  • Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 15:29:26 följande:
    ge mig gärna fakta... med källhänvisningar.. tills dess kommer jag säga vad jag TROR... finns inget förbud mot att spekulera, i så fall får du gärna visa mig det med
    Det kan du leta upp själv men jag kan upplysa dig om att du har fel
  • Phlippan87
    Mollie77 skrev 2009-06-17 15:28:34 följande:
    Ja de är möjligt..Samtidigt har man hört att många blir tagna för äldre för dom betett sig äldre osv(med allt vad de innebär)...inte en anledning att våldföra sig på någon förståss
    mina vänner på ridskolan trodde jag var minst 14 pga mitt utseende, i verkligheten var jag 11... men att man ser och beter sig äldre än man är innebär inte att man tänker i sexuella banor.. jag började raka mig i ca 12-årsåldern, men sexdebuten kom 7 år senare.. fanns inget behov eller någon lust för mig innan dess så det hänger inte nödvändigtvis ihop, jag känner mig fräsch när jag inte har massa hår överallt
  • Phlippan87
    Anonym skrev 2009-06-17 15:30:45 följande:
    Det kan du leta upp själv men jag kan upplysa dig om att du har fel
    om jag nu har det så visa gärna.. jag tänker fortsätta säga vad jag tror tills någon motbevisar mina tankar...
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....