• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • DevilsDaughter

Antagligen har hon rakat sig av ren nyfikenhet.. Jag skulle nog låta det vara om det var min dotter. Men som någon annan sa, köp en egen rakhyvel till henne. Och kanske är det dax att börja prata om "blommor och bin?" Inte för att hon skulle vara redo för att ha sex än, men för att ni har pratat om det och att hon känner att hon kan prata med dig om det när det blir aktuellt.

• EmilochTilda
    Mollie77 skrev 2009-06-17 13:58:11 följande:
    Oj ja de där tänkte jag inte ens på..Hum så kan de ju vara...Jag minns att jag umgicks med en tjej som var tre år yngre änn mig o vi badade ofta..Men jag bytte alltid om innan vi gick till badhuset o bytte sen om på toan o duschade när jag kom hem...en gång kom en tjej i min klass o då var hon ju klart naken i duschen o hon är mörk o hade ju då massa hår där nere,,då sa min 3 år yngre vän...oj vad hon hade hår mellan benen de har ju inte du..Så ja,jag skämdes för o visa de.....
    Det var det jag menade i mitt första inlägg... Hon kanske gör det för att hon faktiskt har mer än alla andra och då e de klart det blir jobbigt på gympan m.m.
  • Mollie77
    EmilochTilda skrev 2009-06-17 13:55:34 följande:
    Men bara för att du inte tycker det är okej så måste man kanske acceptera andras åssikter?? Visst kan hon vara "för" ung men jag tycker det är fel av dig att säga att hon helt plötsligt "kanske" gör annat hon inte är mogen för?? Är inte det att vara lite väl fördomsfull??? Vem pratade om stringtrosor?? Jag är inte så gammal och kommer ihåg min tid i skolan speciellt i den åldern och det var tufft. Men tyvärr är inte vårt samhälle riktigt byggt för personerna "jag går min egen väg och är stolt över det" om man nu är 12, jag hoppas verkligen att vi kommer dit en dag men just nu tror jag att det kan vara svårt. Man lär sig ju så länge man lever och som förälder kan man ju alltid vara där och stötta men ibland måste man nog börja släppa och våga lite på sina barn.. Men det är bara min åssikt
    Eh jag skriver utifrån min åsisk o jag respekterar andras oxå..De jag ofta reagerar på är att allt ska va ok så tidigt...
    I samma takt så ökar våldtäkter o tonårsaborterna..Kanske ett samband?
    Jag menade överlag att allt ska va så ok o tidigt små töser blir sex symboler så tidigt..
    JA man ska släppa sina barn men inte när dom är 12 kanske??
    Kanske gör hon de för ingen annan fått hår där??Jag vet inte men jag skriver de jag tänker på så fortsätt du o gör likaså
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Anonym (Olika)

Just det..kom och tänka på en sak när man pratar om 12 åringar som borde gå sin egen väg och inte göra som alla andra!

Finns det inte många föräldrar som redan från början motsätter sig det genom att köpa den snygga vagnen, den nyaste Bratz dockan, märkes kläder för 5 åringar...vem är det som är i behov av det egentligen?Inte är det barnen...bara ett exempel!

Finns många starka 12 åringar och det finns många svaga vuxna människor, så är det! Vissa hamnar rätt och vissa hamnar fel! Vi är alla olika!

• drever

fast är hon som jag var och kanske tycker det är extremt pinsamt med massa hår så är det väll inte så farligt om hon tar bort lite...viktigt är väl att hon vet om riskerna iaf och får en egen rakhyvel..tro mig inge kul med inflammerade bölder på musen pga av rakning

• Anonym (jissess!)

Det viktigaste är ju ändå att man har en bra kommunikation med sina barn, det är A och O.
    Hade man nu haft det så hade det inte blivit en massa spekulationer hit och dit....

• Anonym (Rakar mig)

Min mamma blev galen på mig när jag började använda stringtrosor i den ålder, hon blev ännu mera galen när hon såg att jag rakade mig senare i tonåren.
    Kanske är det bara en chock för dig TS? Att din dotter börjar bli tonåring och allt går så fort....
    Jag har alltid rakat mig sedan jag fick hår, jag ser inga problem med det. Jag gör det för att jag trivs med det =)

• Anonym (e)

Har bara läst ts. Men rakar du dig själv där nere? Isåfall har hon kanske fått för sig att man inte ska ha hår där nere, att det är fult och onaturligt?

• lemoira

Anonym (Olika) skrev 2009-06-17 14:01:49 följande:

P.S. Jag har rakat mig sedan jag var 11 och idag är jag 23 och jag har aldrig haft svamp, aldrig haft urinvägsinfektion...mitt hår har då aldrig behövts för min snippa :) Det tycker jag också...ge henne en present med rakhyvlar och dylikt! Barnolja är riktigt bra att smörja med efteråt! Så hon får sina egna grejor och du behöver inte säga något...bara ifall hon skulle vilja göra det liksom :) Spelar ingen roll vad man gör som förälder...barn blir egna individer, växer upp och utvecklas ständigt! På vägen kan man ge mycket av sig själv, egna tankar och egna tycke men lär barnen istället att bli starka individer som står på sina egna ben!Att ta konsekvenser av sina handlingar! Tyvärr utvecklas barn fort i vårt samhälle och att som förälder försöka motsätta sig det förvärrar oftast bara relationen till barnet! (Egna erfarenheter då!)
    Eller så tar hon det som en uppmaning att börja raka sig och lär sig att mamma inte tycker det är ok att ha hår på kroppen.
  • Anonym (Olika)

Så det är bättre att hon tar pappans rakhyvlar då som han rakar sig med?

När man är 12 år är man inte så trög...hmm jag fick rakhyvlar...mamma tycker nog att jag är ful med hår! Hennes mamma kan ju skriva ett litet brev om att hon tycker det är viktigt med hygien så om hon skulle få för sig att raka sig har hon rena och egna grejor!Så om 12 åringen behöver en tydlig förklaring fattar hon att det inte handlar om håret utan om hygienen!Så enkelt är det!

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....